Sida 1 av 1

Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-08-31/16:33
av Guzzi4ever
Hej!
Nygammal här...
Har haft 2 Bmw tidigare, R1100R samt senast R1100RT
Och nu vill en kompis ha en cykel bara för att ta körkort
Jag har tipsat om nån BMW typ F650 GS!
Men problemet är att han är rätt så lång ca 190cm
Vad rekommenderas här? Finns det nått tips på nån körskolehoj som kan passa?
På mina kunde man som ni vet ställa in höjden på sadeln i 3 steg men finns det även som std på dom "mindre"?
Pris max 40`

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-08-31/20:21
av Sahlin
Kan R850R vara ett alternativ?? Den har justerbar sadel och är 80 cm hög i högsta läget om jag tolkat det rätt. Tjänstevikt ligger på ca: 240 kg. Finns ett par på blocket.se för ca: 40 000 sek. B.l.a. denna: https://www.blocket.se/alvsborg/BMW_R850R_Mycket_fint_skick__Slip_on_80916292.htm?ca=20&w=3

Man kan gå in på http://cycle-ergo.com och kika på olika hojar och ställa in längd på föraren för att se hur man passar på en specifik hoj. Då får man åtminstone en fingervisning om hur det kan bli.

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-08-31/23:37
av Måns Ulveståhl
Jag övningskörde med F700GS och nya F800GS (körskola).
Sadlar med olika höjd erbjuds fortfarande.

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-01/05:58
av Guzzi4ever
Stefan Sahlin skrev:Kan R850R vara ett alternativ?? Den har justerbar sadel och är 80 cm hög i högsta läget om jag tolkat det rätt. Tjänstevikt ligger på ca: 240 kg. Finns ett par på blocket.se för ca: 40 000 sek. B.l.a. denna: https://www.blocket.se/alvsborg/BMW_R850R_Mycket_fint_skick__Slip_on_80916292.htm?ca=20&w=3

Man kan gå in på http://cycle-ergo.com och kika på olika hojar och ställa in längd på föraren för att se hur man passar på en specifik hoj. Då får man åtminstone en fingervisning om hur det kan bli.

Thx! Den länken ska jag vidarebefodra!

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-01/06:00
av Guzzi4ever
Måns Ulveståhl skrev:Jag övningskörde med F700GS och nya F800GS (körskola).
Sadlar med olika höjd erbjuds fortfarande.

Ok och skulle passa nån på 190cm?
Vi kollade lite snabbt på en F650 och det såg bara löjligt ut när han provsatt

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-01/08:11
av Fredrik J
Jag är längre än så, tycker inte att nån av de BMW jag kört eller ägt varit det minsta problematiska ur ett längd perspektiv. Sen är ju vissa modeller rymligare än andra, men som övningkörningshoj och/eller första hoj spelar det ju mindre roll.

Jag övningskörde och körde upp på en sänkt F650GS med mina 193cm. Var helt oproblematiskt även om det inte är en hoj jag skulle vilja köra i längden.

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-01/11:29
av Thomas Stadin
Stefan Sahlin skrev:Kan R850R vara ett alternativ?? Den har justerbar sadel och är 80 cm hög i högsta läget om jag tolkat det rätt. Tjänstevikt ligger på ca: 240 kg. Finns ett par på blocket.se för ca: 40 000 sek. B.l.a. denna: https://www.blocket.se/alvsborg/BMW_R850R_Mycket_fint_skick__Slip_on_80916292.htm?ca=20&w=3

Man kan gå in på http://cycle-ergo.com och kika på olika hojar och ställa in längd på föraren för att se hur man passar på en specifik hoj. Då får man åtminstone en fingervisning om hur det kan bli.


240 kg har man ingen nytta av som nybörjare. R850 väger minst 70 kg för mycket i körgården.

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-01/12:00
av BrooklynS
Nu är jag kärring mot strömmen här, men i körgården har vikten betydligt mindre betydelse än balans och tyngdpunkt. En R 850R är betydligt enklare att hantera som nybörjare än en GSXR750R för att ta ett exempel på en "lättare" hoj...

Dessutom: Lågfarts- och högfartsbana är något man nöter under några timmar effektivt, sedan brukar man kunna det riktigt bra (förutsatt att man övar rätt och ffa tittar rätt - handledning här gör underverk). Välj inte hoj efter konbana, lär dig köra konbana med hojen istället.

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-01/14:39
av Måns Ulveståhl
Guzzi4ever skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Jag övningskörde med F700GS och nya F800GS (körskola).
Sadlar med olika höjd erbjuds fortfarande.

Ok och skulle passa nån på 190cm?
Vi kollade lite snabbt på en F650 och det såg bara löjligt ut när han provsatt


Ska han ta körkort eller posera?

F700/800GS är en mycket bra körskolehoj.
Enkel och lätt.


PS
All tro på att se snygg ut på mc försvinner ändå om man använder körskolans utrustning i form av slitna mc-kläder och skor i fel storlek :mrgreen:

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-02/09:54
av Guzzi4ever
Måns Ulveståhl skrev:
Guzzi4ever skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Jag övningskörde med F700GS och nya F800GS (körskola).
Sadlar med olika höjd erbjuds fortfarande.

Ok och skulle passa nån på 190cm?
Vi kollade lite snabbt på en F650 och det såg bara löjligt ut när han provsatt


Ska han ta körkort eller posera?

F700/800GS är en mycket bra körskolehoj.
Enkel och lätt.


PS
All tro på att se snygg ut på mc försvinner ändå om man använder körskolans utrustning i form av slitna mc-kläder och skor i fel storlek :mrgreen:

Han ska ta körkort!! Utrustning har han själv,nya skyddskläder och skor i rätt storlek...
Men han vill nog inte känna att hojen blir för liten när han övningskör tex knäna i armhålan...han är 192 och väger ca 100-110kg

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-02/16:29
av Thomas Stadin
Tvåcylindriga F650/700/800 är utmärkta som övningskörningshojar för de av oss som är lite större, trots vikten.
Var den F650 som han provsatt tvåcylindrig? Många är även fabrikssänkta och väldigt låga, hur var det med denna?

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-02/16:35
av Thomas Stadin
Guzzi4ever skrev:Men han vill nog inte känna att hojen blir för liten när han övningskör tex knäna i armhålan...han är 192 och väger ca 100-110kg


Om din kompis får knäna i armhålorna på en F700/F800GS så är det inte mc:n det är fel på :)

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-02/17:35
av Sahlin
Det fanns en parameter till i första inläget: Max 40 kkr. Då faller både 700GS och 800GS bort. Finns förvisso några 800GS för runt 54 kkr på Blocket, men då är det ju i så fall upp till personen i fråga om han vill lägga de extra pengarna. Tvåcylindriga 650GS finns dock några för runt 40 kkr.

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-03/07:57
av Kovlingen
Sahlin skrev: Finns förvisso några 800GS för runt 54 kkr på Blocket,

Finns nog prutmån på priserna också .

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-03/08:02
av Guzzi4ever
Det var en encylindrig 650 Funduro -97 som han testade
Och om den var sänkt har jag ingen aning om?
Men det upplevdes alldeles för liten
Han MÅSTE ju inte köpa en BMW men jag har alltid haft stort förtroende för dom....

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-03/12:05
av Martin Lindor
F800R hade dom på körskolan när jag tog mitt kort 2010.
Den fungerade utmärkt.

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-07/17:39
av Bror Gårdelöf
TS' fråga sönderfaller rimligen i två delar: 1. Hojen skall inte vara för liten. Enklast är väl, att körkortsapiranten ger sig iväg till en mc-handlare (gärna BMW) och provsitter några modeller. På det sätter fixar han i alla fall en grovgallring.
2. Bred momentkurva (= bra bottendrag) är inte dumt, eftersom det är lättare att köra långsamt då. Grannen, som tog körkort för mc för många år sedan, gjorde det på en japansk radfyra med just bred momentkurva (typ Suzuki Bandit). Han hade inga större problem med konbana etc, men led med alla stackars sextonåringar, som hade det betydligt värre med sina små maskiner. Där var det mycket mera slira med kopplingen, tjuvstopp etc.

Apropå TS' signatur vore kanske en Guzzi något?

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-08/09:24
av Pedro
En Guzzi er ikke enkel å krypkjøre (kjøre langsomt) med. V-twinner er sjelden det.

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-08/09:58
av Guzzi4ever
Han har varit runt till olika handlare nu,men blir inte mkt klokare...
Men en radfyra var ju ett bra tips! Han bryr sig inte om märke över huvud taget,
och ska bara övningsköra med den,när han är klar vet han vilket märke det blir.
Men det är ju en fördel om han väljer en lättkörd ganska lätt naken hoj som han lätt kan sälja sen.
Och köpa nu i höst och sälja till våren utan att ha tappat för mkt i värde.Så gärna nån vanlig modell som många
vill ha.Och där går nog Moto Guzzi bort,det är en mer udda cykel.Då tror jag det är lättare med BMW eller Honda,
Kawasaki, Yamaha eller Suzuki.Jag har haft samtliga utom Kawasaki men tycker det är små skillnader på dom Japanska, men det finns det säkert folk som INTE håller med om...
Men det handlar mkt om tycke och smak och kanske tillgång till service/reservdelställe också

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-08/16:03
av F800åkare
F800st. Busenkel hoj. Perfekt för nybörjare och det är den hoj jag gjorde min uppkörning på. Den har tillräckligt vrid på lågvarv så den behöver inte ens gasas med utan tomgång räcker för all krypkörning på uppkörningen om man vill.

jag hade hojen i 3 år innan jag kände att jag vuxit ur den effektmässigt, den lämpar sig för både stadskörning och touring. Bra enkla och stabila cyklar med låg underhållskostnad och man kan göra allt själv med hjälp av en haynesmanual.

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-08/16:34
av Bror Gårdelöf
Pedro skrev:En Guzzi er ikke enkel å krypkjøre (kjøre langsomt) med. V-twinner er sjelden det.

Guzzi brukar ju vara kända för bra lågvarvsegenskaper. Därav mitt förslag - plus förstås TS' signatur.
Nu har rasat in så många tips, att fler är meningslöst.
Dock: "En radfyra" har inte med automatik bra lågvarvsegenskaper (tvärt om är långt ifrån ovanligt!), utan det beror på, hur motorn är byggd och mappad.
F 800 ST/GT låter som ett bra tips. Det är för övrigt en av de cyklar, som står på min lista över tänkbara ersättare till Sigurd, den dag han säger upp sig. (Måtte det dröja länge än!)
Vill aspiranten har en högre sadel, finns ju F 800 GS(A).
Oavsett vilken av dem aspiranten väljer, kan han köra många år med den - i alla fall så länge han åker singel. Man växer nog egentligen aldrig ur den(?). Däremot kan man förstås vilja ha en större och starkare hoj "för sakens skull", men det är en annan historia.

Om jag nu skall vara lite hädisk på detta Forum: Kawasaki har bra byggkvalitet. Den lilla EN 500, som jag började med, krånglade aldrig, och besiktningsmannen fällde spontant kommentaren, att "de här hojarna är det aldrig fel på".
I bekantskapskretsen har jag några Kawasakiåkare - nuvarande eller f d. Ingen av dem har haft skäl att klaga på kvalitetsproblem, utan i de fall de har bytt, har det haft andra orsaker. (En av dem åker numera en sänkt F 700 GS och anser den vara den mest lättkörda hoj hon haft - efter att ha börjat på en Kawasaki ER6-n och fortsatt på en Suzuki Gladius.)

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-09/11:10
av Guzzi4ever
Aspiranten kommer med 99% säkerhet att köpa en H-D när kortet är taget
Säger inget om det...hans val.

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-09/11:27
av Guzzi4ever
Jag börjar bli sugen på en äldre Boxer hehe
Höst vinter vår hoj
Missade en fd mc hoj med nån vecka, typ en ~73:a men kommer inte ihåg exakt vad modellen hette R75/6 ?^
Men men den var nog för fin/dyr för att ha som andrahoj?
Nått förslag på driftsäker lättmekad "vinterhoj"?

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-09/11:44
av Håkan
Jag tolkar det du frågar efter som; Drifsäker, lättmekad äldre boxer. :)
Satsa på R75/6 till R80/7 tillverkades 1974-1984.
Finns även nyare R80R från 1985 och vidare. Som regel en mycket prisvärd maskin.
Du skriver "vinterhoj". Ska du köra på vintern? Kanske en R80RT med stor helkåpa passar?
R80GS är också en trevlig maskin, men finns bokstäverna "GS" i namnet stiger priset...

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-09/13:11
av Bror Gårdelöf
Guzzi4ever skrev:Aspiranten kommer med 99% säkerhet att köpa en H-D när kortet är taget.

Frågan är, hur en Sportster skulle vara att köra upp på - men de brukar ju inte anses vara några under av smidighet, så en F 800 är nog ett bättre val. ;)

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-09/13:27
av Thomas Stadin
Guzzi4ever skrev:Aspiranten kommer med 99% säkerhet att köpa en H-D när kortet är taget
Säger inget om det...hans val.


OK, då finns det endast 1% anledning kvar att hjälpa aspiranten med val av mc.
Varför inte sikta på HD:n med detsamma?

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-09/15:37
av Bror Gårdelöf
https://www.youtube.com/watch?v=M9MVY8swO5M

Han kan förstås se och lära - och börja på en stor H-D direkt. ;)

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-09/16:01
av F800åkare
Bror Gårdelöf skrev:
Pedro skrev:En Guzzi er ikke enkel å krypkjøre (kjøre langsomt) med. V-twinner er sjelden det.

Guzzi brukar ju vara kända för bra lågvarvsegenskaper. Därav mitt förslag - plus förstås TS' signatur.
Nu har rasat in så många tips, att fler är meningslöst.
Dock: "En radfyra" har inte med automatik bra lågvarvsegenskaper (tvärt om är långt ifrån ovanligt!), utan det beror på, hur motorn är byggd och mappad.
F 800 ST/GT låter som ett bra tips. Det är för övrigt en av de cyklar, som står på min lista över tänkbara ersättare till Sigurd, den dag han säger upp sig. (Måtte det dröja länge än!)
Vill aspiranten har en högre sadel, finns ju F 800 GS(A).
Oavsett vilken av dem aspiranten väljer, kan han köra många år med den - i alla fall så länge han åker singel. Man växer nog egentligen aldrig ur den(?). Däremot kan man förstås vilja ha en större och starkare hoj "för sakens skull", men det är en annan historia.

Om jag nu skall vara lite hädisk på detta Forum: Kawasaki har bra byggkvalitet. Den lilla EN 500, som jag började med, krånglade aldrig, och besiktningsmannen fällde spontant kommentaren, att "de här hojarna är det aldrig fel på".
I bekantskapskretsen har jag några Kawasakiåkare - nuvarande eller f d. Ingen av dem har haft skäl att klaga på kvalitetsproblem, utan i de fall de har bytt, har det haft andra orsaker. (En av dem åker numera en sänkt F 700 GS och anser den vara den mest lättkörda hoj hon haft - efter att ha börjat på en Kawasaki ER6-n och fortsatt på en Suzuki Gladius.)


Er6-n skulle jag inte vilja ge till min fiende ens, maken till usel motor kontra utväxling har jag inte märkt av. Under 4000rpm så tjyvstannar den ju, noll bottenvrid, bara höga varv vad man än ska göra och ett evigt växlande.
(den jag körde var en 2014 års modell)

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-09/17:58
av Max Mad
Bror Gårdelöf skrev:Frågan är, hur en Sportster skulle vara att köra upp på
Funkade för mig-men det tog två försök. Första gången klarade jag inte garagevändningen, (som var en del av provet när jag tog körkort för motorcykel).

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-09/19:07
av Bror Gårdelöf
F800åkare skrev: Er6-n skulle jag inte vilja ge till min fiende ens, maken till usel motor kontra utväxling har jag inte märkt av. Under 4000rpm så tjyvstannar den ju, noll bottenvrid, bara höga varv vad man än ska göra och ett evigt växlande.

Frågan är, om det exemplar Du körde var i fullgott skick. Jag har kört ER6-n och fick en helt annan upplevelse än Din.
ER6-n - tillsammans med "syskonen" ER6-f och Versys - var Sveriges mest sålda hoj flera år i rad. OK; det låga priset var något av en sensation, men hojpressen var övervägande positiv och ansåg, att ER6-familjen på det hela taget var bra hojar - sett till priset t o m mycket bra.
Salig Bosse Rindar visste det mesta om motorcyklar i allmänhet och BMW i synnerhet. Hans sista privata hoj var en ER6-n - och han hade garanterat inte köpt en skithoj, bara för att den var billig.

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-09/19:20
av Timmervikaren
Ref till Brors inlägg om Kawa.
Jag körde en Versys 2011 som första hoj.
Den är relativt hög och framför allt lättkörd. Den var lättare att krypköra med jämfört med de BMW 650GS som körskolan hade. Bättre vrid och lättdoserad koppling och gas (jämfört med körskolans mc)

De hade även en Honda 600cc, den lät mycket med sina höga varv, men var som tidigare nämnts här väldigt lättkörd vid låga hastigheter.

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-09/19:37
av Bror Gårdelöf
Till ovanstående kan läggas, att mitt inledande inlägg om Kawasaki var en kommentar till ett annat inlägg, där Guzzi4ever haft "alla japanska hojar utom Kawasaki". Min kommentar var, att märket håller hög kvalitet. Resten var mer ett exempel, så låt oss inte hamna i en fruktlös diskussion om, huruvida en viss modell är bra eller ej!

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-09/21:08
av F800åkare
Bror Gårdelöf skrev:
F800åkare skrev: Er6-n skulle jag inte vilja ge till min fiende ens, maken till usel motor kontra utväxling har jag inte märkt av. Under 4000rpm så tjyvstannar den ju, noll bottenvrid, bara höga varv vad man än ska göra och ett evigt växlande.

Frågan är, om det exemplar Du körde var i fullgott skick. Jag har kört ER6-n och fick en helt annan upplevelse än Din.
ER6-n - tillsammans med "syskonen" ER6-f och Versys - var Sveriges mest sålda hoj flera år i rad. OK; det låga priset var något av en sensation, men hojpressen var övervägande positiv och ansåg, att ER6-familjen på det hela taget var bra hojar - sett till priset t o m mycket bra.
Salig Bosse Rindar visste det mesta om motorcyklar i allmänhet och BMW i synnerhet. Hans sista privata hoj var en ER6-n - och han hade garanterat inte köpt en skithoj, bara för att den var billig.

Den var ny....

Re: Nybörjarcykel?

InläggPostat: 2018-09-09/21:34
av Olof Eriksson
F800åkare skrev:
Bror Gårdelöf skrev:
F800åkare skrev: Er6-n skulle jag inte vilja ge till min fiende ens, maken till usel motor kontra utväxling har jag inte märkt av. Under 4000rpm så tjyvstannar den ju, noll bottenvrid, bara höga varv vad man än ska göra och ett evigt växlande.

Frågan är, om det exemplar Du körde var i fullgott skick. Jag har kört ER6-n och fick en helt annan upplevelse än Din.
ER6-n - tillsammans med "syskonen" ER6-f och Versys - var Sveriges mest sålda hoj flera år i rad. OK; det låga priset var något av en sensation, men hojpressen var övervägande positiv och ansåg, att ER6-familjen på det hela taget var bra hojar - sett till priset t o m mycket bra.
Salig Bosse Rindar visste det mesta om motorcyklar i allmänhet och BMW i synnerhet. Hans sista privata hoj var en ER6-n - och han hade garanterat inte köpt en skithoj, bara för att den var billig.

Den var ny....
Känner åtminstonde två mycket erfarna mcförare. Dom har beskrivit ER6 exakt som du, F800åkare.

Vill man ha en klockren A hoj. Kör med en R1200GS/GSA. Sonen körde upp i onsdags. Snacka om en promenadseger. Visst han är duktig mcförare. Men med min R1200GSA-17 var ju allt så mycket enklare.