Ny låg vindruta till 1200RT

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Ny låg vindruta till 1200RT

Inläggav Rune Nilsson » 2018-09-01/09:55

Såg denna original vindruta i USA, undrar hur det blir med turbulensen ?'
Bilagor
rt1.jpg
rt2.jpg
Användarvisningsbild
Rune Nilsson
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 1991-01-16/01:00

Re: Ny låg vindruta till 1200RT

Inläggav CG Arvidsson » 2018-09-01/10:36

Du har väl sett min ruta Rune? En V-stream från Z-technic som jag hade på min gamla RT också. Finns i två storlekar.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Ny låg vindruta till 1200RT

Inläggav CG Arvidsson » 2018-09-01/22:24

IMG_0209.JPG
Den rutan kan få till RT:n om man vill. Det blir nog blåsigt, men snyggare att titta på.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Ny låg vindruta till 1200RT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-07/17:26

Svaret på TS' fråga hänger rimligen ihop med kroppslängden. För en kort förare kan det bli en fördel, eftersom turbulensvågen i nedersta läget kan hamna i bröst- i stället för i hjälmhöjd. Kommer skallen ovanför turbulensvågen, blir det bara vindbrus kring hjälmen = mindre bullrigt.
Men som vanligt finns väl bara ett sätt att ta reda på det; att provköra - och det är måhända lättare sagt än gjort?

Med mitt kåpglas (K 1200 RS) i nedersta läget är ljudnivån acceptabel. Flippar jag upp kåpglaset till övre läget, blir turbulensbullret outhärdligt, och jag har svårt att hålla skallen stilla i farter över 80! Men jag är 174 cm lång. För en förare på 190(+) är nog läget ett annat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ny låg vindruta till 1200RT

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-09-07/22:40

Så himla svårt är det inte att testa hur en låg ruta låter, det är bara sträcka på sig eller eventuellt att ställa sig upp.

Detta är mina erfarenheter från min R1100S, som jag sänkte rutan på efter att också ha prövat med en höjd ruta:

Man kan med handen känna var gränsen mellan luften i "lä" bakom rutan och den lamninära luftströmmen ovanför rutan ligger (även med handske på). Just i gränsen är det väldigt turbulent och om man får den gränsen i underkant på hjälmen eller mitt på hjälmen blir det väldigt "livat". Har ej prövat med turbulensen i överkant.

Så min slutsat var att antingen har man hjälmen i den laminära luftströmmen eller helt i lä. Rimligen är helt i lä bättre men då skulle min R1100S behöva en löjligt hög ruta så jag skar ner orginalrutan runt 10cm och fick turbulensen nästan helt under hjälmens underkant.

Å andra sidan så är det inte så att om man sänker rutan Xcm så sjunker turbulensen lika många cm. Var gränsen hamnar förefaller bero på många saker och höjden på rutan är bara en. Jag gissar att vinkeln på rutan också är viktig samt avståndet till rutan. En sak som inte verkar ha speciellt stor inverkan är farten, den påverkar givetvis intensiteten hos turbulensen men inte positionen, i alla fall inte vad jag kunna notera.

Det blev "tillräckligt bra" med sänkt ruta och mycket bättre än med hög ruta. Jag umgicks ett tag med planer på att tejpa fast några bitar av serpentiner på framdelen för att se om jag kunde se mer i detalj hur luften strömmade men de planerna blev aldrig satta i verket och nu har jag bytt hoj så.....

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Ny låg vindruta till 1200RT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-08/07:07

Jo, det är just genom att ställa mig på fotpinnarna, som jag noterat, att bara sådär fem centimeter högre upp är det tystare kring hjälmen. Det vore spännande att sätta kapen i kåpglaset och ta bort fem höjdcentimeter, men det bär också emot att göra åverkan på originaldelar, så det har jag hittills inte gjort.

Men helt predikerbart är det nog inte, utan man måste prova också för att utvärdera resultatet. Därav mina rader ovan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst