av Fredric Fredricson » 2018-09-07/22:40
Så himla svårt är det inte att testa hur en låg ruta låter, det är bara sträcka på sig eller eventuellt att ställa sig upp.
Detta är mina erfarenheter från min R1100S, som jag sänkte rutan på efter att också ha prövat med en höjd ruta:
Man kan med handen känna var gränsen mellan luften i "lä" bakom rutan och den lamninära luftströmmen ovanför rutan ligger (även med handske på). Just i gränsen är det väldigt turbulent och om man får den gränsen i underkant på hjälmen eller mitt på hjälmen blir det väldigt "livat". Har ej prövat med turbulensen i överkant.
Så min slutsat var att antingen har man hjälmen i den laminära luftströmmen eller helt i lä. Rimligen är helt i lä bättre men då skulle min R1100S behöva en löjligt hög ruta så jag skar ner orginalrutan runt 10cm och fick turbulensen nästan helt under hjälmens underkant.
Å andra sidan så är det inte så att om man sänker rutan Xcm så sjunker turbulensen lika många cm. Var gränsen hamnar förefaller bero på många saker och höjden på rutan är bara en. Jag gissar att vinkeln på rutan också är viktig samt avståndet till rutan. En sak som inte verkar ha speciellt stor inverkan är farten, den påverkar givetvis intensiteten hos turbulensen men inte positionen, i alla fall inte vad jag kunna notera.
Det blev "tillräckligt bra" med sänkt ruta och mycket bättre än med hög ruta. Jag umgicks ett tag med planer på att tejpa fast några bitar av serpentiner på framdelen för att se om jag kunde se mer i detalj hur luften strömmade men de planerna blev aldrig satta i verket och nu har jag bytt hoj så.....
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.