Apropå vältskador

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-21/08:32

Försäkringsgruppen har ju nyligen lagt ut några rader på hemsidan samt mailat dem - gissningsvis till alla medlemmar, som har angett en e-postadress - om ett i grunden onödigt problem; vältskador. Jag instämmer i allt, som står där men tycker, att en sak behöver förtydligas. Det borde ha stått: "Parkera aldrig i utförslutning" eller något liknande. Jag har otaliga gånger - avsiktligt - parkerat hojen i måttlig uppförslutning, och det har hittills aldrig inneburit något problem. Jag har också svårt att inse, vilka problem, som skulle kunna komma av det.

Så en annan sak: Om stödet skär igenom asfalten(!), kan man då ställa väghållaren till svars? De flesta ("alla") tolkar väl asfalt som hårdgjorda yta, på vilken man utan problem skall kunna parkera hojen? Dock vet jag av egen erfarenhet, att detta inte alltid stämmer. Vid min arbetsplats - Universitetssjukhuset i Linköping - gjorde man för ett par år sedan om cykelparkeringen och lade bland annat på ny asfalt. Det är OK att parkera en motorcykel "i" cykelställen eller på kortsidan till dessa, och jag ställde hojen, där den stått många gånger förr.
När jag kom ut efter den dagens arbetspass, stod hojen mycket konstigt - med en lutningsgrad, som jag inte trodde var möjlig, utan att den skulle ha fallit över ända! Sidostödet hade skurit igenom den nylagda, relativt tjocka asfalten, förmodligen ner till ett äldre, hårdare lager - men cykeln stod i alla fall, om än med osannolik slagsida. Hålet i asfalten finns kvar än idag, men just där parkerar jag naturligtvis aldrig mer!

Men om den fallit över ända - skulle jag då kunna ställa sjukhuset till svars? Jag antar, att svaret skulle bli något i stil med, att asfalten där var avsedd för trampcyklar, inte tunga motorcyklar - och som vanligt i Sverige skulle väl "ingen" ha ansvaret.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-21/09:46

Vältskador inkluderar väl även det faktum att många (?) tvingas balansera sitt ekipage med vänster stortå vid stopp?
Säkert fler vältskador orsakade av detta än tex att stödet skär ned i asfalten under parkering.

Att kunna sätta ned fötterna - helt platt eller delvis platt -är A och O vid ett stopp.
Något att tänka på när man köper hoj kan jag tycka.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-21/12:06

Jag delar Din åsikt personligen - men det saknas ju inte förare, som kompenserar bristande benlängd med olika tekniker - som att medvetet hasa sig ner på ena sidan för att få foten i marken. Det är inte min stil (om inte annat är jag för gammal), men det funkar ju för en del. Människan är uppfinningsrik.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-09-21/12:48

Måns Ulveståhl skrev:Att kunna sätta ned fötterna - helt platt eller delvis platt -är A och O vid ett stopp.
Något att tänka på när man köper hoj kan jag tycka.


Du har aldrig kört en offroad- eller endurohoj, förstår jag? :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Apropå vältskador

Inläggav Kovlingen » 2018-09-21/13:37

Ang. offroad är det väl bara att sikta på ett surdike och då löser det sej . :mrgreen:
Mina egna erfarenheter vad gäller tippning tar jag på mitt eget "klantkonto" :(
Planering och att se framåt är vad som gäller för min del .
Jag tar ofta en sväng extra för att hitta en bra parkering och tar också troligen
förbjudna parkeringar så länge det inte finns tydliga skyltar som förbjuder parkering .

Händer att jag skiter i det också . Vill inte hitta min hoj liggande . :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Apropå vältskador

Inläggav CG Arvidsson » 2018-09-21/13:44

Helt rätt Kovlingen,jag gör samma sak. Gör även så med bilen. Då är det ju oftast andra som orsakar skadorna. Lite motion skadar inte. :D
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Apropå vältskador

Inläggav Hasse Gustafsson » 2018-09-21/14:08

om jag måste stanna/parkera i utförs eller uppförsbacke så stoppar jag
hojen med ``dödarknappen^``med växel ilagd.
Det hindrar hojen att rulla iväg utan kontroll.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Apropå vältskador

Inläggav BmwMats » 2018-09-21/14:12

Hasse Gustafsson skrev:om jag måste stanna/parkera i utförs eller uppförsbacke så stoppar jag
hojen med ``dödarknappen^``med växel ilagd.
Det hindrar hojen att rulla iväg utan kontroll.


Gör samma sak, men det kan ju också tilläggas att jag förutom detta dessutom slår en kedja genom framhjulet så det inte kan snurra, och då har man dessutom försvårat för lede tjyv... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Apropå vältskador

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-09-21/14:20

Jag undrar jag - är det verkligen "parkeringsvältningar" som är det stora problemet?
De vältningar jag bevittnat (och gjort själv) har i stor sett samtliga gånger varit när föraren suttit på hojen.
Det handlar om olika sorters missöden - allt från att fastna med byxbenet i fotpinnen, till att man stannar där marken lutar så pass att man helt enkelt inte orkar hålla emot. Eller att man glömt skivbromslåset.... :mrgreen:
Att förebygga sådant är svårt, det enda är väl att man tänker sig för när man stannar - och att man inte sätter sig i situationer, där man måste stanna på ett ställe där man inte kan hålla uppe hojen (typ mitt i en hårnålskurva, eller med hojen mitt över en grop eller dike). Och så ska man inte glömma låset!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Apropå vältskador

Inläggav Kovlingen » 2018-09-21/14:42

Att bromsa sej till en stillastånde vurpa är inte svårt . Bara att vrida på styret och bromsa ner sej .
Varit nära detta några ggr. så jag har lärt mej . Nu är det styret RAKT FRAM innan jag bromsar fast .
(Planering)
Bromsade lite för mycket i en rondell för ett tag sedan . Jädrans vad nära det var att jag
blev en "rondellhund" :(
Så går det vi "aktiv" körning ;)
Bromsa före är vad som gäller för sedan kan det vara för sent :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Apropå vältskador

Inläggav BmwMats » 2018-09-21/14:43

Med anledning av Gunnars inlägg här ovan, så kom jag att tänka på en egen groda som jag gjorde för några år sedan... Hmmm host harkel... :shock: :oops:

Det måste ha varit sommaren 1983, hade en Honda CB750K som jag var så rädd om och jag ville förebygga risken att välta den så jag åkte upp till Lelles i Håby (Munkedal) och köpte ett par motorskyddsbågar till hojen.

Glad i hågen åkte jag därifrån med dessa motorskyddsbågar bak på bönpallen, för dom låg ju fortfarande i sin förpackning som jag hade surrat väl där bak på sittdynan med snöre och andra spännband.

På vägen hemåt passerade jag Uddevalla och jag tog en liten sväng in på Göteborgsvägen som var belagd med gatsten och gjorde något ärende till någon butik där. Efter uträttat ärende skulle jag köra ner från trottoaren som jag hade stått parkerad på och i 90 graders vinkel ut på vägen, men jag hade för låg fart och rullade på 1'ans växel på tomgång ner på vägen, men det bar sig inte bättre än att jag fick "kärringstopp" (*) och hann ej dra in kopplingen i tid, med påföljd att bakdäcket var kvar på den höga trottoaren och framhjulet längre ned på vägen.
Försökte snabbt få ner fötterna på marken, men jag nådde ju inte ner då det saknades ett antal centimeter till marken och jag välte hojen på sidan... Nedrans vad jag var ledsen då, självförtroendet var i bott och folk tittade på mig... :oops:

Av någon mystisk anledning så fick jag i alla fall upp hojen alldeles själv (har inte minsta antydan till någon Arnold Schwarzenegger kropp) och kunde glatt konstatera att hela hojen hade klarat sig nästan helt utan skador då den hade ramlat rakt åt sidan utan att ha rullat framåt.
Jo det var ju någon liten antydan på motorkåpan som jag kunde polera bort senare när jag kom hem, men det kunde ju gått mycket värre.

Typiskt att detta händer när man har varit och köpt motorskyddsbågar och ännu inte fått på dom bara... ;)

(*) ordet är INTE menat att vara ett nedvärderande uttryck för det motsatta könets körförmåga, utan bara en definition av vad man i dagligt tal brukar säga när man inte ger för mycket gaspådrag.
Jo, jag gör det själv titt som tätt...
:shock: :oops:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-21/15:10

Lite OT - men ändå: "Kärring" med två r är numera ett könlöst nedsättande omdöme. Jag har träffat på åtskilliga kärringar med Y-kromosom.

"Käring" - med ett r - har en intressant etymologi. En del hävdar, att det har med "kär" att göra, dvs den kvinna man har kär, men jag har läst en annan förklaring. Det är femininformen av ordet "karl", som i vissa dialekter uttalas "kär" - med hårt k. (I Dalsland - och Värmland? - säger man "kar" med hårt k och öppet, främre a - som i "sanning" men med lång vokal.) Även "käring" uttalades från början med hårt k, men med tiden "inordnade" sig ordet i bruket, att k framför mjuka vokaler blev ett sje-ljud.
Käring var alltså benämningen på en gift kvinna; "En kär och hans käring" - och det var inte ett dugg nedsättande. (Frödings dikt Lars i Kuja är ett sådant exempel. Den slutar med raden "så ock Lars i Kujas käring".) Men ords betydelser kan ju ändras med tiden. (Ett annat exempel är "kåt", som på medeltidssvenska betydde "levnadsglad". Det har onekligen ändrats genom seklerna.)

För att hoppa tillbaka till trådens ämne har jag aldrig vurpat, men jag har tappat cykeln i (nästan) stillastående några gånger - lyckligtvis med minimala skråmor på cykeln och mest ont i självkänslan, men sådant går ju över. Den löjligaste gången var i somras, då vi parkerat på asfalt vid Hoburgen, nära vägkanten. När jag klev på och krängde upp cykeln till lodrätt läge, insåg jag en halv sekund för sent, att på höger sida var det mycket längre ner till gräset än det varit till asfalten på vänster sida - och så låg jag där.
Gräs har ju den avgjorda fördelen att sällan repa, så det var än en gång självkänslan, som fick sig en törn.
Och jag har aldrig ens funderat på att utnyttja försäkringen. Lackstiftet har kommit i bruk några gånger, och en och annan skråma på packväskorna har hamnat under en dekal. I övrigt insåg jag för 10 000 mil sedan, att det får synas på en nu sexton år gammal hoj, att den använts - och trots en och annan skavank får jag stundtals komplimanger för, hur fräsch den alltjämt ser ut.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-09-21/16:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-21/15:20

Gunnar Elmgren skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Att kunna sätta ned fötterna - helt platt eller delvis platt -är A och O vid ett stopp.
Något att tänka på när man köper hoj kan jag tycka.


Du har aldrig kört en offroad- eller endurohoj, förstår jag? :mrgreen:


Vad ska jag med dessa till när jag gillar asfalt? :mrgreen:
Om nu offroad/endurohojar är överrepresenterade vid vältolyckor så är det lämpligt med en högre självrisk.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-21/15:30

Det skulle inte förvåna mig, om så faktiskt är fallet - dvs kanske inte högre självrisk men högre premie(?). Är det något, som försäkringsbolagen har koll på, så är det vilken typ av hojar och förare, som statistiskt sett oftare drabbas av skador - vilket är skälet till, att exempelvis S 1000 RR veterligen inte ingår i klubbförsäkringen.
Det finns statistik att tillgå, vad gäller klubbförsäkringens hojar. GS-maskiner är vanligt förekommande i försäkringsärendena - men så står de ju också för en stor del av fordonsparken.
Omvänt gäller, att touringmaskiner mera sällan är inblandade i olyckor.
Likaså har man koll på, var cykeln hör hemma. Således har jag, som bor dryga halvmilen utanför Sveriges femte största stad, ungefär halva premien jämfört med en släkting, som har samma typ av hoj men bor mera centralt i Sveriges andra stad.
En bekant i min ålder, som bor utanför samma stad och nyligen köpt en K 1200 LT, har däremot en nästan löjeväckande låg premie.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-21/15:32

Gunnar Elmgren skrev:Jag undrar jag - är det verkligen "parkeringsvältningar" som är det stora problemet?


Det tror inte jag heller därav min fråga om tex fötterna i marken vid stopp.
Många andra orsaker som högst troligen döljs i dessa "parkeringsvältningar".
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-21/15:40

Men någon gång händer det - som exempelvis BmwMats beskriver ovan. Jag har sett detsamma, när en reskamrat skulle köra ombord uppför en färjeramp. Han tog det "för lugnt" och fick tjuvstopp, just när cykeln befann sig i vinkeln mellan fasta land och rampen - och så låg han där.
Andra klassiker är, om man tvingats eller råkat stanna över en tvärgående ränna i vägbanan - och på en halv sekund hjälplös inser, vad som kommer att hända.
Raderna från Försäkringsgruppen ser jag som goda råd om att tänka efter före - så slipper man både törnen i självkänslan och eventuellt ett alltför långt, påtvingat uppehåll mitt i säsongen - i väntan på att få skadorna åtgärdade.
Mitt exempel från Hoburgen ovan är ett typexempel. Hade jag tänkt efter före, hade jag inte legat där.

Vad gäller det där med att stoppa motorn, lärde jag mig för åtskilliga år sedan att göra det med växeln ilagd, kopplingen indragen och kicka ner sidostödet. På det viset görs varje gång en funktionskontroll av den kontakten. Sedan får omständigheterna avgöra, om cykeln parkeras med växeln i- eller urlagd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Benny Hansson » 2018-09-21/18:35

Tja angående klantighet.
Hade precis köpt min K1600GT 2014. Åkte till Gelleråsen. Full packning.
Stannade vid tältplatserna och talade med lite folk en stund. Klev av hojen. Jag och hojen tokvälte. WTF...
Ahh glömde fälla ned stället, den lilla detaljen.3 man för att resa oss upp. Jag låg under hojen. :mrgreen:
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Apropå vältskador

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-09-21/18:51

Måns Ulveståhl skrev:Om nu offroad/endurohojar är överrepresenterade vid vältolyckor så är det lämpligt med en högre självrisk.

Som av en händelse, tål offroadhojar ganska bra att välta med. Och deras ägare blir oftast inte ett skvatt ledsna om det ändå blir nån liten repa! Någon självrisk är det nog sällan tal om att betala, så Du kan sova lugnt - våra offroad-hojar belastar inte Din försäkringspremie med några vältskador i alla fall! :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-21/19:18

Benny Hansson skrev:Ahh glömde fälla ned stället, den lilla detaljen.

Gör Du som jag - stänger av motorn genom att fälla ner sidostödet med en växel ilagd - slipper Du att göra om den tabben - i alla fall så länge kontakten fungerar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Benny Hansson » 2018-09-22/17:11

Joo, fast jag hade ett upphåll på 25 år och då fanns inte den funktionen. Mycke att ta in. :mrgreen:
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-22/17:34

Aj, då! Allt var inte bättre förr! ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Olof Eriksson » 2018-09-22/17:36

Bror Gårdelöf skrev:
Benny Hansson skrev:Ahh glömde fälla ned stället, den lilla detaljen.

Gör Du som jag - stänger av motorn genom att fälla ner sidostödet med en växel ilagd - slipper Du att göra om den tabben - i alla fall så länge kontakten fungerar.


Jag drillar mina barn i detta. Bästa sättet att stänga av tycker jag. Finns säkert de som anser man sliter på brytaren i onödan förståss ;)

En lätt hoj behöver du ju inte ens sätta ner stödet på innan du kliver av. Men en tung bumse är inte å leka med om den börjar å luta. Sen far den dit det lutar :o

Jag sade även åt sonen att om du skall flyttar min bumse på uppkörningen gående på sidan. Så ha alltid stödet nedfällt. Dels visar det på att du är medveten om vältrisken. Och om du har otur så välter inte mc´n
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-22/17:49

Det extra slitaget på kontakten måste rimligen vara obefintligt, eftersom man hur som helst (väl?) kickar ner stödet, innan man kliver av en tung cykel. Att inte göra det är ju att be om problem!
Instämmer helt om tunga hojar. Kommer man förbi en kritisk vinkel - som rimligen är beroende av såväl sadelhöjd som benlängd - är det bara att slänga ut benet, så att man inte fastnar under den cykel, som obönhörligen är på väg att välta.
Håller också med om det nedfällda stödet - men det kan vara lite lurigt, ifall underlaget är ojämnt och tippar stödet lite bakåt, utan att man är medveten om det. (När jag leder in cykeln i garaget efter tvätt, finns en liten "tröskel" att ta sig över, och den räcker för att tippa stödet så långt bakåt, att det inte längre är att lita på.) Men det är i alla fall bättre att känna, att cykeln lutar åt det håll, där man står/går, än att uppleva den isande känslan av, att den är på väg att välta åt andra hållet!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Falken » 2018-09-22/18:08

Innan jag köpte egen hoj lånade jag vid ett tillfälle dåvarande styvfars maxi-scooter. Hade precis tankat på en väldigt trång mack när jag behövde flytta på motorcykeln en aning. Gjorde det från höger sida. :shock: När jag hade rullat motorcykeln någon meter så lutade jag den sakta sakta ifrån mig, tills den plötsligt lutade så mkt att jag inte längre kunde hålla emot. Vart stödet tog vägen undrar jag fortfarande :lol:
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-22/19:57

Du råkade nog ut för en variant av min tröskel. Stödet vek sig lite bakåt - och sedan var det kört.
Gammal slutsats: Om man skall leda cykeln, bör man göra det på dess vänstra sida, så att man har någorlunda kontroll på sidostödet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav 502V8S » 2018-09-30/20:48

På motorcyklar med självåtergående sidostöd, som t.ex. R100RT, kliver jag alltid av först, och fäller därefter ner sidostödet. Det känns obehagligt att luta motorcykeln medan man sitter på den och håller ner stödet med foten. Jag vill helst stå grensle över motorcykeln, med båda fötterna stadigt i marken, innan jag lutar ner den på stödet.
502V8S
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2010-12-18/16:41

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-30/20:50

"I mitt rike får var och en bli salig på sin fason."
Fredrik den Store

Det väsentliga är rimligen, att man själv hittat en väl fungerande och säker rutin för sig och den egna hojen.
Blotta tanken på att kliva av Sigurd, som väger sina modiga 285 kg fulltankad och utan väskor - vilket nog närmar sig 300 med väskor och toppbox, som jag "alltid" har påmonterade - utan att först fälla ut sidostödet, gör mig skakis. Kommer vi ur balans under av- eller påklivningsproceduren, är jag chanslös, och så ligger vi där.
Med cykeln stadig på sidostödet, är det helt odramatiskt - men man måste förstås kolla, att underlaget är så hårt, som man tror - eller komplettera med ditsparkad sten, platta etc!

För att återgå till trådens egentliga ämne handlar det ju om, att c:a 20 % av alla ärenden i klubbförsäkringen är vältskador, dvs de har inträffat, när hojen stått stilla eller nätt och jämnt rullat. En del sådana skador är dyra att åtgärda, vilket i slutändan påverkar allas premie. Dessutom kan man alltså i värsta fall få vänta länge, om skadan inträffar under högsäsong, då verkstäderna har MYCKET att göra. Då vill man ju hellre köra hojen än ha den stående på verkstad. (Som jag skrivit på annan tråd, resulterade en vältskada på min förra hoj - Aprilia RST 1000 Futura - i ett spräckt kylarfäste, där den trycksatta vätskan snabbt läckte ut, efter att jag startat igen. Underlaget var inte asfalt, som jag trodde, utan oljegrus, som i den drygt 30-gradiga hettan fått konsistens á la kall sirap, så sidostödet skar långsamt igenom, när jag vänt ryggen till hojen. Det blev bärgning och en oplanerad hotellnatt i Jihlava, Tjeckien, varpå verkstaden i Brno fixade det på några timmar nästa dag. De ringa plastskadorna fixade "min" lackare under den följande vintern. Försäkringsbolaget - Bilsport & MC - skötte det hela fullständigt invändningsfritt, sett ur min synvinkel. Deras första fråga i telefon är talande: "Ingen personskada?")
Så det är som alltid bra att tänka efter före.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav 502V8S » 2018-10-05/21:39

Till min R1200RT köpte jag en extra platta till sidostödet från Wunderlich, då minskar risken att stödet skär ner i marken, och så lutar motorcykeln lite mindre också. Finns säkert till fler modeller.

https://www.wunderlich.de/shop/de/wunde ... 000-1.html

https://www.wunderlich.de/shop/de/wunde ... 002-1.html

Finns fler fabrikat:

https://www.mv-motorrad.de/MV+Seitensta ... 1200RT.htm
502V8S
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2010-12-18/16:41

Re: Apropå vältskador

Inläggav 502V8S » 2018-10-05/21:56

"Blotta tanken på att kliva av Sigurd, som väger sina modiga 285 kg fulltankad och utan väskor - vilket nog närmar sig 300 med väskor och toppbox, som jag "alltid" har påmonterade - utan att först fälla ut sidostödet, gör mig skakis. Kommer vi ur balans under av- eller påklivningsproceduren, är jag chanslös, och så ligger vi där."

En R100RT väger bara ca 240-250 kg med packväskorna, och man sitter ganska lågt, så den är lätt att kliva av utan att fälla ner sidostödet först. Min r1200RT är däremot lite obehaglig att kliva av på det sättet, den är tyngre, jag har sadeln i höga läget, och speciellt topboxen är i vägen när man kliver av, så på den känns det säkrast att fälla ner sidostödet först och luta ner motorcykeln mot marken. Även packväskorna är i vägen när man kliver av eftersom de sticker ut långt åt sidorna och sitter ganska högt.
502V8S
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2010-12-18/16:41

Re: Apropå vältskador

Inläggav Thomas Stadin » 2018-10-06/08:55

502V8S skrev:Till min R1200RT köpte jag en extra platta till sidostödet från Wunderlich, då minskar risken att stödet skär ner i marken, och så lutar motorcykeln lite mindre också. Finns säkert till fler modeller.

https://www.wunderlich.de/shop/de/wunde ... 000-1.html

https://www.wunderlich.de/shop/de/wunde ... 002-1.html

Finns fler fabrikat:

https://www.mv-motorrad.de/MV+Seitensta ... 1200RT.htm


Nu känner jag inte till hur det är på en RT, men på GS/LC sitter stödet så till att fotstödsplattan riskerar att ta i foten då man kör. Det har rapporterats om att fotstödsplattan har skavt hål i stöveln.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Apropå vältskador

Inläggav Peter Nordlund » 2018-10-06/13:45

...I somras på årsmötet på Gotland, tror det var första kvällen på en kvällstur och vi stannar vid en kyrka (Viklau kyrka) så stannar vi som vanligt ganska tätt ihop och på sidan för att inte stå i vägen för andra trafikanter, jag står i det yttre/högra ledet mot parkeringen
https://photos.app.goo.gl/ed62912ZKYVsdFREA
Och kliver av, känner att cykeln står ganska bra och hyfsat hård gräs/grus och plant, det hinner gå säker 10-15 sekunder jag står på vänster sida om cykeln, så bara välter min hoj rakt in i klubbkompisen... :|

Jag blir ganska stressad och får upp min egen cykel men bryr mig inte om den utan mer om cykeln jag träffade, det blir så att min toppbox träffar den andra cykels nummerplåt/ram som spricker i ena hörnet av plasten.
Min väska får en lite buckla på locket vilket inte påverkar något.

Detta löser vi igenom att jag köper en ny skylthållare som sedan BMW Motorrad i Upplands Väsby skänker gratis med ett leende och jag postar den till klubbkompisen.

Klart pinsamt för mig och jag tror det är 5 gången jag vält sedan 2011 så kanske inte så mycket men jag känner mig som en klant ändå...man önskar ju nu att min inköpta och återlämnade förstoring av stödplattan hade passat redan förra sommaren så kanske jag klarat detta utan incident. :oops:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Apropå vältskador

Inläggav Kovlingen » 2018-10-06/14:29

Det är lugnt ! Skulle alla redovisa sina noteringar på "klantkontot" skulle det bli många inlägg :? 8-)
Undertecknad har ett flertal att redovisa . ;)
//Klanten :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-06/16:21

Peter Nordlund skrev: ... känner att cykeln står ganska bra och hyfsat hård gräs/grus och plant, det hinner gå säker 10-15 sekunder jag står på vänster sida om cykeln, så bara välter min hoj rakt in i klubbkompisen...

Som sagt: Välkommen i gänget. Det är just så många av vältskadorna inträffar. Ingen ställer med vett och vilja hojen, så att den skall falla! Det gäller "bara" att göra rätt bedömning av underlaget. Ibland gör man inte det, och så står man där - medan cykeln ligger. :cry:
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-10-07/00:48

Det finns många sätt att välta på men min personliga favorit är att stressa när man skall på hojen. Av nån anledning välter min hojar då, men inte när jag skall av.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-07/07:36

Det låter som något av en bedrift(!) - men jag lyckades ju med detsamma på Hoburgen (ovan).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-10/18:56

Trevlig tråd :) alltid trevligt att veta att man är i gott sällskap :)

I somras, ett par timmar innan jag skulle åka iväg till färjan för att påbörja semestern med Perra_II36 och Kovlingen, stod jag i garaget med fullpackad hoj, som stod på centralstödet. Skulle "bara" ta ner den från stödet och ställa den på sidostödet. Stående vid vänstra sidan tar jag tag i styret och häver framåt, varvid hojen prompt lägger sig ner till höger. För lite utrymme att komma emellan för att "gå" upp den, inte en chans att lyfta den själv, vad gör man, total panik. Dessbättre fick jag tag i en bekant som jobbar ett par 100 meter bort, han kom med sin chef och tillsammans fick vi upp den. Då var jag rätt slut. :shock:

I fortsättningen sitter jag på när jag tar ner den från centralstödet. Alltid ner med sidostödet först vid avsittning också.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Apropå vältskador

Inläggav Kovlingen » 2018-12-10/19:04

Kapten Stofil skrev:I fortsättningen sitter jag på när jag tar ner den från centralstödet.
Alltid ner med sidostödet först vid avsittning också.

Alltid på samma sätt . En hoj som lutar tar snabbt befälet .
Andra får göra som de vill . :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-10/19:40

Till Kapten: "Gott" sällskap kan väl diskuteras - men det torde vara stort. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Kovlingen » 2018-12-10/20:10

Bror Gårdelöf skrev:Till Kapten: "Gott" sällskap kan väl diskuteras - men det torde vara stort. ;)

Till er bägge , hur svart kan det vara :? :oops: 3 fri-ras + säkert 3 med en nolla till förare .
3 första åkte stödet ner i backen . Dom andra är nått annat :? :oops:
(+ nått jag kanske glömt) :) :)
(OBS ingen jag har belastat försäkringen med , å inget annat heller :shock: )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-10/20:32

Som jag skrivit tidigare blev den trasiga kylaren i Tjeckien av förklarliga skäl ett försäkringsärende. I övrigt har skadorna som regel bara inneburit en övergående värk i självkänslan och lite insatser med lackstiftet. Första gången stiftet kom till användning, och jag såg resultatet, funderade jag på att låta proffslacka om hojen, men sedan nyktrade jag till och insåg, att det får synas på en hoj, att den använts.
I övrigt är jag ingen stor vän av mängder av dekaler, men de kan stundtals vara bra för att täcka över någon skavank - framför allt på packväskorna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Kovlingen » 2018-12-10/20:52

Nått jag själv hört : "Det skiter jag i . Försäkringen får stå för det"
Va less jag blir när jag hört sådant som vräker ur sej :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Apropå vältskador

Inläggav Mimmi » 2018-12-10/23:54

Hej!

Nu skall jag sticka ut hakan lite grann. Jag har varken vält med eller tappat någon mc sedan 1971. Senast jag välte med en tvåhjuling var -67. Jag var tolv då och körde min Vicky IV på vått gräs, svängde och bromsade med frambromsen. Men det var en nyttig erfarenhet, jag lärde mig att hantera framhjulsbromsen med förstånd.
Så jag förstår inte detta tappande och vältande med mc, speciellt när det är stora starka karlar som gör det. ;) :?
Jag har inga problem att hantera min K11 LT, Wolfgang, varken upp eller ner från varken sido- eller centralstöd, och då är han tyngre än de flesta andra BMWmaskiner. 310 kg...

Men jag var nära att lägga mig med min R1150 GS en gång. Jag stannade och satte ut foten, men på asfalten var det i det närmaste osynligt grus,vägens bombering och gruset var ingen bra kombination. Foten gled en bra bit men jag lyckades reda ut det som tur var. Om inte hade jag hamnat i ett djupt dike. Jag sträckte mig ganska ordentligt i ryggen och låret, men det gick över på några veckor.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-11/07:28

Rimligen en kombination av vana, skicklighet och tur. De gånger jag tappat cykeln, har det antingen berott på, att jag missbedömt avståndet ner till marken - som ovan beskrivet - inte tänkt mig för - som vid Hoburgen, beskrivet tidigare - missbedömt underlaget - som i Tjeckien - eller någon gång stannat, utan att framhjulet pekat rakt fram, varvid cykeln tippat. Gemensamt för allt är, att man gör något obetänkt - och alltså som regel inte hinner parera det hela, förrän det är för sent.
En gång har jag också råkat ut för, att spättan skiftade tyngdpunkt precis vid fel tillfälle, när vi stod stilla. Jag var oförberedd och kunde inte hålla emot - vilket däremot det staket kunde, som fanns alldeles bredvid, så cykeln föll aldrig helt, och skadorna blev minimala.

Till Kovlingen: Jag håller med. En sådan kommentar visar, att man inte förstått försäkringens elementa - som är riskspridning. Om alla samtidigt strävar efter riskminimering, blir premierna lägre. Gör man tvärt om, blir de högre. De pengar, som betalar ut försäkringskostnaderna, är ju de, som betalats in i premier - minus de omkostnader, som bolaget har, samt den vinst, som bolaget gör. Men det verkar finns åtskilliga där ute, som tror, att försäkringsbolagen har separata påsar med pengar och inte drivs i vinstsyfte!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav BmwMats » 2018-12-11/15:49

Kovlingen skrev:Nått jag själv hört : "Det skiter jag i . Försäkringen får stå för det"
Va less jag blir när jag hört sådant som vräker ur sej :evil:


Håller fullständigt med dig !!!
Aldrig belastat något försäkringsbolag, vare sig med bil, MC eller hus...

Eller kommentarer vid provkörning av något privat fordon; "Ahh inte så farligt om något händer, har ju ändå fullförsäkrat mitt fordon..." :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Apropå vältskador

Inläggav Allan Ericsson » 2018-12-11/17:54

Gunnar Elmgren skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Om nu offroad/endurohojar är överrepresenterade vid vältolyckor så är det lämpligt med en högre självrisk.

Som av en händelse, tål offroadhojar ganska bra att välta med. Och deras ägare blir oftast inte ett skvatt ledsna om det ändå blir nån liten repa! Någon självrisk är det nog sällan tal om att betala, så Du kan sova lugnt - våra offroad-hojar belastar inte Din försäkringspremie med några vältskador i alla fall! :mrgreen:

Jag tror inte att vi som kör GS på GS-vis är speciellt benägna att vända oss till försäkringsbolag p.g.a. vältskador eller klantskador i största allmänhet. Det ingår ju i konceptet att man emellanåt ställer till för sig.
Utmaningen blir att komma underfund med hur man skall lyckas resa upp cykeln, när underlaget är halt och ojämnt. I det här fallet blev det att först vrida runt cykeln ett halvt varv, så att jag kunde jobba utifrån den länsmansrygg, som fanns mellan hjulspåren. (Inget försäkringsärende den här gången heller, trots att jag vill skylla på ländsmansryggen som var otillåtet(?) hög.)
DSCN5125 (3)_redigerad.jpg
DSCN5125 (3)_redigerad.jpg (172.19 KiB) Visad 10915 gånger
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-11/18:27

Allan Ericsson skrev:Jag tror inte att vi som kör GS på GS-vis är speciellt benägna att vända oss till försäkringsbolag ...

Hur det nu än är med den saken, vill jag minnas, att GS/A är väl representerade modeller i klubbförsäkringens ärenden - enligt en redovisning, som gjordes nyligen. (Det var nog i samband med den, som även vältskadorna uppmärksammades.)
OK; GS/A är populära modeller, så det är möjligt, att kvantiteten märks i bolagets statistik.
Sedan är väl cykeln på bilden inte något typexempel på vältskada - definierad som att cykeln i stort sett stått stilla?
Det ser ut att ha rört sig om en vurpa, om än kanske inte i så hög fart? Eller har jag fel?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Allan Ericsson » 2018-12-11/18:49

Bror Gårdelöf skrev:
Allan Ericsson skrev:Jag tror inte att vi som kör GS på GS-vis är speciellt benägna att vända oss till försäkringsbolag ...

Hur det nu än är med den saken, vill jag minnas, att GS/A är väl representerade modeller i klubbförsäkringens ärenden - enligt en redovisning, som gjordes nyligen. (Det var nog i samband med den, som även vältskadorna uppmärksammades.)
OK; GS/A är populära modeller, så det är möjligt, att kvantiteten märks i bolagets statistik.
Sedan är väl cykeln på bilden inte något typexempel på vältskada - definierad som att cykeln i stort sett stått stilla?
Det ser ut att ha rört sig om en vurpa, om än kanske inte i så hög fart? Eller har jag fel?

Bror,
Måns Ulveståhl skrev:Om nu offroad/endurohojar är överrepresenterade vid vältolyckor så är det lämpligt med en högre självrisk.


För det första: Jag anknyter till inläggen om vältning i offroadmiljö dvs. inte vurpor i offroadmiljö. Jag definierar vältning som en olycka där hastigheten under hela olycksförloppet är näst intill lika med noll. Körs GS enbart på asfalt, så kan de sannolikt sorteras in bland övriga asfaltcyklar. (Jag har inte studerat olycksstatistiken.)
Ser du skylten? Att välta i samband med vändning på vägen är väl ingen vurpa? Helt plötsligt nådde jag bara inte ner till marken. = Vanligt förekommande beskrivning i tidigare inlägg.
Jag hade hoppats på en berättelse om "länsmansryggar" men det kommer väl som OT?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-11/20:57

Faktum är, att jag aldrig hört uttrycket "länsmansrygg" förr, så eventuellt OT-inlägg får någon annan stå för.
Jag vet fortfarande inte, var det är - har bara gissat på den upphöjda strängen mellan två hjulspår på en skogsväg. Om en sådan företeelse ens skall kallas "väg".
Har jag fel, får Du gärna reda ut begreppen.

I övrigt köper jag Din distinktion av vältning i offroadmiljö. En inte oäven gissning till orsaken, att GS/A-modellerna är rikligt företrädda i klubbförsäkringens statistik är - förutom deras antal - att även en del vurpor sker i liknande sammanhang. Men de är då en annan företeelse.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Allan Ericsson » 2018-12-11/22:12

Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Apropå vältskador

Inläggav Allan Ericsson » 2018-12-11/22:43

Hej igen,
Vältning sker när man står gränsle över cykel. Varför inte minimera tiden för detta genom att byta start- och stoppteknik? Låt höra ....
Apropå att komma iväg och stanna med finess (dvs. utan att gång efter annan välta): Jag tränar på "rolling mount" och "rolling dismount". Det kanske minskar min risk att för att välta? Att kliva på cykel och att åka iväg flyter ihop till ett enda obrutet förlopp. Hojen är ju en järnhäst som man rider! Mitt krav för "rolling mount" är att det finns tillräckligt med plats framför cykel för att jag skall kunna åka iväg på direkten.
https://www.youtube.com/watch?v=J8YeXU7Zsl0
Det ser i alla fall så smidigt ut och tillämpas vid demonstrationer av hur man hanterar en R1200GS.
Man kan ju resonera vidare: I en bil sätter man sig tillrätta först innan man startar motorn och åker iväg. Det är på bilvis det. En mc är ingen bil på två hjul,. Det är en cykel, så den kanske kan hanteras på ett cykelanpassat sätt?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Nästa

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst