Traveller skrev:Jag undrade bara varför BMW's klubbförsäkring har fler vältskador än andra märken som Svedea försäkrar. Är de mer benägna att ta ut allt på försäkringar de som har klubbförsäkringen eller?
Jag tänker mig attt de kanske snart kommer premiehöjning just pga detta
Så här står det - ordagrant - på hemsidan, i det inlägget som Bror refererade till när han startade tråden:
"Vad är den vanligaste skadan på en mc?
En av de vanligaste skadorna i mc-försäkringssammanhang är vältskador, dvs att hojen går i backen utan att hjulen har rullat mer än ett varv. Det handlar tex om att stödet går igenom asfalt eller sjunker ner i marken, man har glömt att ta ur skivbromslåset och blir överraskad. Man kanske kommer fram till ett stopp och tappar balansen pga. av ojämnhet i marken eller liknande."
OBS att det står
INGET ALLS om att BMW skulle ha fler vältskador än andra märken. Det
ENDA som står är att vältskador är en av de vanligaste skadorna, och en ofta undvikbar sådan. Det står
INGET ALLS HELLER om offroadåkning, gruskörning, joddling, polkadans eller något annat man kan ha för sig med sin hoj.
Slutsats:
TÄNK EFTER när du stannar, och när du parkerar/baxar runt hojen eller utför liknande aktiviteter, så att du inte tappar den eller den välter självmant. Skit samma i vilket sammanhang och på vilket underlag. Då blir försäkringen på sikt billigare för oss alla.