Apropå vältskador

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Re: Apropå vältskador

Inläggav Traveller » 2018-12-21/17:14

Har följt denna diskussion men jag vet inte om jag missförstått inläggen. Det är ingen som nämner varför BMW klubbens medlemmar är överrepresenterade bland alla försäkringstagare när det gäller vältskador med MC.

Jag har haft 9 BMW sen 2001 och 3 andra MC fabrikat men jag har aldrig tyckt att BMW har varit svårare att ställa på stödet,eller så ,jämfört med de andra märken jag haft sen 2001.

Så, varför är BMW klubbens medlemmar mer ''skadebenägna'' när deras hojar står still än övriga fabrikats?
Användarvisningsbild
Traveller
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-12-21/17:08

Re: Apropå vältskador

Inläggav BrooklynS » 2018-12-22/09:32

Utan att veta var just detta påstående kommer ifrån så kan det nog konstateras att BMW är bland de motorcyklar som körs mest varje säsong.

Det innebär fler situationer där cykeln skall av och på stödet.

Vidare torde BMW tillhöra de motorcyklar som oftast kör med last, vilket är en försvårande faktor både på och av.

De högbenta hojarna är populära och en vanligt återkommande fråga är att man inte riktigt når ned med bägge fötterna. Ytterligare en faktor.

BMW körs mycket och det innebär exponering för andra underlag än parkeringen utanför McDonalds vilket också ökar risken för otur i dessa sammanhang.

Regn, hala underlag - likadant där.

Använder man sakerna mer ökar risken för händelser.

All märkesstatistik borde för att vara jämförbar baseras på risk per mil.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-22/10:53

Traveller skrev:Har följt denna diskussion men jag vet inte om jag missförstått inläggen. Det är ingen som nämner varför BMW klubbens medlemmar är överrepresenterade bland alla försäkringstagare när det gäller vältskador med MC.

Har någon påstått det? (Möjligen med undantag för en del äldre BMW-maskiner med centralstöd av stålrör, som med tiden kunde rosta sönder inifrån och vika sig, när man minst anade det - men det tillhör knappast någon större andel av vältskadorna.)
Grunden, för att jag startade tråden, är Svedeas statistik avseende klubbförsäkringen. Huruvida vältskador är mera sällan eller oftare förekommande hos andra försäkringsbolag/andra hojmärken tog i alla fall inte jag upp.
Som framgår av Svedeas råd och åtskilliga tidigare inlägg på tråden, är vältskador vanligare, än man tror, och som regel undvikbara, om man tänker efter före. Gör man det, sjunker premierna för oss alla.

Till det kommer, vad som påpekas ovan - att BMW-hojar som regel körs längre sträckor än genomsnittsmotorcykeln i Sverige - och ju längre man kör, desto mer ökar den statistiska risken för en oförutsedd malör.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav BrooklynS » 2018-12-22/10:59

Bror Gårdelöf skrev:
Traveller skrev:Har följt denna diskussion men jag vet inte om jag missförstått inläggen. Det är ingen som nämner varför BMW klubbens medlemmar är överrepresenterade bland alla försäkringstagare när det gäller vältskador med MC.

Har någon påstått det? Grunden för, att jag startade tråden, är Svedeas statistik avseende klubbförsäkringen. Huruvida vältskador är mera sällan eller oftare förekommande hos andra försäkringsbolag/andra hojmärken tog i alla fall inte jag upp.
Som framgår av Svedeas råd och åtskilliga tidigare inlägg på tråden, är vältskador ofta - men inte alltid - undvikbara, om man tänker efter före. Gör man det, sjunker premierna för oss alla.

Till det kommer, vad som påpekas ovan - att BMW-hojar som regel körs längre sträckor än genomsnittsmotorcykeln i Sverige - och ju längre man kör, desto mer ökar den statistiska risken för en oförutsedd malör.


Och med tanke på vad det kostar att försäkra BMW i jämförelse med andra märken - TROTS att de körs mycket - så verkar det ju tvärtom vara så att det är FÄRRE skador än genomsnittet hos BMW-klubbens medlemmar... 8-)

Försäkringsbolagen är inga välgörenhetsinrättningar, lita på att de gör affärsmässiga analyser.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Apropå vältskador

Inläggav BmwMats » 2018-12-22/11:07

Eller så åtgärdar och bekostar man själv de skador man åsamkar sitt fordon utan att belasta sitt bolag (och alla andra försäkringstagare) i mån av möjlighet och skada.

(har själv hittat knarren på sidan, någon hade förmodligen vält omkull den, och det resulterade i några spräckta kåpor och backspegel samt bromshandtag).
En tur till skroten och några veckor i garaget så var det lagat och lackat igen :-)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Apropå vältskador

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-22/11:19

Hela poängen med Svedeas påpekande var säkerligen att man kan sänka skadekostnaderna och därmed premierna väsentligt genom att tänka sig för när man sitter av eller upp eller gör något annat där hojen riskerar att hamna på sidan när den är stillastående eller nästan (ett bra exempel är min egen nyliga klantighet när jag tappade min när jag skulle ha ner den från centralstödet, stress och tänkte inte efter före).

Jag såg ingen jämförelse med andra fabrikat avseende vältskador, bara ett påpekande att om man tänker efter före kan det bli billigare för alla.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Apropå vältskador

Inläggav enhjuling » 2018-12-22/11:38

BmwMats skrev:Eller så åtgärdar och bekostar man själv de skador man åsamkar sitt fordon utan att belasta sitt bolag (och alla andra försäkringstagare) i mån av möjlighet och skada.

(har själv hittat knarren på sidan, någon hade förmodligen vält omkull den, och det resulterade i några spräckta kåpor och backspegel samt bromshandtag).
En tur till skroten och några veckor i garaget så var det lagat och lackat igen :-)


Det är ju mycket enkelt, man säger upp vagnskadeförsäkringen så slipper man betala för andras klantighet och man fixar själv då man klantat sig.
Det ger ju dessutom ett bra incitament att vara försiktig och tänka efter före.
Frågan är väl om försäkringsbolagen skulle gilla att försiktiga och tänkande mc-ägare (deras kassakor) lämnar dem.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Apropå vältskador

Inläggav Allan Ericsson » 2018-12-22/15:18

Magnus Brobeck skrev:Spekulerande på forum gör varken till eller från.

Med vänlig hälsning, Magnus

Jo, det kan det. Det kan ses som intellektuell gymnastik för de som skriver. Förhoppningsvis leder motdragen fram till något, som man inte lyckats formulera själv.

När tråden skapades av Bror, hade jag just fått ett försäkringserbjudande. Låg premie: Var ligger kon begravd? Jag måste läsa och försöka förstå och jämföra med det jag har idag. (=Bilsport & mc sedan min tid som enduroåkare. - Jag behöver ingen "vältförsäkring" men en vagnskadeförsäkring att ta till vid eventuell trafikolycka.)
Jag var således mottaglig för det som Bror tog upp och då inte som något som var premiereducerande i befintlig försäkring utan som en pusselbit vid val av bolag.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-12-22/17:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-22/17:14

BmwMats skrev:Eller så åtgärdar och bekostar man själv de skador man åsamkar sitt fordon utan att belasta sitt bolag (och alla andra försäkringstagare) i mån av möjlighet och skada.

Jag vill minnas ett inlägg på Forum för flera år sedan, där skribenten påpekade, att om man struntar i alla former av fordonsförsäkring, som inte är i lag påbjuden (= trafikförsäkringen) och kör med insidan av huvudet, blir kostnaden, utslagen på hela individens liv som fordonsägare, lägre, än om man tecknar mer eller mindre heltäckande försäkringar. Dvs om man någon gång råkar ut för en dyr skada, blir kostnaden ändå i ett livsperspektiv lägre än den sammanlagda summan av alla försäkringspremier, som man betalat in. Gissningsvis har skribenten rätt, och det man egentligen betalar för, när man tecknar en försäkring, är tryggheten att inte oväntat råka ut för en (mycket) stor engångsutgift.

Ett ännu tydligare exempel är rimligen villahemförsäkringen. Gissningsvis kommer majoriteten av alla villaägare aldrig att drabbas av extremt stora kostnader (exempelvis att huset brinner ner), men vi är villiga att lägga upp ett antal tusenlappar per år för tryggheten, att om det skulle hända, står vi inte bokstavligt talat på bar backe.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Traveller » 2018-12-23/11:11

BrooklynS skrev:
Bror Gårdelöf skrev:
Traveller skrev:Har följt denna diskussion men jag vet inte om jag missförstått inläggen. Det är ingen som nämner varför BMW klubbens medlemmar är överrepresenterade bland alla försäkringstagare när det gäller vältskador med MC.

Har någon påstått det? Grunden för, att jag startade tråden, är Svedeas statistik avseende klubbförsäkringen. Huruvida vältskador är mera sällan eller oftare förekommande hos andra försäkringsbolag/andra hojmärken tog i alla fall inte jag upp.
Som framgår av Svedeas råd och åtskilliga tidigare inlägg på tråden, är vältskador ofta - men inte alltid - undvikbara, om man tänker efter före. Gör man det, sjunker premierna för oss alla.

Till det kommer, vad som påpekas ovan - att BMW-hojar som regel körs längre sträckor än genomsnittsmotorcykeln i Sverige - och ju längre man kör, desto mer ökar den statistiska risken för en oförutsedd malör.


Och med tanke på vad det kostar att försäkra BMW i jämförelse med andra märken - TROTS att de körs mycket - så verkar det ju tvärtom vara så att det är FÄRRE skador än genomsnittet hos BMW-klubbens medlemmar... 8-)

Försäkringsbolagen är inga välgörenhetsinrättningar, lita på att de gör affärsmässiga analyser.



Ja, nu har jag inte klubbförsäkringen, men annars är inte BMW billigare att försäkra hos Svedea jämfört med andra märken inom samma segment, så det stämmer inte det du skriver. Sen vet vi inte om BMW körs längre,eller med mer packning än andra märken, och Svedea har ju i alla fall inte någon fråga om årlig körsträcka då man tecknar försäkring som man har vid bilförsäkringar.

Jag undrade bara varför BMW's klubbförsäkring har fler vältskador än andra märken som Svedea försäkrar. Är de mer benägna att ta ut allt på försäkringar de som har klubbförsäkringen eller?

Jag tänker mig attt de kanske snart kommer premiehöjning just pga detta
Användarvisningsbild
Traveller
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-12-21/17:08

Re: Apropå vältskador

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-27/23:22

Traveller skrev:Jag undrade bara varför BMW's klubbförsäkring har fler vältskador än andra märken som Svedea försäkrar. Är de mer benägna att ta ut allt på försäkringar de som har klubbförsäkringen eller?

Jag tänker mig attt de kanske snart kommer premiehöjning just pga detta


Så här står det - ordagrant - på hemsidan, i det inlägget som Bror refererade till när han startade tråden:

"Vad är den vanligaste skadan på en mc?
En av de vanligaste skadorna i mc-försäkringssammanhang är vältskador, dvs att hojen går i backen utan att hjulen har rullat mer än ett varv. Det handlar tex om att stödet går igenom asfalt eller sjunker ner i marken, man har glömt att ta ur skivbromslåset och blir överraskad. Man kanske kommer fram till ett stopp och tappar balansen pga. av ojämnhet i marken eller liknande."

OBS att det står INGET ALLS om att BMW skulle ha fler vältskador än andra märken. Det ENDA som står är att vältskador är en av de vanligaste skadorna, och en ofta undvikbar sådan. Det står INGET ALLS HELLER om offroadåkning, gruskörning, joddling, polkadans eller något annat man kan ha för sig med sin hoj.

Slutsats: TÄNK EFTER när du stannar, och när du parkerar/baxar runt hojen eller utför liknande aktiviteter, så att du inte tappar den eller den välter självmant. Skit samma i vilket sammanhang och på vilket underlag. Då blir försäkringen på sikt billigare för oss alla.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Apropå vältskador

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-12-27/23:30

Kapten Stofil skrev:
Slutsats: TÄNK EFTER när du stannar, och när du parkerar/baxar runt hojen eller utför liknande aktiviteter, så att du inte tappar den eller den välter självmant. Skit samma i vilket sammanhang och på vilket underlag. Då blir försäkringen på sikt billigare för oss alla.


Amen!
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Föregående

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst