Måns Ulveståhl skrev:Att kunna sätta ned fötterna - helt platt eller delvis platt -är A och O vid ett stopp.
Något att tänka på när man köper hoj kan jag tycka.
Måns Ulveståhl skrev:Når man inte ned med fötterna så köp en annan hoj.
BmwMats skrev:Stannade intill vägkanten och satte ner fötterna, det låg lite grus under vänstra stöveln och foten gled iväg utåt, höll nästan på att tappa hojen, men lyckades att hålla upp den genom en kraftansträngning... Puh...
En liten sträng med grus, det var det som behövdes...
Falken skrev:BmwMats skrev:Stannade intill vägkanten och satte ner fötterna, det låg lite grus under vänstra stöveln och foten gled iväg utåt, höll nästan på att tappa hojen, men lyckades att hålla upp den genom en kraftansträngning... Puh...
En liten sträng med grus, det var det som behövdes...
Ja det där har hänt mig också. Välte pappas R100 på det viset när jag övningskörde på en osopad parkeringsplats. Tur att du klarade dig (och den granna moppen) Mats!
Bror Gårdelöf skrev:Lösgrus på asfalt är verkligen lömskt!
Gunnar Elmgren skrev:Det är lite märkligt, att det mest verkar vara hojåkare som aldrig kör på grus/skogsvägar som är bekymrade över hur det vurpas där...
BmwMats skrev:Något som är vanligt så här års (och även tidig vår) är all sand som ligger på vägar och i korsningar.
Tänker på detta varje dag när jag är ute och åker, men lik förbaskat så råkade jag ut för en otrevlig sak idag då jag var ute och åkte på hojen.
Kapten Stofil skrev:BmwMats skrev:Något som är vanligt så här års (och även tidig vår) är all sand som ligger på vägar och i korsningar.
Tänker på detta varje dag när jag är ute och åker, men lik förbaskat så råkade jag ut för en otrevlig sak idag då jag var ute och åkte på hojen.
När jag ser din K75, kommer jag att tänka på att en klassiker med K75/K100 är väl att centralstödet går av pga interna rostskador, så att man tappar hojen. Det hände mig med min K100. Mycket snopet, jag ska häva upp den på centralstödet och den bara försvinner iväg från mig följt av ett otrevligt ljud av krossad plast, jag står bara och tittar och undrar vad som hände.
Kapten Stofil skrev:Såvitt jag vet så är det bara centralstödet som är drabbat.
Skadorna inskränkte sig till en krossad höger blinkers, en liten repa på sidoväskan och så stödet, och stukad självkänsla . Alla delar fanns på eBay, och jag skulle fika med klubbmedlemmar när det hände, så en hord hjälpsamma människor kom rusande när de hörde det omisskännliga ljudet av vältande MC
Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
BmwMats skrev: Tur att vi har Kovlingen här på forumet
Kovlingen skrev:BmwMats skrev: Tur att vi har Kovlingen här på forumet
Tror att det var ett lyckat tips . Fin röd hoj med väskor , toppbox , och lite till har jag för mej .
Peter Nordlund skrev:.
...Och kliver av, känner att cykeln står ganska bra och hyfsat hård gräs/grus och plant, det hinner gå säker 10-15 sekunder jag står på vänster sida om cykeln, så bara välter min hoj rakt in i klubbkompisen...
Gunnar Elmgren skrev:Det är lite märkligt, att det mest verkar vara hojåkare som aldrig kör på grus/skogsvägar som är bekymrade över hur det vurpas där...
BrooklynS skrev:Det som kostar mycket är all plast som spricker på kåpförsedda hojar. Då räcker det med att stillastående lägga ned hojen på en gräsmatta.
Gunnar Elmgren skrev:Det är lite märkligt, att det mest verkar vara hojåkare som aldrig kör på grus/skogsvägar som är bekymrade över hur det vurpas där...
Måns Ulveståhl skrev:Vad det gäller olyckor under offroadkörning med hoj, vilka påstås ske frekvent.
Allan Ericsson skrev:Jag kan också fråga: Vilka försäkringsbolag erbjuder försäkring mot vältskador och vilket åldersavdrag tillämpas vid värdering av skadade delar? - Det skulle vara intressant att få en bild av hur det ser ut idag.
Måns Ulveståhl skrev:Gunnar Elmgren skrev:Måns Ulveståhl skrev:Att kunna sätta ned fötterna - helt platt eller delvis platt -är A och O vid ett stopp.
Något att tänka på när man köper hoj kan jag tycka.
Du har aldrig kört en offroad- eller endurohoj, förstår jag?
Allan Ericsson skrev:Citat från Försäkringsgruppen:
En av de vanligaste skadorna i mc-försäkringssammanhang är vältskador, dvs att hojen går i backen utan att hjulen har rullat mer än ett varv. Det handlar tex om att stödet går igenom asfalt eller sjunker ner i marken, man har glömt att ta ur skivbromslåset och blir överraskad. Man kanske kommer fram till ett stopp och tappar balansen pga. av ojämnhet i marken eller liknande.
Jag tolkar det som en olycka som sker med en stillastående eller praktiskt taget stillastående motorcykel. Så kommer saltet i såret: Vilken BMW-modell är billigast resp. dyrast allt lägga omkull på asfalt resp. grus?
Måns Ulveståhl skrev:Jag säger inte emot dig, men det är dina personliga definitioner Brooklyn.
Eller har försäkringsbolagen definierat sina?
Risken är att allt bara i lathetens tecken klumpas samman oavsett av försäkringsbolagen märkt "vältskador".
Allan Ericsson skrev:Citat från Försäkringsgruppen:
Vad är den vanligaste skadan på en mc?
En av de vanligaste skadorna i mc-försäkringssammanhang är vältskador, dvs att hojen går i backen utan att hjulen har rullat mer än ett varv.
Om nu Svedeas försäkring täcker vältskador, trots att den typen av skada knappast kan betraktas som en "yttre olyckshändelse", är de då unika i det avseendet?
Jag kollade på Trygg Hansas skrivning:
Undantag för Vagnskada
Du får inte ersättning för skador som orsakas av köld, väta, fukt, rost eller frätning, eller för skador som inte orsakas av yttre händelser. Du får heller inte ersättning för skador som inte orsakas av yttre händelser. Till exempel om du kör iväg utan att ta bort skivbromslåset.
Jag får en billigare premie hos Trygg Hansa. (Vilket till en del kan förklaras med mängdrabatt, andra självrisker och även annat som jag inte känner till. Men ändå …..) Kan det kanske kopplas till ovanstående friskrivning?
Man kan också vända på resonemanget: Hur mycket billigare skulle försäkringen bli och den inte täckte vältskador?
Min inställning är: Jag är inte villig att försäkra mig mot min klantighet såsom vältskador.
enhjuling skrev:Ditt citat från TH är väl dessutom inte från försäkringsvillkoren utan från det de kallar "Förköpsinformation mc"?
I dokumentet med de fullständiga villkoren finns inte meningen med skivbromslåset med.
De fullständiga villkoren måste väl vara det som gäller hoppas jag.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst