Apropå vältskador

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-12/08:51

När man kör iväg, torde det vara oproblematiskt. Däremot kan jag tänka mig situationen, att man kommer i obalans, när man skall stanna, varvid cykeln kan tippa åt fel håll. Men det är väl som allt annat en träningssak.
En, som använde denna teknik, var dubble vinnaren av Paris-Dakarrallyt, belgaren Gaston Rahier, på en specialbyggd BMW R 80 G/S (tror jag). Han var 164 cm lång och sedan länge en etablerad motocrossförare på elitnivå.
Första året ville BMW inte veta av honom - men han vann ändå. Nästa år var stödet från BMW ett helt annat, och han gjorde om bravaden.
"Den lille mannen med jätteryktet" dog 2005, 58 år gammal, i cancer.

Men analogin med häst är väl lite långsökt? Min gissning är, att de flesta ryttare vill, att hästen skall stå stilla, när de svingar sig upp i sadeln.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav HåkanH » 2018-12-12/21:49

Den här kortväxta killen gör väl eleganta på och avstigningar.
https://www.youtube.com/watch?v=kRFyw57o_Ic
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Apropå vältskador

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-12/23:57

En i förväg planerad av/påstigning i kontrollerad miljö är en sak.
Ett snabbt rödljus, nödbromsning, eller trafikköer där krypkörning blandas med plötsliga stopp en helt annan.

Jag skulle vilje se honom hoppa av och på hojen under trafikstockning på Essingeleden kl. 17:00.
Ett j-vla bra träningspass :mrgreen:

Når man inte ned med fötterna så köp en annan hoj.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-13/10:09

Det där har väl mest att göra med, var man kör. Gäller det asfalt, håller jag med Måns, men det finns ju en stor grupp, som vill hålla till på småvägar. (Offroadkörning är ju förbjudet i Sverige, så något sådant ägnar sig väl klubbens medlemmar inte åt? ;) ) De hojarna har som regel längre fjädringsväg => högre sadel, som kan kräva ett annat tänk. Ett personligt exempel är, att jag - som då var kring 176 cm lång - för kanske tio år sedan fick låna en R 1200 GS, medan sonen, som övningskörde, använde min K 1200 RS. Med sadeln i nedersta läget nådde jag precis ner med tårna.
Vi stannade denna vackra kväll vid mordplatsen i Malexander, där han aldrig varit. Mitt emot minnesstenarna finns en mötesficka. Där parkerade vi. Ytan sluttar lite, vilket räckte för, att jag inte kunde trycka upp cykeln till lodrätt läge igen, sittande i sadeln, när vi skulle åka vidare. Det blev till att kliva av och leda hojen till ett parti med plan asfalt. Där gick det bättre.

Gissningsvis hade det gått bra med den teknik, som visas i filmen, men eftersom jag aldrig tillämpat den tidigare, och hojen var lånad (ny demohoj), tog jag det säkra för det osäkra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-13/10:48

För offroadkörning borde då rimligen självrisken vara högre.
Om det nu är så vanligt att det välts och kraschas om vartannat i skogarna pga lång fjädringsväg som det påstås.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Apropå vältskador

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-12-13/12:01

Det välts en del när det åks på skogs- och grusvägar, men oftast är farten låg - eller noll! - så skadorna bruka inskränka sig till ett eller annat blinkersglas eller handtagsskydd.
Möljigen uppstår någon liten repa på plastdelar eller motorkåpor.
Och små skönhets-skavanker bryr sig sällan ägaren om, för man vet att det kommer att bli fler...
Summa summarum är det sällan skadekostnaderna ens når upp till självrisken, så det blir ofta inget försäkringsärende alls.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Apropå vältskador

Inläggav Allan Ericsson » 2018-12-13/12:08

Nu är trådnystandet inne på varv nr 2? Jag väntar mig fler intrasslande bidrag!

Trådens första kommenterande inlägg:
Måns Ulveståhl skrev:Att kunna sätta ned fötterna - helt platt eller delvis platt -är A och O vid ett stopp.
Något att tänka på när man köper hoj kan jag tycka.

Trådens 52:a (tror jag):
Måns Ulveståhl skrev:Når man inte ned med fötterna så köp en annan hoj.


Jag kan bidra med:
Att montera extrastor stödplatta på sidostödet är bra, trots att det, så som Thomas Stadin påpekar, kan bli en konflikt mellan stövel och platta. För mig blev det så att klacken lossnade, som jag tror, på grund av alltför mycket körning i stående position med hängande hälar. => Välj noga en variant som har minsta möjliga utstick av muttrar på ovansidan.
Och:
Jag har svårt att tro att vältning av en R1200GS skall orsaka skador som belastar försäkringen och då förstår jag att man inte vänder sig till försäkringsbolagen med skrubbor och skrapmärken på motorskyddsbågar. Det enda jag känner till är att packväskehållaren till Varioväskor kan brytas sönder om man har väskorna monterade och hamnar fel med bakänden. Jag vet dock inte om reparationskostnaden överstiger självrisken.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-13/12:13

Haken med vurpor offroad är väl av samma typ som med superbikes. Kör man olagligt offroad, kan man ju inte ange det till försäkringsbolaget, utan då måste den officiella olyckan ha skett på väg, där man fått köra. Annars blir det ingen ersättning.
Inom superbike-segmentet har det åtminstone tidigare varit vanligt med vurpor på bana - som försäkringen inte täcker - vilket gjort, att man transporterat ut den vurpade hojen till allmän väg och sedan anmält, att vurpan ägde rum där i stället - eventuellt efter att man gjort ytterligare åverkan på cykeln, "eftersom det ändå skall betalas av försäkringen".
(Klubbförsäkringen exkluderar veterligen fortfarande S 1000 RR, och Bilsport & MC har i alla fall tidigare vägrat att teckna försäkringar på superbikes över huvud taget. Orsaken är i båda fallen, att denna typ av hojar vurpas så ofta, att de inte är någon inkomstkälla för försäkringsbolagen över huvud taget: Alternativt blir årspremien extremt hög. Bilsport & MC är tvungna att erbjuda trafikförsäkring, men senast jag hörde något om den, hade de avsiktligt satt premien så högt, att superbike-kunderna sökte sig till andra bolag.)

Men jag utgår från, att Svedea har koll på incidensen av anmälda försäkringsärenden för respektive hojtyp. Det är liksom förutsättningen för, att de skall kunna erbjuda en bra försäkring, baserad på skadeincidensen för hojtypen ifråga - liksom var ägaren bor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav BmwMats » 2018-12-13/12:53

Något som är vanligt så här års (och även tidig vår) är all sand som ligger på vägar och i korsningar.
Tänker på detta varje dag när jag är ute och åker, men lik förbaskat så råkade jag ut för en otrevlig sak idag då jag var ute och åkte på hojen.

Stannade intill vägkanten och satte ner fötterna, det låg lite grus under vänstra stöveln och foten gled iväg utåt, höll nästan på att tappa hojen, men lyckades att hålla upp den genom en kraftansträngning... Puh... :o :shock:
En liten sträng med grus, det var det som behövdes...

Bilder från dagens lilla strapats:

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_7748.JPG
IMG_7747.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Apropå vältskador

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-12-13/12:57

Det är lite märkligt, att det mest verkar vara hojåkare som aldrig kör på grus/skogsvägar som är bekymrade över hur det vurpas där...
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Apropå vältskador

Inläggav Falken » 2018-12-13/13:15

BmwMats skrev:Stannade intill vägkanten och satte ner fötterna, det låg lite grus under vänstra stöveln och foten gled iväg utåt, höll nästan på att tappa hojen, men lyckades att hålla upp den genom en kraftansträngning... Puh... :o :shock:
En liten sträng med grus, det var det som behövdes...


Ja det där har hänt mig också. Välte pappas R100 på det viset när jag övningskörde på en osopad parkeringsplats. Tur att du klarade dig (och den granna moppen) Mats! :)
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Apropå vältskador

Inläggav BmwMats » 2018-12-13/13:21

Falken skrev:
BmwMats skrev:Stannade intill vägkanten och satte ner fötterna, det låg lite grus under vänstra stöveln och foten gled iväg utåt, höll nästan på att tappa hojen, men lyckades att hålla upp den genom en kraftansträngning... Puh... :o :shock:
En liten sträng med grus, det var det som behövdes...


Ja det där har hänt mig också. Välte pappas R100 på det viset när jag övningskörde på en osopad parkeringsplats. Tur att du klarade dig (och den granna moppen) Mats! :)


Tack Falken... Grann och grann... Smutsig som bara den, men den går ju i ur och skur... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-13/13:55

Lösgrus på asfalt är verkligen lömskt! Jag hade varit hojägare i fem dagar, när jag efter att ha kört 100 meter insåg, att jag glömt något. 100 meter längre fram fanns Slaka hembygdsgårds parkering, och där tänkte jag vända. För att komma in där, var jag tvungen att passera en cykelbana, som inte sopats ren från vinterns sandningar (Detta var i månadsskiftet mars - april). Jag höll kanske 10 km/h, när jag med lätt anlagd frambroms och cykeln i lite högerlutning passerade strängen - varpå framhjulet naturligtvis låste tvärt (ingen ABS), och cykeln gick i backen som skjuten! Själv blev jag stående grensle över den liggande lilla glidaren.
Jag kom undan intermezzot med utgiften för en ny högerbackspegel - vilket jag än idag betraktar som billiga lärpengar.

Till Gunnar: Jag tillhör inte gruppen, som oroas av andras eventuella vurpor på grus eller i skogen. Där litar jag på, att Svedea har någorlunda koll.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Allan Ericsson » 2018-12-13/15:56

Bror Gårdelöf skrev:Lösgrus på asfalt är verkligen lömskt!

Jag vill förstärka formuleringen: Slitet lösgrus på hårt underlag är verkligen lömskt! Det stenkross som vintertid används för halkbekämpning slits successivt ner till runda fina korn, som ligger kvar på försommaren och fungerar som kullagerkulor. Dessutom, det är halt även när de underlaget är annat än asfalt. Det räcker med att det är så hårt att gruskornen inte trycks fast. (Grusåkare kan köra med lite hjulspinn för att rensa bort gruset och samtidigt generera ett uppställ som får framhjulet att inte behöva ta upp några sidokrafter.)

Spår av mig egen lösgruskrasch:
IMG_0827 (2)_redigerad.jpg
IMG_0827 (2)_redigerad.jpg (36.78 KiB) Visad 10013 gånger

Höger tumme är numer återmonterad med två skruvar (Bennets fraktur).
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-12-13/16:27, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Apropå vältskador

Inläggav Allan Ericsson » 2018-12-13/16:16

Gunnar Elmgren skrev:Det är lite märkligt, att det mest verkar vara hojåkare som aldrig kör på grus/skogsvägar som är bekymrade över hur det vurpas där...

Jag vill anpassa till formuleringen så att den bättre passar trådrubriken:
Det är lite märkligt, att det mest verkar vara hojåkare som aldrig kör på grus/skogsvägar som är bekymrade över hur det välts och då i synnerhet hur det välts i samband med grusåkning.

Och lägga en pinne till på brasan: Ute på grusvägarna välts det knappast så allvarligt att det leder till kontakt med försäkringsbolaget. Notera nu att jag särskiljer vältning från vurpor och kollisioner.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Apropå vältskador

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-13/17:28

BmwMats skrev:Något som är vanligt så här års (och även tidig vår) är all sand som ligger på vägar och i korsningar.
Tänker på detta varje dag när jag är ute och åker, men lik förbaskat så råkade jag ut för en otrevlig sak idag då jag var ute och åkte på hojen.


När jag ser din K75, kommer jag att tänka på att en klassiker med K75/K100 är väl att centralstödet går av pga interna rostskador, så att man tappar hojen. Det hände mig med min K100. Mycket snopet, jag ska häva upp den på centralstödet och den bara försvinner iväg från mig följt av ett otrevligt ljud av krossad plast, jag står bara och tittar och undrar vad som hände.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Apropå vältskador

Inläggav BmwMats » 2018-12-13/19:24

Kapten Stofil skrev:
BmwMats skrev:Något som är vanligt så här års (och även tidig vår) är all sand som ligger på vägar och i korsningar.
Tänker på detta varje dag när jag är ute och åker, men lik förbaskat så råkade jag ut för en otrevlig sak idag då jag var ute och åkte på hojen.


När jag ser din K75, kommer jag att tänka på att en klassiker med K75/K100 är väl att centralstödet går av pga interna rostskador, så att man tappar hojen. Det hände mig med min K100. Mycket snopet, jag ska häva upp den på centralstödet och den bara försvinner iväg från mig följt av ett otrevligt ljud av krossad plast, jag står bara och tittar och undrar vad som hände.


Tråkigt, mycket tråkigt att höra Jonas... :(

Läste det på något forum för några år sedan, så jag har fyllt upp centralstödet med olja, återmonterat de gummipluggar som satt där från början, men upptäckte några pölar med olja under hojen, dessa var konstruerade så att det fanns ett litet ventilationshål i dessa, så jag bytte ut dessa pluggar till dito täta, så att oljan inte rinner ur. Det lär inte komma in någon fukt eller ej heller alstras någon kondens i stödet då det är fyllt av olja, hoppas jag... ;)

Tack för tipset i alla fall !!! :)
Bugar och bockar, men kanske någon annan läser detta och kan eliminera risken för ett havererat stöd efter ditt tips. ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Apropå vältskador

Inläggav BmwMats » 2018-12-13/19:25

P.S. Sidostödet har jag inte behandlat med olja, hittade inget hål som jag kunde fylla på olja i, men så här i efterhand så hade det ju inte varit så mycket problem att borra ett hål och plugga det... Skäms... :oops:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Apropå vältskador

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-13/19:48

Såvitt jag vet så är det bara centralstödet som är drabbat.

Skadorna inskränkte sig till en krossad höger blinkers, en liten repa på sidoväskan och så stödet, och stukad självkänsla :) . Alla delar fanns på eBay, och jag skulle fika med klubbmedlemmar när det hände, så en hord hjälpsamma människor kom rusande när de hörde det omisskännliga ljudet av vältande MC :)

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Apropå vältskador

Inläggav BmwMats » 2018-12-13/19:50

Kapten Stofil skrev:Såvitt jag vet så är det bara centralstödet som är drabbat.

Skadorna inskränkte sig till en krossad höger blinkers, en liten repa på sidoväskan och så stödet, och stukad självkänsla :) . Alla delar fanns på eBay, och jag skulle fika med klubbmedlemmar när det hände, så en hord hjälpsamma människor kom rusande när de hörde det omisskännliga ljudet av vältande MC :)

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk


Tur i oturen då... Men det fanns ju en materiell förklaring till olyckan, dvs inte ditt fel ;)

Har du kvar din K100 ännu ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Apropå vältskador

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-13/19:58

Tyvärr inte, den tog eld på väg till service och brann upp :cry:

En lång historia med dålig gång, misstag vid byte av bränslefilter, läcka internt i tanken, något fel på bränsletrycket jag aldrig hann diagnostisera innan en bränsleledning sprang läck under färd, och slutligen seppuku via självantändning.

Tändspolarna på de där sitter väldigt bra till för att besprutas med bränsle vid högt tryck i händelse av någon läcka... :(

Dock var Svedeas skadereglering exemplarisk, och Kovlingen hittade en ny beg R1100RT åt mig alldeles nära hemma.

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Apropå vältskador

Inläggav BmwMats » 2018-12-13/20:09

R.I.P old K100... :(

Tur att vi har Kovlingen här på forumet :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Apropå vältskador

Inläggav Kovlingen » 2018-12-14/11:06

BmwMats skrev: Tur att vi har Kovlingen här på forumet :mrgreen:

Tror att det var ett lyckat tips . Fin röd hoj med väskor , toppbox , och lite till har jag för mej .
Var ju bara tvungen att hitta nått passande annars var söderresan i fara för Jonas .
Och , det duger inte :shock: Kände att jag måste ner å titta på hojen så det blev
en snabbtur .
Göteborgsresan .jpg
Göteborgsresan .jpg (86.67 KiB) Visad 9957 gånger

Orsaken till detta var :
Bensin Risk.jpg
Bensin Risk.jpg (34.35 KiB) Visad 9957 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Apropå vältskador

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-14/13:03

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev: Tur att vi har Kovlingen här på forumet :mrgreen:

Tror att det var ett lyckat tips . Fin röd hoj med väskor , toppbox , och lite till har jag för mej .


Ett utomordentligt lyckat tips, kunde inte ha blivit bättre :D
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Apropå vältskador

Inläggav Thomas Stadin » 2018-12-15/01:35

Tycker att det är tveksamt om vältskador ska omfattas av försäkringen, åtminstone inte utan kraftigt förhöjd självrisk.
En mc välter inte om man parkerar den rätt och med med omsorg. Jag vill heller inte betala för andras oaktsamhet och nonchalans.
Lägg i 1:an, släpp ut kopplingen och rulla framåt så långt det går innan du ställer ner mc:n på sidostödet. Om tempen är hög så fundera på om asfalten håller. Är underlaget löst så placera en liten sten eller en gren under stödplattan. Lämna inte mc:n åt sitt öde!
Exakt så har jag parkerat i hela mitt mc-liv och har aldrig tappat någon av alla mina mc jag haft sedan jag tog kortet 1979.
Hur svårt kan det vara?
Senast redigerad av Thomas Stadin 2018-12-15/03:38, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Apropå vältskador

Inläggav Thomas Stadin » 2018-12-15/01:47

Peter Nordlund skrev:.
...Och kliver av, känner att cykeln står ganska bra och hyfsat hård gräs/grus och plant, det hinner gå säker 10-15 sekunder jag står på vänster sida om cykeln, så bara välter min hoj rakt in i klubbkompisen... :|


Det där får aldrig hända! Håll avståndet till din mc-kompis när du parkerar. I värsta fall ödelägger du personens kommande mc-semester enbart pga oaktsamhet. Det vill du inte!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Apropå vältskador

Inläggav BrooklynS » 2018-12-15/08:40

Gunnar Elmgren skrev:Det är lite märkligt, att det mest verkar vara hojåkare som aldrig kör på grus/skogsvägar som är bekymrade över hur det vurpas där...


Jag tror att väldigt få "vältningar" just med GS/A-modellerna anmäls till försäkringsbolagen - detta eftersom de i allmänhet är gjorda för att kunna läggas ned utan andra skador än möjligen något märke på en skyddsbåge.

En bekant gjorde en rejäl highside i kanske 40 km/h på en lerig skogsväg mellan Moskosel och Arjeplog; hamnade i krondiket med styret ned mot diket och bakhjulet i färdriktningen. Det enda som gick sönder var ett av extraljusens fäste och så sprack MC Safe-strålkastarskyddet. Jag har själv både lagt ned hojen på grus och vurpat i en myrkant så att hojen snurrat iväg ifrån mig några meter. Inga skador alls.

Det som kostar mycket är all plast som spricker på kåpförsedda hojar. Då räcker det med att stillastående lägga ned hojen på en gräsmatta.

Kör man grus (dvs inte asfaltskörning på grusväg utan använder sig av grusteknik) så räknar man med att lägga hojen lite nu och då. Det hör till och är inget man tänker så mycket på. Därför är det klokt att antingen anpassa hojen med lite skydd eller välja speciell hoj för ändamålet om man nu gillar att köra mycket på det sättet.

Men BMW-s GS/A-modeller håller och är gjorda för det.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-15/10:49

BrooklynS skrev:Det som kostar mycket är all plast som spricker på kåpförsedda hojar. Då räcker det med att stillastående lägga ned hojen på en gräsmatta.

För många år sedan, när jag var rätt ny hojägare, och kompisen hade en R 1150 R, sade dåvarande BMW-handlaren och -meken i Linköping, Claes Karlén, som hållit på i decennier, att ett par hårda packväskor är bra som kraschbågar. Faller cykeln, blir det märken på väskorna, medan resten av cykeln sällan får några större skador - i alla fall om den faller på något mjukt. Och att vid behov lacka eller plasta om en väska är mycket billigare än att åtgärda kåpor etc.

Jag har några gånger fått riktigheten i detta bevisad. En gång hade ett blindstyre backat på min hoj, så att den fallit omkull på gräs. Jag kunde inte hitta några nya märken på den sida, som hamnat mot gräset. Däremot kunde jag konstatera, att bilen ifråga var gul, men det gick att åtgärda.
Tidigare har jag skrivit om malören vid Hoburgen, då cykeln också föll på gräs. Samma sak där; inga märken.
Dock har jag två gånger gjort misstaget att inte kolla den tilltryckta väskan ordentligt. Först efter körning har jag - eller en färdkamrat - upptäckt, att väskan tryckts ur sitt ordinarie fäste in mot hjulet, så att fälgen nött hål i plasten. Sådant fick jag första gången hjälp med av kompisen, som hade glasfiberväv och epoxy. Andra gången fixade jag det själv. Det syns inte, när väskan är monterad, om man inte vet, att skadan finns där.

Jodå - efter 16 500 mil finns det märken på mina kåpor och väskor, men det anser jag vara OK, så länge cykeln går, som den skall.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-15/20:21

Gunnar Elmgren skrev:Det är lite märkligt, att det mest verkar vara hojåkare som aldrig kör på grus/skogsvägar som är bekymrade över hur det vurpas där...


Du är välkommen att peka ut mig direkt i stället för att slingra dig försiktigt runt.
Jag kommer inte att känna mig kränkt, och starta någon "hashtag"-kampanj :mrgreen:

Vad det gäller olyckor under offroadkörning med hoj, vilka påstås ske frekvent.
Samma resonemang vid tex aktiviteter på motorbanor har försäkringsbolag i dag (för bilar).
Kör jag frekvent på motorbanor så ökar risken, och därför är en höjd självrisk för aktiviteten även logisk.

Försäkringen är redan differentierad vad det gäller vart försäkringstagaren bor (förort Stockholm vs by i Norrland).
Naturligt om det även gäller för hur fordonet har tänkt att brukas.

Vad jag sedan personligen må tycka/inte tycka om aktiviteten grus/offroadkörning är oväsentligt i sammanhanget.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Apropå vältskador

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-12-16/18:48

Nu är detta en tråd som inte ligger i OT. Respektera det, det kan inte gå åt 79 inlägg för att konstatera "Vält inte"

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Apropå vältskador

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-12-16/19:09

Måns Ulveståhl skrev:Vad det gäller olyckor under offroadkörning med hoj, vilka påstås ske frekvent.

Det är Du som påstår det.
Källa/faktaunderlag tack!

Jag påstår (med erfarenhet från ganska mycket körning off-asfalt) att det tvärtom sker ganska lite som resulterar i kostsamma försäkringsärenden. Bolagen sätter ju faktiskt premien för respektive hojmodell efter skadekostnaderna - och mina GS- och övriga ”äventyrshojar” har inte högre premie än de rena touringhojar jag ägt. Tvärtom, faktiskt.
Självrisken har jag möjlighet att välja själv, och det påverkar i sin tur premien.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Apropå vältskador

Inläggav Allan Ericsson » 2018-12-19/17:07

Citat från Försäkringsgruppen:
Vad är den vanligaste skadan på en mc?
En av de vanligaste skadorna i mc-försäkringssammanhang är vältskador, dvs att hojen går i backen utan att hjulen har rullat mer än ett varv.

Om nu Svedeas försäkring täcker vältskador, trots att den typen av skada knappast kan betraktas som en "yttre olyckshändelse", är de då unika i det avseendet?

Jag kollade på Trygg Hansas skrivning:
Undantag för Vagnskada
Du får inte ersättning för skador som orsakas av köld, väta, fukt, rost eller frätning, eller för skador som inte orsakas av yttre händelser. Du får heller inte ersättning för skador som inte orsakas av yttre händelser. Till exempel om du kör iväg utan att ta bort skivbromslåset.


Jag får en billigare premie hos Trygg Hansa. (Vilket till en del kan förklaras med mängdrabatt, andra självrisker och även annat som jag inte känner till. Men ändå …..) Kan det kanske kopplas till ovanstående friskrivning?
Man kan också vända på resonemanget: Hur mycket billigare skulle försäkringen bli och den inte täckte vältskador?

Min inställning är: Jag är inte villig att försäkra mig mot min klantighet såsom vältskador.
Senast redigerad av Allan Ericsson 2018-12-19/22:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-19/18:19

Där har Du väl marknadsekonomi i ett nötskal? Klubbförsäkringen är "det bästa för de flesta" - vilket om inte annat visas av, att av klubbens drygt 7 000 medlemmar har mer än 5 000 tecknat den.
Men "de flesta" är inte "alla", och Du faller enligt egen utsago utanför "de flesta".
Nu var det några år, sedan jag gjorde en marknadsundersökning avseende min egen försäkring, men premien har inte höjts så rasande mycket, sedan jag tecknade den, och då var den klart bäst för mig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Allan Ericsson » 2018-12-19/19:04

Jag kan också fråga: Vilka försäkringsbolag erbjuder försäkring mot vältskador och vilket åldersavdrag tillämpas vid värdering av skadade delar? - Det skulle vara intressant att få en bild av hur det ser ut idag.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Apropå vältskador

Inläggav BrooklynS » 2018-12-19/19:13

Allan Ericsson skrev:Jag kan också fråga: Vilka försäkringsbolag erbjuder försäkring mot vältskador och vilket åldersavdrag tillämpas vid värdering av skadade delar? - Det skulle vara intressant att få en bild av hur det ser ut idag.


Jag tror att man får anse att vagnskadeförsäkringen träder ikraft vid eget vållande, alldeles oavsett hur det egna vållandet gick till...

Jag skulle vidare gissa att Trygg-Hansas försäkring gäller de skador som uppstår vid vurpan, men kanske inte den eventuellt förstörda bromsskivan. För hur i Jösse namn skall de bevisa att du glömde skivbromslåset och det inte var en förargligt placerad gatsten?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-19/19:18

Gissningsvis får Du göra den undersökningen själv(?). Jag tror inte, att Försäkringsgruppen i klubben anser, att det ingår i deras uppdrag. Att klubbförsäkringen ersätter vältskador verkar uppenbart, eftersom man påpekar, att de kostar mycket, och ger enkla råd om, hur de som regel kan undvikas.
Jag är i alla fall glad för, att Bilsport & MC, som försäkrade min Aprilia, ersatte den vältskada, som uppstod i Tjeckien, när jag trodde, att underlaget var asfalt, men det var någon sorts oljegrus, som sidostödet långsamt skar igenom i den 35-gradiga hettan. Cykeln stod alltså kvar 10 - 15 sekunder - och välte, när jag vände ryggen till.
Det misstaget hoppas jag slippa göra om, men när man minst anar det, kan man göra en felbedömning, som man upptäcker bara lite för sent - men ändå för sent.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-19/21:42

Måns Ulveståhl skrev:
Gunnar Elmgren skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Att kunna sätta ned fötterna - helt platt eller delvis platt -är A och O vid ett stopp.
Något att tänka på när man köper hoj kan jag tycka.


Du har aldrig kört en offroad- eller endurohoj, förstår jag? :mrgreen:




Det är typ sådana svar jag tolkar som att vältskador förekommer mer frekvent offroad/i skog.
Kan man inte sätta ned fötterna så ökar självklart risken för vältskador.
Ännu mer så när underlaget är mer utmanade för hojföraren.
Logiskt.

Vad som varit intressant är om sådan rapporterad försäkringsskada samlas in, och bearbetas av försäkringsbolagen. Mer än bara den nyligen publicerade rapporten om att "vältskador" ökar.
Angiven definition av "vältskador", angiven orsak till olycka, och angivet skäl/syfte med hojkörningen saknas så vi kan bara spekulera/påstå/tro vad "vältskador" är, och anledningen till att dessa ökar, vilket är vad vi sysslar med i denna tråd.

Istället för att alla ska betala den ökade kostnaden så är det ju fullt möjligt att debitera enbart riskgruppen - om en sådan nu kan definieras.
Liksom sporthojsförarna med sina omöjliga försäkringsmöjligheter alternativt hutlösa premier map olycksrisk.
Liksom stockholmarna vs norrlänningarna map stöldrisk.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Apropå vältskador

Inläggav BrooklynS » 2018-12-19/21:55

"Vältningar" förekommer troligen oftare vid offroadkörning.

"Vältskador" är en helt annan sak och beror på hojtyp och underlag.

Kostnader för att åtgärda skador härrörande från vältning är en tredje sak och inte alls linjärt kopplad till någon av de ovanstående faktorerna.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Apropå vältskador

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-19/21:57

Jag säger inte emot dig, men det är dina personliga definitioner Brooklyn.
Eller har försäkringsbolagen definierat sina?
Risken är att allt bara i lathetens tecken klumpas samman oavsett av försäkringsbolagen märkt "vältskador".
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Apropå vältskador

Inläggav Allan Ericsson » 2018-12-19/22:19

Citat från Försäkringsgruppen:
En av de vanligaste skadorna i mc-försäkringssammanhang är vältskador, dvs att hojen går i backen utan att hjulen har rullat mer än ett varv. Det handlar tex om att stödet går igenom asfalt eller sjunker ner i marken, man har glömt att ta ur skivbromslåset och blir överraskad. Man kanske kommer fram till ett stopp och tappar balansen pga. av ojämnhet i marken eller liknande.

Jag tolkar det som en olycka som sker med en stillastående eller praktiskt taget stillastående motorcykel. Så kommer saltet i såret: Vilken BMW-modell är billigast resp. dyrast allt lägga omkull på asfalt resp. grus?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Apropå vältskador

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-19/22:53

Tack Allan.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Apropå vältskador

Inläggav BrooklynS » 2018-12-19/23:21

Allan Ericsson skrev:Citat från Försäkringsgruppen:
En av de vanligaste skadorna i mc-försäkringssammanhang är vältskador, dvs att hojen går i backen utan att hjulen har rullat mer än ett varv. Det handlar tex om att stödet går igenom asfalt eller sjunker ner i marken, man har glömt att ta ur skivbromslåset och blir överraskad. Man kanske kommer fram till ett stopp och tappar balansen pga. av ojämnhet i marken eller liknande.

Jag tolkar det som en olycka som sker med en stillastående eller praktiskt taget stillastående motorcykel. Så kommer saltet i såret: Vilken BMW-modell är billigast resp. dyrast allt lägga omkull på asfalt resp. grus?


Ja precis, det här är ju själva poängen. En BMW avsedd för lite mer grus skadas i regel inte alls vid vältning... En kåpförsedd asfaltshoj kostar 25.000 att lägga ned på den jämna fina parkeringen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Apropå vältskador

Inläggav BrooklynS » 2018-12-20/08:21

Måns Ulveståhl skrev:Jag säger inte emot dig, men det är dina personliga definitioner Brooklyn.
Eller har försäkringsbolagen definierat sina?
Risken är att allt bara i lathetens tecken klumpas samman oavsett av försäkringsbolagen märkt "vältskador".


Självklart/troligen klumpas allt ihop, beroende på hur själva rapporteringen av olyckan gått till. Ofta går det nog av skadornas art att sluta sig till huruvida motorcykeln varit i rörelse eller inte när den träffar marken...

Men poängen var att trådinledningen kanske inte är helt relevant; dvs jag tror på i tråden ovan anförda grunder att offroadkörning (hur man nu definierar det) inte alls är särskilt tunga vad gäller KOSTNADER för vältskador i försäkringsbolagens statistik. Däremot tror jag säkert att VÄLTNINGAR förekommer betydligt oftare, men det är ju så att säga hojarna gjorda för och kostar oftast inte mer än lite energi att resa hojen igen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-20/09:30

När jag, som startade tråden, läser, vad Du skriver, förstår jag inte. Det inledande inlägget tar ju inte upp hojtyp över huvud taget utan fokuserar dels på, att vältningsskador är vanligt förekommande i klubbförsäkringens statistik, dels på de enkla tips, som ges, för att man skall minska risken för att råka ut för sådana - och slutligen en fundering, huruvida man kan ställa "väghållaren" till ansvar, om underlaget är bedrägligt. (Gissningsvis kommer man inte att röna någon framgång med det.) Se vidare mitt exempel i första inlägget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav BrooklynS » 2018-12-20/09:37

Sant, resonemanget om att grushojar skulle vara överrepresenterade map försäkringskostnader vid vältskador kom senare. Jag tror att det är viktigt att inte blanda äpplen och päron och därför skilja på händelse, orsak, konsekvens och kostnad. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-20/09:44

Enig. :)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Apropå vältskador

Inläggav enhjuling » 2018-12-20/23:56

Allan Ericsson skrev:Citat från Försäkringsgruppen:
Vad är den vanligaste skadan på en mc?
En av de vanligaste skadorna i mc-försäkringssammanhang är vältskador, dvs att hojen går i backen utan att hjulen har rullat mer än ett varv.

Om nu Svedeas försäkring täcker vältskador, trots att den typen av skada knappast kan betraktas som en "yttre olyckshändelse", är de då unika i det avseendet?

Jag kollade på Trygg Hansas skrivning:
Undantag för Vagnskada
Du får inte ersättning för skador som orsakas av köld, väta, fukt, rost eller frätning, eller för skador som inte orsakas av yttre händelser. Du får heller inte ersättning för skador som inte orsakas av yttre händelser. Till exempel om du kör iväg utan att ta bort skivbromslåset.


Jag får en billigare premie hos Trygg Hansa. (Vilket till en del kan förklaras med mängdrabatt, andra självrisker och även annat som jag inte känner till. Men ändå …..) Kan det kanske kopplas till ovanstående friskrivning?
Man kan också vända på resonemanget: Hur mycket billigare skulle försäkringen bli och den inte täckte vältskador?

Min inställning är: Jag är inte villig att försäkra mig mot min klantighet såsom vältskador.


Jag ser det som mycket märkligt om de friskriver sig från såna småolyckor som t.ex. ett bortglömt lås.
Vagnskadeförsäkringen ersätter väl just klantighet.
Vid en trafikolycka som man orsakar själv ersätts ju skador på egna fordonet och varför skulle då inte en liten olycka när man inte har nån fart ersättas då? Är det inte klantigt om man kör av vägen?
Ditt citat från TH är väl dessutom inte från försäkringsvillkoren utan från det de kallar "Förköpsinformation mc"?
I dokumentet med de fullständiga villkoren finns inte meningen med skivbromslåset med.
De fullständiga villkoren måste väl vara det som gäller hoppas jag.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Apropå vältskador

Inläggav Allan Ericsson » 2018-12-21/09:51

enhjuling skrev:Ditt citat från TH är väl dessutom inte från försäkringsvillkoren utan från det de kallar "Förköpsinformation mc"?
I dokumentet med de fullständiga villkoren finns inte meningen med skivbromslåset med.
De fullständiga villkoren måste väl vara det som gäller hoppas jag.

Jag tolkar det som att man i "Förköpsinformation mc" belyser hur man använder det tolkningsutrymme som finns i de fullständiga villkoren.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Apropå vältskador

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-12-21/10:46

Hej, som gammal medlem i försäkringsgruppen kan jag kanske sprida lite ljus (grus) över saken.

Vältskador enligt definition ovan är vanligt förekommande och i de allra flesta fall så hade saken kunnat undvikas om man gjort som Tage Danielsson myntade "Eftertanke är att tänka efter före". Vältskador är med andra ord möjliga att i det närmaste eliminera om föraren är uppmärksam. (För undvikande om vidare spekulerande kring skadekostnader så är det bara själva "vältet" som jag skriver om).

För några år sedan gjordes det en motsvarande "kampanj" från försäkringsgruppen (den som jag var med i) med information (understödd av fakta som Svedea levererade). Det visade sig att resultatet blev över förväntan för försäkringstagarna började tänka efter och antalet vältskador (med tillhörande kostnader) minskade drastiskt. Svedea var djupt imponerade över hur lojala klubbmedlemmarna var med att ta budskapet till sig och agera därefter.

Sannolikt har talen långsamt börjat krypa upp igen när man som förare har återgått till mindre fokus på saken och då går kostnaderna upp, först för Svedea. Därefter för OSS som individer.

Mitt råd är enkelt "Sluta fundera och filosofera så mycket om grus, off road Adventure "alla andra borde", tänk istället, varje gång, hur ni skall hantera hojen i (nästan) stillastående" så löser det sig.
Det tänker jag göra så drar jag mitt strå till stacken. Gör fler det blir det bättre.

Spekulerande på forum gör varken till eller från.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Apropå vältskador

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-21/12:14

Intressant och tankeväckande - men egentligen väl känt. Dvs människor kan mycket väl ta till sig ett bra budskap och agera därefter, men budskapet kan med tiden hamna i "minnets sedimentlager". Alltså behövs lite påminnelser då och då.
Lägg därtill, att medlemsomsättningen i klubben är långt ifrån försumbar, så behöver ett antal nya medlemmar få denna information.
Att Svedea blev imponerade av resultatet förra gången har sannolikt att göra med, att majoriteten av oss, som tecknat klubbförsäkringen, begriper, att det är vi själva, som betalar skadorna - så vi har skäl att undvika försäkringsärenden, om det går att göra med enkla medel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst