Beställde från Nippynorman i England. Beställde torsdag - framme måndag.
Finns många bra tips på att "klä av" hojen på Youtube. Denna var bra för min R1200GS 2017
https://www.youtube.com/watch?v=4KgXxBH-bVo + att man måste lyfta på pakethållare/sadelram.
Elektronikmodulen ansluts under passagerarsadeln i kablaget som går till däcktrycksövervakningen (verkar som att kabeln finns där oavsett man har detta system eller ej).
Kablaget som hänger på har korta anslutningar till förbrukare och en lite längre till batteriet. Började med att dra kabeln till batteriet, på höger sida av hojen längs motorstyrenheten, drog den under och till höger om främre sadelfästet och ner till batteriet.
Drog sedan änden av ljuskablaget från batteriutrymmet och bakåt samma väg som kablaget till batteriet och fram till elektronikmodulen(kablaget har två anslutningar framåt o en bakåt så det var enklast att få igenom åt det hållet).
Sedan kom den trickiga biten - alla kåpor på högersidan bort - kom ihåg vilken skruv på vilken plats - näbben bort.
Antagligen blir det bäst att ta bort tank o luftfilter, men jag såg ett utrymme från batteribox upp mot styrhuvud där jag genom att gå före med en halvstyv tunn slang kunde dra igenom ljuskablagets båda kontakter. Drog över ett tvärgående rör vid styrhuvudet och hängde upp med stripklammor i ramen framför styrhuvudet (går fritt för framfjädringens alla komponenter och påverkas inte av styrutslag. Sedan ner och klamma/koppla på extraljuskonsolen som monterades under näbben i det gjutna fästet som håller hela fronten inkl. strålkastare.
Gå över och kolla att inget sitter i kläm, klamma och montera tillbaka alla kåpor.
Kablaget till batteriet anslöt jag till batteriets minuspol och den lilla polen under röda plasthatten framför batteriet.
Laddade ner HEXCAN program på datorn, anslöt till elektronikburken (fick en firmware-uppdatering direkt) och ändrade inställningar som jag vill ha dem (standardinställningar men ändrade ljusintensitet dagtid på halvljus enligt tips i diskussionen). Vill man ha det helt lagligt så skall DRL vara släckta ihop med halvljus nattetid, det går att ställa in, men jag har inte gjort den ändringen än - bara minskat till lägsta intensitet.
Vad skall man INTE göra? Svårt att svara på, men det där att hålla rätt på skruvarna är viktigt - det finns tre olika kåpskruvar varav två bara skiljer lite i längd - det missade jag, men eftersom vänstersidan satt på plats så blev det till att lossa dem jag var osäker på.
Anslutningar som INTE används bör tätas - ex. med krympslang eller tape
//H