Sida 1 av 1

DRL på R1200GS

InläggPostat: 2018-10-23/12:57
av hailwood
Hej
Blev bara så j-kla nöjd. Ville ha DRL på hojen och hade bestämt mig för BMW orginal, men tyckte priset med montering (och programmering) blev lite högt. Letade här på forumet och hittade några trådar som behandlade ämnet. Det slutade med att jag skickade efter Denali (ljus, fäste och CANBUS-adaperkablage). "Elektronikburken" är f.ö. licensierad av HEX ezcan.
Mycket skruvar att lossa för att dra kablaget, trångt från batteri över till styrhuvud, men det gick med lite tålamod.
Allt funkade perfekt och möjligheten att programmera samt lägga till andra enheter (tuta, extra bromsljus, ett par extraljus till) är grymt bra. Så slipper man också en separat brytare för ljusen (har programmerat så att DRL är släckta på halvljus nattetid, 50% intensitet dagtid och 100% på helljus dag o natt)
//H

Re: DRL på R1200GS

InläggPostat: 2018-10-23/19:19
av Olof Eriksson
Nu har jag Baja design lampor. Och en anna Canswitch. Men dagtid kan jag en bart köra med 5% effekt. Annars blinkar många. Och då min son övningskörde så insåg jag att dessa bilister hade helt rätt. Så jag sänkte efekten flera gånger. Och vid 5% så blir det helt ok. Så testa dig fram

Re: DRL på R1200GS

InläggPostat: 2018-10-23/21:49
av hailwood
Tackar för tipset. Ska köra en sväng imorgon och passar väl på att rikta in ljusen innan avfärd - ställer ner till lägsta effekt samtidigt. Viktigast för mig är att synas dagtid - blir inte (eller har i alla fall inte blivit) så mycket nattkörning senaste åren. Ljusen jag köpte kom med klarglas och med E-godkänt "kurvljus"-glas så jag bytte till det senare på båda ljusen.
//H

Re: DRL på R1200GS

InläggPostat: 2018-10-24/05:41
av janwid
Hej,
Kul att det blev bra, tänkte montera samma på min under vintern.
Har du några tips eller bilder på kabeldragningen?
Hur gör man det bäst / hur ska man inte göra?

Mvh

Re: DRL på R1200GS

InläggPostat: 2018-10-24/07:06
av stockankare
Varifrån beställde ni?

Re: DRL på R1200GS

InläggPostat: 2018-10-25/12:24
av hailwood
Beställde från Nippynorman i England. Beställde torsdag - framme måndag.
Finns många bra tips på att "klä av" hojen på Youtube. Denna var bra för min R1200GS 2017 https://www.youtube.com/watch?v=4KgXxBH-bVo + att man måste lyfta på pakethållare/sadelram.
Elektronikmodulen ansluts under passagerarsadeln i kablaget som går till däcktrycksövervakningen (verkar som att kabeln finns där oavsett man har detta system eller ej).
Kablaget som hänger på har korta anslutningar till förbrukare och en lite längre till batteriet. Började med att dra kabeln till batteriet, på höger sida av hojen längs motorstyrenheten, drog den under och till höger om främre sadelfästet och ner till batteriet.
Drog sedan änden av ljuskablaget från batteriutrymmet och bakåt samma väg som kablaget till batteriet och fram till elektronikmodulen(kablaget har två anslutningar framåt o en bakåt så det var enklast att få igenom åt det hållet).
Sedan kom den trickiga biten - alla kåpor på högersidan bort - kom ihåg vilken skruv på vilken plats - näbben bort.
Antagligen blir det bäst att ta bort tank o luftfilter, men jag såg ett utrymme från batteribox upp mot styrhuvud där jag genom att gå före med en halvstyv tunn slang kunde dra igenom ljuskablagets båda kontakter. Drog över ett tvärgående rör vid styrhuvudet och hängde upp med stripklammor i ramen framför styrhuvudet (går fritt för framfjädringens alla komponenter och påverkas inte av styrutslag. Sedan ner och klamma/koppla på extraljuskonsolen som monterades under näbben i det gjutna fästet som håller hela fronten inkl. strålkastare.
Gå över och kolla att inget sitter i kläm, klamma och montera tillbaka alla kåpor.
Kablaget till batteriet anslöt jag till batteriets minuspol och den lilla polen under röda plasthatten framför batteriet.
Laddade ner HEXCAN program på datorn, anslöt till elektronikburken (fick en firmware-uppdatering direkt) och ändrade inställningar som jag vill ha dem (standardinställningar men ändrade ljusintensitet dagtid på halvljus enligt tips i diskussionen). Vill man ha det helt lagligt så skall DRL vara släckta ihop med halvljus nattetid, det går att ställa in, men jag har inte gjort den ändringen än - bara minskat till lägsta intensitet.
Vad skall man INTE göra? Svårt att svara på, men det där att hålla rätt på skruvarna är viktigt - det finns tre olika kåpskruvar varav två bara skiljer lite i längd - det missade jag, men eftersom vänstersidan satt på plats så blev det till att lossa dem jag var osäker på.
Anslutningar som INTE används bör tätas - ex. med krympslang eller tape
//H

Re: DRL på R1200GS

InläggPostat: 2018-10-25/21:19
av janwid
Tack, bra beskrivning.