Första hoj

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Första hoj

Inläggav Maxfr » 2018-11-13/20:16

Halloj! Jag har alltid drömt om en lite äldre cykel att åka omkring på längre resor med, och på senare tid börjat leta efter en bra första cykel. Nu har jag hittat en 1974 BMW R75/6. och undrar lite vad folk har för åsikter om denna som en touring cykel? Även vad som är viktigt för mig att veta innan jag eventuellt köper den? Jag vet att det finns mer moderna lättkörda cyklar men känner att det är mer i denna stil jag vill resa.

Tack!!
Max
Maxfr
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2018-11-13/20:12

Re: Första hoj

Inläggav Håkan » 2018-11-13/22:14

Hej Max och välkommen.
Kul att du vill ha en klassisk BMW som första MC. Du skriver att du vill göra längre resor. Bra, BMW har alltid gjort motorcyklar avsedda för längre resor. En R75/6 var troligen en av de bättre långfärdsmotorcyklarna som fanns på marknaden 1974.

Sen finns det så klart flera moderna motorcyklar idag som är bättre, men det är du ju medveten om.

Lycka till med din BMW!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Första hoj

Inläggav Maxfr » 2018-11-14/06:53

Tack Håkan!
Har du några tips på vad som är bra att kolla med säljaren angående cykeln? om det är vissa komponenter som vanligtvis brukar kräva mer omsorg?
Max
Maxfr
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2018-11-13/20:12

Re: Första hoj

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-14/09:51

Och ifall TS inte redan vet det, kan jag tipsa om, att Håkan ovan är mycket kunnig, vad gäller att meka med äldre BMW-maskiner.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Första hoj

Inläggav Håkan » 2018-11-14/17:16

Maxfr skrev:Tack Håkan!
Har du några tips på vad som är bra att kolla med säljaren angående cykeln? om det är vissa komponenter som vanligtvis brukar kräva mer omsorg?
Max

Hej Max.
Gör en ordentlig provkörning, kontrollera växlar, koppling (att kopplingen inte slirar), bromsar. Kontrollera för oljeläckage, framgaffel, motor, växellåda, drivlina. På en så pass gammal är stötdämare vara utslitna, eller när byttes dom? Har du möjlighet kan ett kompressionsprov vara bra.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Första hoj

Inläggav Leif L » 2019-05-04/23:05

Jag gjorde rätt långa resor med en Honda CB 350 -71 sommaren 1974... Det gick det också då.

Jag skulle väl nästan säga att se till att det finns en försäkring för hemtransport om något händer. Sedan är det inte bra att vara i Italien om man skall börja jobba efter tre dagar.

Jag har varit med om haveri (lagret/n i bakhjulet skar) i Slovakien på en "ny" hoj. Ja, den var körd ca 200 mil, så den fick väl betecknas som ny. Det blev transport ca 30 mil till Bratislava, och sedan väntan några dagar på nytt bakhjul, som togs från en demohoj.
Så det problemet löste sig också.

Det finns ingen anledning till oro på förhand, men som nämns ovan kan man kolla vissa saker på förhand, så behöver man kanske inte vända efter första dagen.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst