Panna2018 skrev:Ja då har man fått lite att fundera på. En maskin från -98 kanske är för gammal ? Men som återfallsknutte ligger den i rätt prisklass.
Mvh// Lennart
En K1200RS är otroligt mycket MC för väldigt lite pengar.
Den var väldigt modern då den kom - ABS-bromsar och värmehandtag som standard bl a - och den har riktigt bra prestanda oavsett om den är strypt eller har "fulleffekt".
Lägg till att den är närmast outslitlig, så har Du en hoj som väl är värd att satsa på.
Nackdelen är väl, att den är tung och ganska "bänglig" att hantera stillastående och i låg fart (verklig vikt är runt 300 kg).
Det finns ett par "typfel" att se upp med:
- Axeltätningen bakom svänghjulet kan torka fast i axeln vid längre stilleståndsperioder. När motorn sedan startas, skadas tätningen och det börjar läcka olja som förr eller senare hamnar på kopplingslamellen.
Då är det klippt - kopplingen börjar slira, och för att byta lamell (och axeltätning!) måste hela bakpartiet rivas för att komma åt att demontera växellådan. Arbetet tar 10-15 timmar på verkstad, och är hyfsat avancerat - kostnad nånstans i närheten av vad hojen kostat att köpa....
Kan Du göra jobbet själv, är det en annan femma - delarna kostar ett par tusen.
- ABS-enheten tar stryk och kan kärva ihop, om det har slarvats med bromsvätskebyten (ska bytas minst vartannat år, oavsett om hojen körs eller ej!). Oftast måste ABS-enheten bytas eller renoveras - en ny kostar i häradet 15.000, men det finns firmor som renoverar för en bråkdel av kostnaden. Själva bytet är ett enkelt jobb.
För att kolla om det finns risk för olja på kopplingen - känn med handen under kopplingshuset (undersidan i skarven mellan motor och växellåda). Finns det minsta spår av olja där, är det en rejäl varningsklocka!
Provkör också och ge full gas på högsta växeln vid sådär 1500-2000/min - finns minsta tendens till slirning, är det dags att byta kopplingslamell (och axeltätning).
ABS-enheten är svår, men kolla att ABS fungerar och nagelfar servicedokumentationen. Finns inte dokumentation på regelbundna bromsvätskebyten, är det åtminstone ett skäl till prisavdrag - även om ABS fungerar för stunden, kan det ligga slam och smuts i bromssystemet, som ställer till det när hojen börjar köras.
K1200RS fick ett "facelift" i och med årsmodell 2001 - det innebar lite skillnader på framblinkers/kåpa, samt "uppgradering" till servoassisterade delintegralbromsar, som är ännu känsligare (och dyrare att reparera) än det tidigare "vanliga" ABS-systemet på årsmodellerna 97-00. Motor/chassi är identiska på alla årsmodeller.
Det finns också en K1200GT-version, årsmodeller 02-05 - tekniskt identisk med K1200RS, men med större kåpa/vindruta, elmanövrerad ruta, bättre sadel, sidoväskor i hojens färg som standard. Som tillval kunde man få farthållare och elvärmd sadel på GT.
En väldigt trevlig hoj, med ett par svagheter man får se upp med.
Lycka till!