K1200RS

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

K1200RS

Inläggav Panna2018 » 2018-12-29/13:00

Funderar på att köpa en K1200RS från 1998 som är reggad med 72kw men alla andra jag kollat på har 96kw.
Vad kan orsaken vara? Ska man avstå köp?
Gott nytt år // Lennart
Panna2018
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-12-29/12:50

Re: K1200RS

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-12-29/13:46

Kolla om det är en importmaskin, i Frankrike så var det 100Hkr (72 kW) som standard under ett antal år om jag inte missminner mig.

Köpa eller inte köpa? Jag tror att körmässigt kan du nog nästan få en ännu trevligare maskin med 72kW om du föredrar att ha ett riktigt gott bottendrag som dessa maskiner fick. Bland annat så användes motorn i LT modellen.

Det är nog så att varje gång den skall säljas så kommer nästa ägare att fråga samma sak så det är väl nackdelen. Det kan vara lite svårare att bli av med den när den dagen kommer. Å andra sidan så lär inte kön av köpare bestå av testosteronstinna 20+åringar oavsett vilken motor det är så det kanske kvittar.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: K1200RS

Inläggav Håkan » 2018-12-29/14:08

Har för mig båda versionerna såldes i Sverige.
Hur som helst, 72kW:arn har trevligare motorgång och bättre bottendrag.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K1200RS

Inläggav Panna2018 » 2018-12-29/14:44

Tackar för snabba svar. Jo den är importerad -99. Så det är inget köp ni avråder från då? Har aldrig ägt en BMW tidigare så är det något man ska kolla extra noga? Den har rullat ca. 4600 mil.
Mvh// Lennart
Panna2018
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-12-29/12:50

Re: K1200RS

Inläggav CG Arvidsson » 2018-12-29/14:45

Kolla bara så att packboxen på utgående axeln från motorn till växellådan är tät. Det brukar medföra att lamellen börjar slira. För en bra verkstad är det inget svårt arbete, men det kostar ju en slant ändå. ABS:n bör också vara felfri.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: K1200RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-29/14:48

Jag delar ovanstående åsikter. Är cykeln i gott skick, bör den vara ett bra köp - mycket hoj för pengarna. Till det kommer, att 20 år gamla hojar inte brukar betinga särskilt höga priser, och inte heller vara särskilt attraktiva för tjuvar. Men den dagen du funderar på att sälja den, kan det kanske dröja, innan Du hittar en spekulant(?).
2007 köpte jag en 130-hästarsmaskin från 2002, som jag är mer än nöjd med - men ärligt talat undrar jag, om jag någonsin haft fler än drygt hälften av pållarna ute ur stallet samtidigt. Redan i det läget skjuter det på rejält!
Slutsats: Jag hade förmodligen varit mer än nöjd även med den strypta versionen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS

Inläggav Panna2018 » 2018-12-29/15:10

Ja då har man fått lite att fundera på. En maskin från -98 kanske är för gammal ? Men som återfallsknutte ligger den i rätt prisklass.
Mvh// Lennart
Panna2018
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-12-29/12:50

Re: K1200RS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-12-29/15:43

Panna2018 skrev:Ja då har man fått lite att fundera på. En maskin från -98 kanske är för gammal ? Men som återfallsknutte ligger den i rätt prisklass.
Mvh// Lennart

En K1200RS är otroligt mycket MC för väldigt lite pengar.
Den var väldigt modern då den kom - ABS-bromsar och värmehandtag som standard bl a - och den har riktigt bra prestanda oavsett om den är strypt eller har "fulleffekt".
Lägg till att den är närmast outslitlig, så har Du en hoj som väl är värd att satsa på.
Nackdelen är väl, att den är tung och ganska "bänglig" att hantera stillastående och i låg fart (verklig vikt är runt 300 kg).
Det finns ett par "typfel" att se upp med:
- Axeltätningen bakom svänghjulet kan torka fast i axeln vid längre stilleståndsperioder. När motorn sedan startas, skadas tätningen och det börjar läcka olja som förr eller senare hamnar på kopplingslamellen.
Då är det klippt - kopplingen börjar slira, och för att byta lamell (och axeltätning!) måste hela bakpartiet rivas för att komma åt att demontera växellådan. Arbetet tar 10-15 timmar på verkstad, och är hyfsat avancerat - kostnad nånstans i närheten av vad hojen kostat att köpa....
Kan Du göra jobbet själv, är det en annan femma - delarna kostar ett par tusen.
- ABS-enheten tar stryk och kan kärva ihop, om det har slarvats med bromsvätskebyten (ska bytas minst vartannat år, oavsett om hojen körs eller ej!). Oftast måste ABS-enheten bytas eller renoveras - en ny kostar i häradet 15.000, men det finns firmor som renoverar för en bråkdel av kostnaden. Själva bytet är ett enkelt jobb.

För att kolla om det finns risk för olja på kopplingen - känn med handen under kopplingshuset (undersidan i skarven mellan motor och växellåda). Finns det minsta spår av olja där, är det en rejäl varningsklocka!
Provkör också och ge full gas på högsta växeln vid sådär 1500-2000/min - finns minsta tendens till slirning, är det dags att byta kopplingslamell (och axeltätning).
ABS-enheten är svår, men kolla att ABS fungerar och nagelfar servicedokumentationen. Finns inte dokumentation på regelbundna bromsvätskebyten, är det åtminstone ett skäl till prisavdrag - även om ABS fungerar för stunden, kan det ligga slam och smuts i bromssystemet, som ställer till det när hojen börjar köras.
K1200RS fick ett "facelift" i och med årsmodell 2001 - det innebar lite skillnader på framblinkers/kåpa, samt "uppgradering" till servoassisterade delintegralbromsar, som är ännu känsligare (och dyrare att reparera) än det tidigare "vanliga" ABS-systemet på årsmodellerna 97-00. Motor/chassi är identiska på alla årsmodeller.

Det finns också en K1200GT-version, årsmodeller 02-05 - tekniskt identisk med K1200RS, men med större kåpa/vindruta, elmanövrerad ruta, bättre sadel, sidoväskor i hojens färg som standard. Som tillval kunde man få farthållare och elvärmd sadel på GT.

En väldigt trevlig hoj, med ett par svagheter man får se upp med.
Lycka till!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: K1200RS

Inläggav Falken » 2018-12-29/15:47

Som första hoj köpte jag för några år sedan en R1100R från 97. Den tog mig helt utan problem ut på dagliga äventyr samt på långresor till Norge och alperna under ett par år innan jag bytte upp mig. Åldern i sig bör inte skrämma dig från köp tycker jag. Är den väl omhändertagen kan den säkert gå fint i många år till :)
Lycka till!
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: K1200RS

Inläggav Roger Gross » 2018-12-29/16:47

Panna2018 skrev:Funderar på att köpa en K1200RS från 1998 som är reggad med 72kw men alla andra jag kollat på har 96kw.
Vad kan orsaken vara? Ska man avstå köp?
Gott nytt år // Lennart


Hej Lennart,
Oavsett mc-modell kan man räkna upp ett antal kända svagheter. BMW:n med liggande radmotor tillhör marknadens driftsäkraste och ger mycket mc för pengarna. K1200-modellerna (liggande radmotor) är mycket bra som Autobahnsmiskare - på krokig landsväg är de inte konstruerade för att göra en aktiv förare glad.
97 hk eller 130 hk - hundratrettiohästarn är enbart snabbare på fiket. I praktiken och vid vanlig körning har nittiosjuhästarn övertaget till långt upp i fartregistret. Beroende på högre vridmoment i det vanligen använda varvtalsregistret. Att ändra från 97 till 130 hk är okomplicerat - byt insugstrattarna i luftburken samt flytta en kabel från ett kontaktstycke till ett annat.
På en såpass gammal hoj är servicehistorik samt allmäntillståndet avgörande menar jag.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: K1200RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-29/17:12

Till vad som skrivits ovan kan läggas en självklarhet, om köpet blir av: Kör cykeln regelbundet. Då smörjs den axeltätning, som Gunnar skriver om ovan, vilket håller den fräsch och tät. Långa stilleståndsperioder = högre risk för att tätningen torkar - med ovan nämnda, eventuellt dyrbara, konsekvenser. Modellen är sålunda föga lämpad att ha som garageprydnad utan är byggd för att användas.
Jag har en lite annorlunda åsikt än Roger såtillvida, att jag trivs förträffligt i svepande kurvor (vilka är rikligt förekommande på åtskilliga inte alltför stora asfaltvägar i detta land), men börjar vi snacka hårnålar, viker jag ner mig direkt. Någon serpentindansör är den INTE!
Men OK - visst är den sävligare i böjarna än åtskilliga andra BMW-modeller.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS

Inläggav Roger Gross » 2018-12-29/17:37

Bror skriver:

Jag har en lite annorlunda åsikt än Roger såtillvida, att jag trivs förträffligt i svepande kurvor (vilka är rikligt förekommande på åtskilliga inte alltför stora asfaltvägar i detta land), men börjar vi snacka hårnålar, viker jag ner mig direkt. Någon serpentindansör är den INTE!
Men OK - visst är den sävligare i böjarna än åtskilliga andra BMW-modeller.

K1200 är konstruerad på den tiden man ANTINGEN gjorde en högfartsstabil hoj ELLER en svängvillig.
Och K1200 är gjord för bra stabilitet i hög fart på Autobahn.
Idag har konstruktörerna lärt sig konstruera hojar som klarar BÅDE OCH med diverse trix
(T ex finns det smidda fälgar till K1600 som original fabriksmonterat. Men känner man på en sådan fälg så är den inte särskilt mycket lättare än de gjutna aluminiumfälgarna. Om man monterar lättare fälgar än vad BMW tillhandahåller, blir K1600 ostabil i höga farter. Hojen är förvånansvärt svängvillig och med hjälp av bl a hjulen även högfartsstabil).
//Roger G
Senast redigerad av Roger Gross 2018-12-29/17:38, redigerad totalt 1 gång.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: K1200RS

Inläggav BmwMats » 2018-12-29/17:38

K1200 med liggande längsmonterad motor borde väl vara relativt lik K75/K100/K1100 vad gäller att byta vevaxeltätningen på. Möjligtvis lite mer plock med stötdämparen bak...

Har bara erfarenhet av K75, men konstruktionen borde vara liknande. På den varianten är det tämligen lätt att lossa sving, kardan, slutväxel, växellåda och kopplingspaket.
Sedan är vi framme vid själva vevaxeltätningen som sitter relativt lättåtkomlig i bakkant av motorn.

Lycka till med ev. köp !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K1200RS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-12-29/18:00

BmwMats skrev:K1200 med liggande längsmonterad motor borde väl vara relativt lik K75/K100/K1100 vad gäller att byta vevaxeltätningen på. Möjligtvis lite mer plock med stötdämparen bak...

Konstruktionen är liknande, men dessvärre måste hela bakramen lossas på K1200RS för att kunna demontera växellådan. Inget jättesvårt jobb i sig, men det tar tid. Mycket tid.
https://youtu.be/0JWobHNfQxw
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: K1200RS

Inläggav BmwMats » 2018-12-29/18:13

Gunnar Elmgren skrev:Konstruktionen är liknande, men dessvärre måste hela bakramen lossas på K1200RS för att kunna demontera växellådan. Inget jättesvårt jobb i sig, men det tar tid. Mycket tid.
https://youtu.be/0JWobHNfQxw


Där ser man... :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: K1200RS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-29/18:26

Till Roger: Vi är egentligen eniga. Kör man i lagliga svenska farter på allmän väg, upplever i alla fall jag inte K 1200 RS som något problembarn, så länge det inte handlar om hårnålar.
Handlar det däremot antingen om bankörning eller "aktiv körning" i snäva kurvor, vet jag av egen erfarenhet, att jag blir efter. Det beror nog dels på mig själv - som är för feg för att ta reda på, var gränsen går - och dels på cykeln. Du och jag är helt eniga om, att den inte alls är konstruerad för den sortens körning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1200RS

Inläggav Panna2018 » 2018-12-29/18:37

Ser ut att vara ganska mycket jobb att byta vevaxeltätning om man kollar på youtube-länken....
Panna2018
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2018-12-29/12:50

Re: K1200RS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-12-29/18:49

Panna2018 skrev:Ser ut att vara ganska mycket jobb att byta vevaxeltätning om man kollar på youtube-länken....

Det var ungefär det som var mitt budskap..... Har man utrymme och verktyg kan det ju vara ett lämpligt vinterpyssel, men räkna med 20-30 timmar för en "glad amatör".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: K1200RS

Inläggav Roger Gross » 2018-12-29/20:06

Gunnar Elmgren skrev:
Panna2018 skrev:Ser ut att vara ganska mycket jobb att byta vevaxeltätning om man kollar på youtube-länken....

Det var ungefär det som var mitt budskap..... Har man utrymme och verktyg kan det ju vara ett lämpligt vinterpyssel, men räkna med 20-30 timmar för en "glad amatör".


Tveksamt om detta jobb ska rekommenderas till "en glad amatör" - finns många fallgropar...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: K1200RS

Inläggav lordnisse » 2018-12-29/21:08

Bror Gårdelöf skrev:Jag delar ovanstående åsikter. Är cykeln i gott skick, bör den vara ett bra köp - mycket hoj för pengarna. Till det kommer, att 20 år gamla hojar inte brukar betinga särskilt höga priser, och inte heller vara särskilt attraktiva för tjuvar. Men den dagen du funderar på att sälja den, kan det kanske dröja, innan Du hittar en spekulant(?).
2007 köpte jag en 130-hästarsmaskin från 2002, som jag är mer än nöjd med - men ärligt talat undrar jag, om jag någonsin haft fler än drygt hälften av pållarna ute ur stallet samtidigt. Redan i det läget skjuter det på rejält!
Slutsats: Jag hade förmodligen varit mer än nöjd även med den strypta versionen.



Även jag kör K1200RS fast att det skulle skjuta på rejält med hälften av pållarna ute ur stallet håller jag inte med om. :mrgreen: Men räcker till och blir över. Motorn har bra med kraft över hela registret men saknar lite lekfullhet när man gasar på lite. :D Även jag kan hålla med om att det är en förbannat bra och kompetent hoj för sin ålder, grymma bromsar och stadig vid full broms, kört många modernare hojar som varit betydligt sämre. Största nackdelen är nog som tidigare skrivits att den saknar lite av lekfullheten vid kurviga vägar i lägre fart, men man får ju sällan allt, min har gått dryga 9000 mil och det enda problem jag haft är ett kärvande bromsok bak. Billig att försäkra förhållande till prestandan, bra köp tycker jag.
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

Re: K1200RS

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-12-29/21:52

Kovlingen skrev:
Roger Gross skrev:Tveksamt om detta jobb ska rekommenderas till "en glad amatör" - finns många fallgropar...

Liknar när man skulle söka en dam i unga år . Övning ger färdighet Roger :? :shock:
(Våga och vinn !)
Blir jag moddad nu igen tro :(


Ja
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: K1200RS

Inläggav Kovlingen » 2018-12-29/21:55

Åkej :cry:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: K1200RS

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-12-29/22:10

Kovlingen skrev:Åkej :cry:


Du är Åkej du Kovlingen, det är ni övriga också förstås men ni får fortsätta i
Pladdertråden med sådant som inte svarar på TS fråga. Tråden fortsätter med sitt ämne.

/M
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: K1200RS

Inläggav Ståhle » 2019-03-05/10:46

Som nybliven medlem vill jag bara tillägga, att jag köpte en K1200 RS (1998) 2017 och har varit helnöjd! Det var kärlek vid första ögonkastet. Möjligen kommer jag köpa en nyare modell nån dag, men jag kommer definitivt inte att göra mig av med min K12. För min del upplevs sadeln som största problemet. Efter cirka två timmer är jag mör i rumpan, så nu har jag beställd en Corbin sadel (USA) som jag hoppas ska göra susen :D Går att designa i stort sett alla färger/läder/vinyl. Koster en slant men fördelen med att köpa en lite billigare hoj är ju, att då finns det oftast lite utrymme till att kosta på sig lite lyx.

Vet inte om länken nedan fungerar med annars är det bara att leta upp på corbin.com:
http://media.corbin.com/config/cds/#can ... art=K12CDS

Ska återkomma med erfarenheter kring sadeln till sommar. Kanske någon annan som har samma bekymmer.
Hälsar TS
Användarvisningsbild
Ståhle
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2017-11-17/14:54


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst