Kostnader med ägande / drift F650GS?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Kostnader med ägande / drift F650GS?

Inläggav fredl » 2018-12-30/07:07

Hej!
Jag och frugan håller på att ta körkort. Eftersom hon är ganska kort (1.59 / 50 kg) så kikar vi på någon i stil med F650GS med sänkningssats till henne eller kanske en F650CS om vi hittar en i gott skick (vi tittar endast på maskiner med ABS).

Utav de nyare maskinerna har hon provat G310 (inte GS) och den fungerade storleksmässigt men vi vill gärna kunna åka lite grus med hojarna. Därför går GS varianten bort eftersom den blir så pass mycket högre.

Bortsett från försäkringskostnaden, vilka kostnader kan man tänka sig på liknande maskiner? Vi tittar på maskiner som har gått mellan 1500 och 2500 mil. Vi kommer att köra någonstans kring 100-250 mil per år.
fredl
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2009-03-20/19:51

Re: Kostnader med ägande / drift F650GS?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-30/11:44

Jag har inget bra svar på de frågor Du ställer - men kanske ändå något att komma med i sammanhanget. Min syster är 159 lång och i samma viktklass som Din fru. Hon började med en Kawasakin ER6-n, bytte till en Suzuki Gladius och sedan till en BMW F 700 GS - samtliga sänkta. Veterligen var hon inte missnöjd med de två första men ville ändå prova på ett tredje alternativ. Av dessa har BMW:n trots sänkningen den högsta sitthöjden, men den är samtidigt enligt henne den ojämförligt smidigaste hojen att köra.
Hon bör ha kört några tusen mil på den vid det här laget, och jag har aldrig hört henne klaga över oförutsedda utgifter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kostnader med ägande / drift F650GS?

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-12-30/13:05

fredl skrev:Hej!
Jag och frugan håller på att ta körkort. Eftersom hon är ganska kort (1.59 / 50 kg) så kikar vi på någon i stil med F650GS med sänkningssats till henne eller kanske en F650CS om vi hittar en i gott skick (vi tittar endast på maskiner med ABS).


Tittar du på BMW så måste du tillbaka till klart före 2000 för att hitta någon utan ABS.

fredl skrev:Utav de nyare maskinerna har hon provat G310 (inte GS) och den fungerade storleksmässigt men vi vill gärna kunna åka lite grus med hojarna. Därför går GS varianten bort eftersom den blir så pass mycket högre.


Du skriver att ni kommer att åka 100-250 mil per år. Sett i ett generellt "klubbperspektiv" är det ganska lite. Innebär det att ni kommer att börja köra mer åt Off road/Enduro eller är det ff en övervägande del asfalt eftersom du skriver "lite grus"? Anledningen till frågan är att om "lite grus" innebär någon grusväg då och då så tror jag att du kan välja vilken hoj du vill. G310R (icke GS) fungerar alldeles utmärkt att åka "lite grus" med. Min yngste grabb (han har bara A2 kort idag) kör en sådan och vi har åkt på gemensam 200-mils semester genom Sverige där han körde den och jag en GS. Den funkar klockrent, inga problem. Är det off road/enduro som du syftar på så är det säkert så att verktyg för detta är generellt sett höga.
Bra med ett förtydligande från din sida.

fredl skrev:Bortsett från försäkringskostnaden, vilka kostnader kan man tänka sig på liknande maskiner? Vi tittar på maskiner som har gått mellan 1500 och 2500 mil. Vi kommer att köra någonstans kring 100-250 mil per år.

En återkommande kostnad oavsett vad du väljer är service som sker efter mil och/eller tid (årsvis) så du kommer att serva din hoj varje år för (gissingsvis) mellan 2500 och 6000 kr. Däck byts relativt ofta jämfört med bil och kan variera stort hur många mil du får ut. Om jag säger 1000 mil i snitt (kan vara mellan 300 och 2000 beronde på däck och körstil) och det kostar 2500 - 4500 monterat och klart per omgång så är det nog ett riktvärde för dig. Är det en kedjehoj tillkommer några ytterligare slitdelar som kedja och drev med kanske 2000 mils mellanrum, med din körsiffror kan du räkna det som en del av service ovan.

Till sist (och kanske den största posten) så är det väl värdeminskning, framförallt om det är en hoj som inte är lastgammal. Sänkta hojar är ett relativt nytt fenomen så då skulle jag vilja säga att min tumregel gäller och den är mellan 8 och 15% per år om du äger den i tre år och byter sedan.

Hoppas du inte blev skrämd men för min del är rimliga ingångsvärden i en kalkyl bättre än ett surt uppvaknande om en tid.

MVH MAgnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Kostnader med ägande / drift F650GS?

Inläggav fredl » 2019-01-21/16:37

Hej!
Tack till er som har tagit er tid att svara, jag ber om ursäkt att jag glömde bort tråden i samband med en förkylning.

Vi tänker åka mestadels småvägar och grusvägar av varierande kvalitet, inga långa turer på motorvägar osv. Vi har ambitioner att göra längre turer i Norge på sikt men det lär dröja.

Först och främt är vi ute efter trygga hojar som "löser uppgiften". Utbudet av F650GS är ju inte så stort just nu av förklarliga skäl. Vi ska på MC mässan nu till helgen och orientera oss när det gäller nya hojjar. Vi ska kika på F750GS, G310R, G310GS och även Royal Enfield Himalayan. F750GS går ju att beställa sänkt med låg sadel (770 mm sadelhöjd) men blir dyrare än vi hade tänkt oss även om det inte går att jämföra med de tre billigare. "Problemet" med att gå på en dyrare modell är ju att det är lätt att börja kryss i tillbehörslistan.
fredl
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2009-03-20/19:51

Re: Kostnader med ägande / drift F650GS?

Inläggav F800åkare » 2019-01-21/20:37

Står en nyservad 2010 f650gs hos gmc i karlstad 39900kr, tourateck har sänkningskit för 3995kr.

Googlar du lowering kit finns en hel del att välja pp beroende på årsmodell av 650gs.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst