R1200GS vs. African Twin Adventure Sport DCT - Erfarenheter?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

R1200GS vs. African Twin Adventure Sport DCT - Erfarenheter?

Inläggav Konsument » 2018-12-31/14:22

Någon med erfarenhet av R1200GS som har testat Hondas African Twin Adventure Sport DCT och som vill dela med sig av sina intryck?

Åsikter rent allmänt om AT'n är också välkommet.

Litiumjonbatteri är jag lite tveksam till då jag har kallgarage.
Har för mig att de inte mår bra i kyla.
https://www.nyteknik.se/innovation/smar ... la-6336391

Kör en F650GS Dakar nu men blev väldigt sugen/nyfiken på AT'n av lite olika orsaker.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: R1200GS vs. African Twin Adventure Sport DCT - Erfarenhe

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-31/16:23

Jag har ingen egen åsikt eller erfarenhet, men i MOTORRAD 10/2018 finns den med i Alpen Masters "kval", där den testas mot Ducati Multistrada 1260 S, BMW F 850 GS och Triumph Tiger 800 XCA. Bland dem kommer den sist! Men den får trots det många pluspoäng: Bästa sittkomforten av alla maskiner i testet (21 olika hojar), känslig och fint avstämd fjädring, utmärkt väderskydd, lång aktionsradie och genial design. Två minustecken får den för respektingivande dimensioner, och att DCT-lådan kräver tillvänjning.
Fjolårssegraren BMW R 1200 GS Rallye är direktkvalificerad till finalen, som den vinner även i år (i nr 1/2019).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1200GS vs. African Twin Adventure Sport DCT - Erfarenhe

Inläggav Konsument » 2018-12-31/19:23

Bror Gårdelöf skrev:Jag har ingen egen åsikt eller erfarenhet, men i MOTORRAD 10/2018 finns den med i Alpen Masters "kval", där den testas mot Ducati Multistrada 1260 S, BMW F 850 GS och Triumph Tiger 800 XCA. Bland dem kommer den sist! Men den får trots det många pluspoäng: Bästa sittkomforten av alla maskiner i testet (21 olika hojar), känslig och fint avstämd fjädring, utmärkt väderskydd, lång aktionsradie och genial design. Två minustecken får den för respektingivande dimensioner, och att DCT-lådan kräver tillvänjning.
Fjolårssegraren BMW R 1200 GS Rallye är direktkvalificerad till finalen, som den vinner även i år (i nr 1/2019).


Tack. :-)
Täckte testet även in grusvägar och mindre?
Är framförallt grusvägar som jag strävar efter.

En och annan mil på MC258 har klarats av så automatlådan lär jag kunna vänja mig vid skulle jag tro.
Det är den som jag är ute efter eftersom det växlas relativt flitigt under mina turer. ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: R1200GS vs. African Twin Adventure Sport DCT - Erfarenhe

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-31/21:00

De kör till absoluta största delen asfalt, men inledningen på testet med Hondan lyder: "Asfaltsprickor breda som underarmar, brunnslock nedsänkta en handsbredd, knytnävshöga sönderfrusna asfaltkratrar ..... Vi bryr oss inte ett dyft om spåret. Rakt igenom i stället för förbi. ..... Faktiskt klarar sig maskinen (Hondan, min anm.) bättre nedför den hemska nedfarten än någon annan."
Men Hondan är också tung - med DCT-lådan, hela 18 kilo mer än basversionen, väger den in på 256 kg - och lådan förefaller inte anpassad till serpentinorgierna i testet. Tidningen konstaterar, att den manuellt växlade maskinen, som vann testet två år tidigare, passar bättre.

Grus? Har ingen aning - men kilona finns där hur som helst.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1200GS vs. African Twin Adventure Sport DCT - Erfarenhe

Inläggav Thomas Stadin » 2018-12-31/22:44

Bror Gårdelöf skrev:Jag har ingen egen åsikt eller erfarenhet, men i MOTORRAD 10/2018 finns den med i Alpen Masters "kval", där den testas mot Ducati Multistrada 1260 S, BMW F 850 GS och Triumph Tiger 800 XCA. Bland dem kommer den sist! Men den får trots det många pluspoäng: Bästa sittkomforten av alla maskiner i testet (21 olika hojar), känslig och fint avstämd fjädring, utmärkt väderskydd, lång aktionsradie och genial design. Två minustecken får den för respektingivande dimensioner, och att DCT-lådan kräver tillvänjning.
Fjolårssegraren BMW R 1200 GS Rallye är direktkvalificerad till finalen, som den vinner även i år (i nr 1/2019).


Något år innan var den också med men kom då på delad första plats bland konkurrenterna inom Adventre. Den tävlade då mot bla 1200:or.
Vet inte om de båda hade samma spec som 2018 (antagligen inte).
Hondan vann därefter stora finalen och stod som testsegrare 2016.

https://www.motorradonline.de/test/alpen-masters-2016-kategorie-adventure-bikes.756418.html

https://www.motorradonline.de/test/alpen-masters-2016-finale.757708.html
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: R1200GS vs. African Twin Adventure Sport DCT - Erfarenhe

Inläggav Konsument » 2019-01-01/19:11

Tack för länktipsen.
Har, i översättningsläge, fantasifyllt tagit del av budskapet.
Hittade även denna https://fastbikes.se/index.php/sv/repor ... 6-provkord

Så, just nu, har inte intresset direkt svalnat. ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: R1200GS vs. African Twin Adventure Sport DCT - Erfarenhe

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-01/20:33

Hoppas Du blir nöjd, om köpet blir av. Jag minns ett omdöme om gamla Africa Twin: "Den har allt utom en bekväm sadel." Får man tro MOTORRAD, har Honda rått bot på den bristen med besked.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

R1200GS vs. African Twin Adventure Sport DCT - Erfarenheter?

Inläggav BrooklynS » 2019-01-01/21:05

Hej!

Jag har inte ägt eller ens kört den nya generationen AT men har givetvis läst en hel del om den och pratat med ägarer om deras erfarenheter.

Ägarna är givetvis (?) mycket nöjda. En mogen hoj, något som Honda inte sällan får till. Fin motorkaraktär och bra fjädring och mycket trevlig vid sidan av asfalten. En grusdedikerad journalist hävdade till och med att den inte skulle göra bort sig i ett lättare endurospår.

DCT-lådan finns det olika åsikter om, förutom att det gör hojen ytterligare 10 kilo tyngre för sina 95 hk handlar det nog om både vana och preferenser om man gillar det eller inte. Däremot är jag övertygad om att Honda även här gjort sin läxa och lösningen som sådan verkar fungera väl.

Det jag tror att man skall vara tydlig med är att Hondan inte är en konkurrent till R1200GS; snarare är den inriktad på nischen där BMW har sin F850GS med 95 hk och mer offroadinriktade hjuldimensioner och jag skulle nog säga att AT är mycket svårslagen i den klassen idag - i klartext så tror jag att den definitivt spöar alla andra både på kort och lång sikt... Honda brukar visa sig vara ytterst problemfria motorcyklar (/utombordare, bilar, snöslungor... etc) även efter många års användning.

Min slutsats: Honda AT är bäst i klassen - särskilt Adventuremodellen med större tank och bättre kåpglas känns som ett fynd!

(Men R1200GS/A spelar i en annan liga!)

Här en bild från Arjeplog där jag av en slump lunchade med både en AT-ägare och vår käre webmaster.

(On Top (ic) således, trots att Kovlingens hoj syns alldeles bakom ;) )

Bild




Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R1200GS vs. African Twin Adventure Sport DCT - Erfarenhe

Inläggav Glenn Sjöbom » 2019-03-24/17:07

Nu är det så att jag äger en manuell AT och en 1200 GSA så lite input kan jag nog komma med. Har en kompis med DCT och den funkar kort sagt klockrent och är dessutom väldigt hållbar enligt flertaliga tester ifall man undrar över det.

Ärligt talat så skulle jag vilja ha en DCT pga lättsamheten att använda och att kunna fokusera mer på dåliga vägar/stigar.

En jämförelse mellan dom hojarna går helt enkelt inte, dom är för olika, GSAn är otroligt komfortabel, bra fjädring och en finfin kompromiss med sitt 19 tums framhjul. (haft en -14 GSA förut som jag var supernöjd med)

Hondan har ju 21 tums framhjul och är mer grusorienterad, motorn är riktigt fin, stark även på låga varv, mjuk gång utan störande vibrationer. Ramen är också bra, det den däremot inte har är en bra fjädring, den är i mitt tycke med mina 115kg riktigt usel. Har allt på max och den uthärdlig nu, förut, svajade som en gammal sjöman på asfaltvägarna och kändes som det satt en cykelpump bak, fram är den ok.

Sadeln är av typ babianarsel, 20 mil och man får stå och köra, ett måste att byta bort vid längre tripper.

Jag vet inte mer vad jag ska skriva, fråga på om det är nåt du undrar. Det som jag gillar mest på hondan är kvalitén på motorn, följer forum noga vad som hänt och knappt varit några problem ens som nysläppt. Staget över instrumentpanelen går upp i svetsningen om man har gps på dåliga vägar och högra bakhjulslagret brukar gå vid högre miltal, det är nog det enda förutom att tyngre personer får byta bakstötdämparen.
BMW 310GS
XT660 Tenere
MSZ 125 Monkeybike
Användarvisningsbild
Glenn Sjöbom
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-11-01/16:51


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst