K1200RS diverse tips

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

K1200RS diverse tips

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-31/14:24

Ett tips till TS, om nu köpet blir av. Modellen är framtung och har således frisk aptit på framdäck. När Du köper nästa uppsättning däck, så se till, att de har extra styva stommar (finns sådana från Michelin och Pirelli - och förmodligen från fler tillverkare(?). Det skall en hoj-/däckhandlare värd namnet känna till.)
Jag kör av tradition på Michelin - f n Pilot Road 4 GT - och har trots styvare stommar 2,9 fram och 3,2 bak. Då får jag ut c:a 1 200 mil ur framdäcket och c:a 1 500 ur bakdäcket.
Med detta avser jag inte att starta en däcktråd. Sådana finns redan. Men däckråd måste väl vara OK att ge?
Liksom informationen, att MOTORRAD:s senaste test av premiumdäck i detta segment gav vid handen, att skillnaderna mellan testets bästa och "sämsta" däck var oväntat små. "Alla var bra, men några var lite bättre än de andra."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

K1200RS fotpinnar

Inläggav Konsument » 2018-12-31/14:42

Körde en R1150RS -02 (tror jag) som jag inte blev överens med på de knappa tre milen med den. Dock imponerande bromsar. Två fingrar utan större kraftansträngning och hojen bara sjönk mot asfalten och satte sig fast mot underlaget. Fascinerande och imponerande på mig.

Bytte till en K1200RS -02 och den kändes hur hemtam som helst efter typ 3 km körning. Hur harmonisk som helst. Lika imponerande bromsar. Välbalanserad.

Som Peter Sundfeldt konstaterade om K1200RS i ett motorprogram på TV;
"Mogen... Inte tråkig! Men mogen!"

Dagstur med KS1200RS (-04?) à dryga 60 mil där strävan var så kurvigt som möjligt gav:
- Lite tung i stillastående men så fort den rullar är den hur smidig som helst
- Underhållande upp till typ 5000 varv (som testades på inledande motorvägsetapp)
- Lite senare varvade jag förbi 5000 varv... leendet hade svårt att stanna kvar i hjälmen... skrattade spontant högt åt glädjeruset. Sanslöst vilken best som vaknade. (vs. mina F650GS-erfarenheter... ;-) )

Det var min broders maskin som behövde transporteras. Tips från honom är att flytta upp fötterna så att tårna är på fotpinnarna (vikbara) så att djupa nedlägg inte hindras eller blir obehagliga. Riktigt så djupa svängar gjorde inte jag.

Dock konstaterade jag att jag med tiden skulle förlora antingen livet eller körkortet med en sådan kraftfull maskin.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst