DELKEVIC ljuddämpare?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Kjell Ehn » 2019-01-05/12:11

Funderat på att skaffa en annan ljuddämpare till min hoj och tittat lite på DELKEVIC.
https://delkevic.co.uk/silencer-kits/BMW/K1300%20GT/2009/bmw-k1300gt-2009-2016-450mm-carbon-road-legal-silencer-exhaust.html
Någon som testat dessa eller vet något om ljudnivåer på dessa dämpare jämfört mot andra icke original dämpare?
Kjell Ehn
K1300GT-09
Användarvisningsbild
Kjell Ehn
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2009-05-07/14:29
Ort: Järfälla

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-05/16:02

Det vet du först efter en ljudmätning, dvs mer eller mindre vid tidpunkten för besiktning eller flygande kontroll.

Det första att kontrollera är dock E-märkning.
Är hojen helfordonsgodkänd?
Då krävs E-märkta prylar, dvs anpassade för satta gränsvärden inkl. ljud.
https://www.ikorkortmc.se/vm_mcfraga_123.php
Enligt texten så är inte din ljuddämpare det.


https://www.svmc.se/smc/smcs-arbete--fr ... r_buller_/
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-08/15:18

I Sverige har jag inte hört att det ska vara såå hårt . Själv åkt med Acra utan Kat. men inga problem .
Min kompis på en Japs. fick däremot ett tips på besiktningen att sätta in db-killers tills nästa besiktning .
Kan finnas länder där de är petig som tusan på nya hojar med helfordonsgodkännande .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav F800åkare » 2019-01-09/03:02

Kovlingen skrev:I Sverige har jag inte hört att det ska vara såå hårt . Själv åkt med Acra utan Kat. men inga problem .
Min kompis på en Japs. fick däremot ett tips på besiktningen att sätta in db-killers tills nästa besiktning .
Kan finnas länder där de är petig som tusan på nya hojar med helfordonsgodkännande .

Bilprovningen kan släppa igenom, men vid vägkanten har alla poliser rätt att göra ljudmätning med sitt öra och tycker de att det låter högt är det regbesiktning nästa. Dvs det behöver inte vara en flygande med speciellt utbildad polis och mätutrustning. Och de kan även ge böter för att det ej finns en E märkning.
Sen kommer du till bilprovningen och de släpper ut dig igen, bakom hörnet kan polisen stå återigen och skicka dig till regbesiktning bara genom att lyssna.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-09/06:56

Det stämmer nog men hur ofta görs det några ljudmätningar ?
Om jag ser till hur en viss typ av hojar lever bokstavligt talat fan kan det inte vara så vanligt .
De har ju ibland bara grova raka rör och vad jag har sett finns det ingen dämpare .


Monterar man däremot ersättningsrör för katten och tar ur db-killern får man skylla sej själv .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav F800åkare » 2019-01-09/08:40

Kovlingen skrev:Det stämmer nog men hur ofta görs det några ljudmätningar ?
Om jag ser till hur en viss typ av hojar lever bokstavligt talat fan kan det inte vara så vanligt .
De har ju ibland bara grova raka rör och vad jag har sett finns det ingen dämpare .


Monterar man däremot ersättningsrör för katten och tar ur db-killern får man skylla sej själv .

Tja, jag vet iaf 3 entusiastbilsägare som förra sommaren fick regbesiktning efter att ha varit på cruising och polisen gjort ljudmätning med örat vid vägkant. Bilprovningen har bara släppt igenom som ok vid regbesiktningen, för att ägaren oftast monterar original system just då och det har rätt märkningar så inga mätningar görs, finns bara ett fåtal platser i landet där de gör riktiga ljudmätningar vad jag förstått av bilprovningens reglerverk då det är en komplicerad procedur.

Så du kan åka in i en nykterhetskontroll och därifrån med en regbesiktning för att polismannen lyssnade på din hoj.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Pedro » 2019-01-09/09:08

Kovlingen skrev:Det stämmer nog men hur ofta görs det några ljudmätningar ?
Om jag ser till hur en viss typ av hojar lever bokstavligt talat fan kan det inte vara så vanligt .
De har ju ibland bara grova raka rör och vad jag har sett finns det ingen dämpare .


Helt enig, hvor ofte gjøres lydmålinger? I løpet av alle mine år på MC (mange med effektanlegg uten db-killer) har jeg aldri blitt stoppet pga lyden.
Når man ser (hører) hvordan enkelte typer av amerikanske motorsykler ;) praktisererer lyddemping tror jeg ikke vi på BMW har noen grunn til bekymring...... :)
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav enhjuling » 2019-01-09/10:07

Tyskarnas poliser kan vara tuffa. De hade en kontroll i Harz där de stoppade i princip alla Mc och kollade så det inte var icke godkända ljuddämpare monterade. Ingen mätning av ljudet utan bara koll av märkning och att det inte var modifierat på nåt sätt. De som inte blev godkända fick körförbud på platsen dvs de fick inte åka därifrån innan det var fixat och godkänt. Jag hade original och var glad för det.
Det skulle inte vara så roligt att bli stående så om man är på semesterresa.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-09/12:12

Nix, inte kul.
Bättre att göra rätt från början, dvs inte köpa något eftermarknadsproblem utan E-märkning, vilket frågeställarens produkt gör.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Lazarus » 2019-01-09/15:54

Är hojen helfordonsgodkänd så får du inte byta till något annat än original. Det spelar ingen roll om det har E-märkning. Detta är man inte så noga med i Sverige, än. I Tyskland däremot.... Fler märken har tillval, (oftast Akrapovic), som ingår i helfordonsgodkännandet. Detta gäller allt på hojen som blinkers broms-, kopplingshantag, styre, belysning m.m.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-09/19:22

Nja, tveksam om du har rätt.
E-märkning är OK inom hela EU inkluderat Tyskland.
https://www.tuv-sud.com/industries/auto ... access/ece
https://www.louis.eu/rund-ums-motorrad/ ... sauganlage

Möjligt att inhemska dvs tyskregisterade hojar har högre krav då E-märkning/ECE innebär ett minimumkrav för EU.
Fast nu pratar vi inte om tyskregisterade hojar.

Att Sverige är slappare å andra sidan är korrekt.
Oftast kontrolleras enbart avgas- och ljudnivån under besiktningen oavsett vad som sitter på.
Samma sak med däcken. Spelar knappt någon roll vad som sitter på bara däckmönstrets djup är lagligt.
Både helfordonsgodkännande och E/ECE-märkning ignoreras.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2019-01-09/20:01, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Lazarus » 2019-01-09/19:50

Tyvärr är jag ganska säker på att jag har rätt. Du får inte ändra på någonting som inte är godkänt av fordonstillverkaren. Det är innebörden av helfordonsgodkänd. Att det sedan ses mellan fingrarna med en del ändringar, är en annan sak. I Tyskland, är det som enhjuling skrev ovan, inte ovanligt med kontroller av detta. Då letar de inte E-märkning, utan att det finns papper på att ett slip-on är godkänt av fordonstillverkaren.

Edit: Tillbehör måste vara av godkänd märkning som tex. E, men allt som hojen är levererad med från fabrik får inte ändras utan tillstånd från densamma.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-09/20:02

Häpp, höll på att redigera lite i min text medan du svarade.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-09/20:12

E-märkta avgassystem är anpassade efter specifik motorcykelmodell.
Det går liksom inte att ta ett E-märkt avgassystem från en HD och skruva på sin GS.

Dessa E-märkta avgassystem för specifik motorcykelmodell har intyg tillgängliga.
Om inkluderat i helfordonsgodkännandet så har tex BMW Motorrad fixat det åt dig per automatik (ex Akrapovic via BMW).
Om inte, så måste tillverkaren av det E-märkta avgassystemet ha ett sådant tillgängligt vid behov.
Kraven är inte lägre för en eftermarknadsaktör än vad det är för BMW.

Så mycket har jag lärt mig av egen erfarenhet, och genom att söka svar på frågor från bra källor.
Självklart kan jag ha fel - jag är ingen expert när det kommer till EU-rätt -, men ännu har jag klarat mig bra när det har blivit en önskad/oönskad kontakt med myndighet :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Lazarus » 2019-01-09/20:25

Måns Ulveståhl skrev:E-märkta avgassystem är anpassade efter specifik motorcykelmodell.
Det går liksom inte att ta ett E-märkt avgassystem från en HD och skruva på sin GS.

Dessa E-märkta avgassystem för specifik motorcykelmodell har intyg tillgängliga.
Om inkluderat i helfordonsgodkännandet så har tex BMW Motorrad fixat det åt dig per automatik (ex Akrapovic via BMW).
Om, inte så måste tillverkaren av det E-märkta avgassystemet ha ett sådant tillgängligt vid behov.


Det har de inte. Går inte att "komplettera" helfordonsgodkännandet i efterhand. Det är sjukt, jag vet. Vi blandar ofta ihop vad lagen faktiskt säger med vad svenska besiktningen släpper igenom och hur de flesta faktiskt gör. Har själv just beställt ett E-märkt slipon ;)
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-09/20:34

Jodå...
https://d1sfhav1wboke3.cloudfront.net/I ... bc78f8.pdf

Svensk Bilprovning mfl släpper igenom mycket :mrgreen:

Vad som försvårar med Tyskland är att nyligen infördes ännu hårdare krav på buller.
Några av BMW:s egna helfordonsgodkända tillbehör (M-avgassystem till bilar) har förbjudits.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Lazarus » 2019-01-09/20:43

Ja, Akrapovic har ju samarbete med BMW, KTM och några till. Jag tänker på alla andra tillverkare av eftermarknadsdämpare som säljs med "intyg".
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-09/21:15

Möjligt.
Jag köper bara Akrapovic.... :mrgreen:


På tal om att inte kunna förändra helfordonsgodkännade i efterhand.
Jodå....fast svårt.
Jag köpte en vid tillfället sprillans ny BMW-bil (fast det stod MINI på den...).
Helfordonsgodkänd.
Strax efteråt tillverkade BMW ett eget trimningskit till bilen. Ännu ej officiellt helfordonsgodkänt.
Jag köpte detta kit, och fick en tjock bunte från BMW med alla omöjliga och möjliga preliminära dokument, och certifikat på tyska från BMW och tyska TüV.
Ta bunten till Svensk Bilprovning och omregistrera bilen sa BMW.
Den stackars bilprovningskillen visste inte vad han skulle göra.
Han började tafatt bläddra i bunten, men han kunde ingen tyska.
Kort stund efteråt tittade han på mig med en uppgiven min, och satte dit en OK-stämpel och signatur, skrev in nya motoreffekten i datorn utan att ens titta på bilen.
Några minuter efter att jag kom dit var allt klart. Det nya regbeviset i min hand.
Nu i efterhand undrar jag om det hade gått att skriva dit en ännu högre motoreffekt än vad som var angiven i bunten från BMW - eller kanske lägga till turbo - med hjälp av Tippex för framtida trimningsbruk... :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Lazarus » 2019-01-09/21:34

Haha, kul historia :D Lite det jag menar. Här har alltså fordonstillverkaren själv lagt till en ändring i efterhand vilket då kräver en ny regbesiktning. Skulle mot förmodan en eftermarknadstillverkare få BMW att godkänna deras produkt, så skulle din historia behöva upprepas för att det skulle vara helt lagligt. Jaja, vad jag fått berättat för mig är i alla fall, att de ibland gör inspektioner redan vid färjeterminalen i Tyskland, där de stoppar alla utan godkända ändringar. Ingen rolig start på hojsemestern :cry:
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Pedro » 2019-01-09/22:15

Lazarus skrev:Ja, Akrapovic har ju samarbete med BMW, KTM och några till. Jag tänker på alla andra tillverkare av eftermarknadsdämpare som säljs med "intyg".


Remus, Leo Vince, Yoshimura m fl har tilsvarende kontakt med MC produsentene og har godkjenning for sine dempere.
For øvrig har jeg kjøpt flere sykler i Tyskland med E-merkede ettermarkedsdempere, både Remus og Akra, og de har vært HU (Hauptuntersuchung) og AU (Abgasuntersuchung) godkjente. Ville trolig ikke vært det dersom man ikke får lov til å endre på noe av utstyret i Tyskland.
Men disse reglene er kanskje helt nye?
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Kjell Ehn » 2019-01-12/23:32

Då gör jag ett försök till med min fråga för att kolla om det finns någon i detta forum som är fullt läskunnig och kan svara på frågan så som den är ställd.
Alltså: Någon som testat dessa eller vet något om ljudnivåer på dessa dämpare jämfört mot andra icke original dämpare?

https://delkevic.co.uk/silencer-kits/BM ... haust.html


Hur kul och intressant det än kan vara att höra olika funderingar om än det ena eller det andra men hittills inget svar på orginalfrågan.
Kjell Ehn
K1300GT-09
Användarvisningsbild
Kjell Ehn
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2009-05-07/14:29
Ort: Järfälla

Re: DELKEVIC ljuddämpare?

Inläggav Pedro » 2019-01-13/19:23

Hvis du tar deg tid til å lese informasjonen i linken du legger ved vil du se at anlegget gir 96-98 db ved ca 60% rpm. Det er noe høyt.

For øvrig er dette svært billige produkter med tvilsom kvalitet. Under 2000 kr for et slip-on anlegg er latterlig billig. Ikke er det E-merket heller, og derfor ikke godkjent for bruk på svenske veier.

Jeg ville aldri ha kjøpt denne lyddemperen til min BMW.
Ikke mange med BMW som monterer slikt på sine sykler, det kan nok forklare manglende tilbakemeldinger.
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst