Sida 1 av 1

Ny svensk elmotorcykel

InläggPostat: 2019-02-11/22:44
av CG Arvidsson
Googla CakeKalk !!

Re: Ny svensk elmotorcykel

InläggPostat: 2019-02-11/23:15
av Måns Ulveståhl
Jo, jag har sett den.
Fulare hoj får man leta efter länge.

Re: Ny svensk elmotorcykel

InläggPostat: 2019-02-11/23:21
av Lars Westman
Snygg!

Re: Ny svensk elmotorcykel

InläggPostat: 2019-02-12/00:11
av Thomas Stadin
Tummen upp!
69 kg!

Re: Ny svensk elmotorcykel

InläggPostat: 2019-02-13/14:12
av knutk
Ikke det peneste jeg har sett, men dersom sykkelen er morsom å kjøre blir utseende fort glemt.

Ser på websiden at de på alle måter unngår å nevne rekkevidde, som er el-sykkels svake side.

En sykkel på 69 kg høres veldig fristendes ut, men hvor mye av vekten er batteri? Og hvor sterk er motoren?

Re: Ny svensk elmotorcykel

InläggPostat: 2019-02-13/14:36
av Bror Gårdelöf
15 kW, står det en bit in i filmen - och med tanke på att en elmotor har en momentkurva som en fyrkantvåg, räcker det nog en bra bit. Angiven maxhastighet är 80 km/h - och fortare kör man näppeligen på en crossbana.

Re: Ny svensk elmotorcykel

InläggPostat: 2019-02-13/14:41
av Odd Arne Kjørstad
€13.000,- ! :o

Re: Ny svensk elmotorcykel

InläggPostat: 2019-02-13/15:41
av Fredric Fredricson
Bror Gårdelöf skrev:15 kW, står det en bit in i filmen - och med tanke på att en elmotor har en momentkurva som en fyrkantvåg, räcker det nog en bra bit. Angiven maxhastighet är 80 km/h - och fortare kör man näppeligen på en crossbana.


Nja, skall man vara noga så avtar en elmotors moment linjärt med varvtalet om den matas med en konstant spänning, knappast en fyrkantvåg.
"Tjusningen" är alltså att max moment är vid 0 rpm, vilket gör att en elmotor alltid ger bra acceleration från stillastående om man skall ha nån form av toppfart att räkna med. Detta fenomen gör växellådan helt onödig vid eldrift.

Re: Ny svensk elmotorcykel

InläggPostat: 2019-02-17/14:04
av Bror Gårdelöf
Som vanligt viker jag mig för kunskap. ;)

Re: Ny svensk elmotorcykel

InläggPostat: 2019-02-21/19:44
av Buster
Inte utan att man kan tycka att bakdrevet är av pizzakaraktär..

Bild

Re: Ny svensk elmotorcykel

InläggPostat: 2019-02-21/20:26
av Bror Gårdelöf
En elmotor har ju inga fram-och-återgående delar, så jag antar, att den kan snurra på rätt bra. Koppla det till angiven toppfart på 80 knyck, så är det lätt att förstå, hur utväxlingen valts.

Re: Ny svensk elmotorcykel

InläggPostat: 2019-03-21/13:00
av Bror Gårdelöf
Sistlidna helgen åkte hustrun och jag till Stockholm för att besöka Nationalmuseum, som ju renoverats nyligen. Vad fick jag se där, om inte en Kalk?! Vacker var den inte IRL heller, men det är lätt att förstå, att den kan vara mer än rolig på en crossbana.

Re: Ny svensk elmotorcykel

InläggPostat: 2019-03-21/14:52
av CG Arvidsson
Vad gäller design och teknik så ligger väl ändå BMW:s elscooter i framkant. Priset kanske är väl högt. Infrastrukturen med parkeringar och ladduttag i de scootertäta länderna runt Medelhavet är närmast obefintlig. En finess som den har, skulle jag gärna vilja ha på RT:n. Parkeringsbroms när sidostödet fälls ut. Elbacken vore heller inte så tokigt.