Sida 1 av 1

Punkteringslagning/balansering.

InläggPostat: 2019-03-08/10:01
av CG Arvidsson
Är med på ett tyskt RT-forum, där man varnar för punkteringslagning med lagningsskum. Visserligen funkar det, men har man däcktryckssensor i fälgen kan det bli extrakostnader. Vätskan kan tränga in och göra sensorn obrukbar/förstörd. Sensorn lär kosta 120 euro. Då är nog lagningspluggarna att föredra. Sedan får man pumpa med elpump eller kolsyrepatron.

Re: Punkteringslagning/balansering.

InläggPostat: 2019-03-08/10:22
av BrooklynS
Ja sedan lagningssatserna blev allmänt förekommande torde väl efterfrågan på skumflaskor i stort sett ha upphört?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Re: Punkteringslagning/balansering.

InläggPostat: 2019-03-08/18:59
av Kovlingen
Ingen åsikt om skum men pluggar har funkat bra de ggr. det har behövds .
En finess om man åker flera st. är att garanterat en i gruppen har pumpen .
Resten har lite vanlig repsats .
Edit: Om någon i gruppen har vattenkylning med fläkt så ligger han bra till
att ge ström till pumpen . (Dumt att stå där utan stret när punkat är lagat ;) )

Re: Punkteringslagning/balansering.

InläggPostat: 2019-03-13/10:43
av peterus
Kör man slanglöst är ju plugg att föredra.
Risken finns även att "punkaspray" förstör däcket också och inte bara sensorn med allt klet den skapar.
Numera är de väl brandsäkra men det skedde ju några dödsolyckor på däcksverkstäder efter användning av tidigare punkasprayer!

Re: Punkteringslagning/balansering.

InläggPostat: 2019-03-13/11:20
av CG Arvidsson
Sedan är väl frågan vilken plugg som som är bäst. Dyna-Plug verkar ju smidig att använda . Det tjocka kletiga snöret, där man måste fila upp hålet en aning, verkar mer säker. Nu har jag spritt nya däck, men när det blir dags för byte ska jag göra en test. Kanske någon i klubben som kan göra ett verkligt test med båda varianterna, och köra ett antal mil.