Byta till litiumbatteri

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Byta till litiumbatteri

Inläggav CLU » 2019-03-12/09:38

I den senaste Bumsen stod det en del om litiumbatterier. Det var ju bra, men en fråga tyckte jag inte jag fick svar på.

Å ena sidan är det lättare att ladda litiumbatterier än blybatterier, å andra sidan fungerar inte vanliga laddare för litiumbatterier. BMW originalladdare är t.ex. inte lämpad för litiumbatterier, stod det.

Då undrar jag, om jag byter ut mitt originalbatteri mot ett litiumbatteri, behöver jag då också byta ut laddningsregulatorn eller göra någon annan konvertering i hojen?
Claes Lundin, Vallentuna, D7
F 800 GS -17
CFMOTO 625 -14
Användarvisningsbild
CLU
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1999-05-25/01:00

Re: Byta till litiumbatteri

Inläggav Izvor » 2019-03-12/09:50

Hej CLU

Nej, det behöver du inte göra.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Byta till litiumbatteri

Inläggav Erik Nilsson » 2019-03-12/21:51

Mediumdjup förklaring:

Ett litiumbatteri har högre vilospänning än ett blybatteri.
Detta får en smart laddare att tro att batteriet redan är laddat och inte ladda.

En hoj har i regel en dum laddare som bara levererar spänning, vilket litiumbatteriet gladeligen tar emot.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Byta till litiumbatteri

Inläggav CLU » 2019-03-13/14:29

Tack för era svar.
Jag ska prova litium nästa gång jag byter batteri i hojen. Har inga problem med kyliga starter, då jag normalt har hojen inomhus och inte längre behöver pendla till jobbet tidiga morgnar ;-)
Claes Lundin, Vallentuna, D7
F 800 GS -17
CFMOTO 625 -14
Användarvisningsbild
CLU
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1999-05-25/01:00

Re: Byta till litiumbatteri

Inläggav knutk » 2019-03-14/12:12

Lading av Lithium celler forgår slik at man begynner å lade cellen med en konstant strøm. Ettersom cellen tar til seg strøm stiger spenningen over cellen. Når cellen når en definert spenning går ladingen over til konstant spenning, og ladestrømmen vil avta.
De fleste batteri brukt i kjøretøy har en BMS innebygget, hvor BMS ordner ladingen. Så lading fra sykkel med konstant spenning er problemfritt.

Problemet med moderne smart ladere er at de pulser ladingen. Enkelte ladere vil også kjøre et restitusjons program, hvor de lader ned batteriet og pulser det opp igjen.

Lithium batteriet trenger en helt basic enkel lader som verken pulser eller lader ut.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Byta till litiumbatteri

Inläggav Thomas Stadin » 2019-03-14/18:16

CLU skrev:...Har inga problem med kyliga starter...


Exakt så tänkte jag också när jag slog till på Shoraibatteriet, men tyvärr visade det sig väldigt snart att jag hade fel.

Om du väljer Lithium så köp ett jättestort!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst