Sida 1 av 1

Byta till litiumbatteri

InläggPostat: 2019-03-12/09:38
av CLU
I den senaste Bumsen stod det en del om litiumbatterier. Det var ju bra, men en fråga tyckte jag inte jag fick svar på.

Å ena sidan är det lättare att ladda litiumbatterier än blybatterier, å andra sidan fungerar inte vanliga laddare för litiumbatterier. BMW originalladdare är t.ex. inte lämpad för litiumbatterier, stod det.

Då undrar jag, om jag byter ut mitt originalbatteri mot ett litiumbatteri, behöver jag då också byta ut laddningsregulatorn eller göra någon annan konvertering i hojen?

Re: Byta till litiumbatteri

InläggPostat: 2019-03-12/09:50
av Izvor
Hej CLU

Nej, det behöver du inte göra.

Re: Byta till litiumbatteri

InläggPostat: 2019-03-12/21:51
av Erik Nilsson
Mediumdjup förklaring:

Ett litiumbatteri har högre vilospänning än ett blybatteri.
Detta får en smart laddare att tro att batteriet redan är laddat och inte ladda.

En hoj har i regel en dum laddare som bara levererar spänning, vilket litiumbatteriet gladeligen tar emot.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Re: Byta till litiumbatteri

InläggPostat: 2019-03-13/14:29
av CLU
Tack för era svar.
Jag ska prova litium nästa gång jag byter batteri i hojen. Har inga problem med kyliga starter, då jag normalt har hojen inomhus och inte längre behöver pendla till jobbet tidiga morgnar ;-)

Re: Byta till litiumbatteri

InläggPostat: 2019-03-14/12:12
av knutk
Lading av Lithium celler forgår slik at man begynner å lade cellen med en konstant strøm. Ettersom cellen tar til seg strøm stiger spenningen over cellen. Når cellen når en definert spenning går ladingen over til konstant spenning, og ladestrømmen vil avta.
De fleste batteri brukt i kjøretøy har en BMS innebygget, hvor BMS ordner ladingen. Så lading fra sykkel med konstant spenning er problemfritt.

Problemet med moderne smart ladere er at de pulser ladingen. Enkelte ladere vil også kjøre et restitusjons program, hvor de lader ned batteriet og pulser det opp igjen.

Lithium batteriet trenger en helt basic enkel lader som verken pulser eller lader ut.

Re: Byta till litiumbatteri

InläggPostat: 2019-03-14/18:16
av Thomas Stadin
CLU skrev:...Har inga problem med kyliga starter...


Exakt så tänkte jag också när jag slog till på Shoraibatteriet, men tyvärr visade det sig väldigt snart att jag hade fel.

Om du väljer Lithium så köp ett jättestort!