Service i Europa.

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Service i Europa.

Inläggav Birger Larsson » 2019-03-29/10:06

Under slutet av maj och i början av juni kommer jag att åka på en 500-milarunda i Europa. Under tiden siktar jag på att få en service utförd samt eventuellt ett nytt framdäck monterat. I Navigator VI hittar jag lätt tänkbara serviceanläggningar längs rutten, men om jag besöker respektive hemsida, så hittar jag firmor som inte med ett endaste ord nämner något om motorcyklar eller service därav.
Exempel: https://www.bmw-kaufmann-unterberger.at/ - ingen länk eller information. https://bmw-unterberger-denzel-innsbruck.at/ - länk finns.
Finns företaget med i navigatorn som serviceplats för Mc så borde det framgå av information på hemsidan.
Någon som har en vettig förklaring?

Birger.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Service i Europa.

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-03-29/10:52

Det borde vara en självklarhet att se i Navigatorn kan tyckas.
Den bästa länken jag kunde hitta för att lokalisera BMW Motorrad-serviceställen:
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/indi ... o/dlo.html
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Service i Europa.

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-04-02/15:57

Jag har några gånger sökt BMW serviceställen med hjälp av navigatorn, och misslyckats i minst 50% av fallen. Det är dålig kvalité på anvisningarna i navigatorn, och man hamnar lätt på en firma som bara säljer bilar!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Service i Europa.

Inläggav Birger Larsson » 2019-04-03/07:31

Tack Lars-Erik för bra info.
Uppenbarligen har jag rätt i mitt antagande att uppgifterna i navigator VI inte stämmer.
Jag hoppas att någon ansvarsfull person inom BMW-sfären läser detta.

Birger.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Service i Europa.

Inläggav MrLarsson » 2019-04-03/10:39

Ny databas återförsäljare för Nav VI finns och den är uppdaterad för 2018
Uppdaterade o testade för Skåne och nu är den rätt.
Finns nedladdningslänk sist på nedanstående länksida sida
https://www.bmw-motorrad.de/de/accessories-and-parts/accessories/navigation-and-communication/navigator-vi.html
Användarvisningsbild
MrLarsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-11-26/14:27

Re: Service i Europa.

Inläggav Birger Larsson » 2019-04-13/16:07

Tack Mr Larsson för tipset.

Birger (Larsson)
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Service i Europa.

Inläggav Djabag » 2019-04-15/08:50

Jag har vid några tillfällen bevittnat BMW Mc service på en stor BMW handlare i Munchen senast då jag var där och köpte ett mc ställ. Nu är det väl inget större fel på svenska verkstäder, men man kan inte låta bli att imponeras av deras sätt att jobba. Snabbt mottagande och kunden blir hänvisad till ett café där de genom ett fönster kan följa arbetet. Vid enklare service fick kunden vänta och kunde sedan åka hem direkt efteråt. Många unga servicetekniker av båda könen alla klädda i det klassiska blå verkstadstället med BMW logo på bröstflärpen.
Troligtvis är service billigare samt att om man väljer en stor handlare har de ofta hela tillbehörs sortimentet hemma för beskådning och inköp. Mitt Atlantis ställ var ca. 30% billigare än hemma (inkl. flygresa) samt att jag kunde prova olika storlekar direkt, även om jag innan hade haft mailkontakt på engelska med dem för att de skulle ha min storlek hemma när jag kom. De kan ha rätt mycket att göra, så det bästa är nog att maila dem innan och om möjligt boka en tid, annars får man nog vara beredd att vänta om man bara dyker upp.
R1200 GS Triple Black -16
Yamaha XT600E -90
Lynx Commander 600R E-tec -20
Djabag
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2014-07-19/17:24


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron