spel på kopplings- och bromshandtag

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

spel på kopplings- och bromshandtag

Inläggav Nisse Eriksson » 2019-03-30/16:30

Bytte precis kopplings- och bromshandtag och blev fundersam på hur man skall justera pinnen som går mot huvudcylindern. Bäst hade ju varit att låta bli att pilla på dem men min fundering är om det ska vara justerat så att man enkelt kan få i fästskruven till resp handtag utan att behöva pressa in det eller om det är ok på kopplingshandtaget att ha lite spänn på den. Tycker det är svårt att känna kopplingens spel på denna hydrauliska variant. Bromshandtaget är väl lätt att justera då man direkt märker om bromsen ligger på. Kopplingen däremot finns det ju risk att man har för mycket spänn på, även om den driver kan ju "urtrampningslagret" ligga mot kopplingen.

R1200GSA 2011
Nisse Eriksson
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2018-09-24/11:39

Re: spel på kopplings- och bromshandtag

Inläggav enhjuling » 2019-03-30/23:30

Det måste vara ett spel mellan handtagets ”pinne” och kolven i bromspumpen. Om inte kolven kan gå tillbaka helt kan det byggas upp ett så högt tryck att hjulet låser sig pga värmeutvidgning. Det kan lätt orsaka en olycka. Jag har sett flera som fått det problemet efter att de bytt bromsgrepp till några kinesiska pitratvarianter och inte kollat detta.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: spel på kopplings- och bromshandtag

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-03-31/15:09

Har själv råkat ut för det som enhjuling pratar om ovan.

Vill bara tillägga att det är viktigt även fär kopplingen att kolven får gå tillbaka helt så att den öppnar för expansion.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst