Sida 1 av 1

spel på kopplings- och bromshandtag

InläggPostat: 2019-03-30/16:30
av Nisse Eriksson
Bytte precis kopplings- och bromshandtag och blev fundersam på hur man skall justera pinnen som går mot huvudcylindern. Bäst hade ju varit att låta bli att pilla på dem men min fundering är om det ska vara justerat så att man enkelt kan få i fästskruven till resp handtag utan att behöva pressa in det eller om det är ok på kopplingshandtaget att ha lite spänn på den. Tycker det är svårt att känna kopplingens spel på denna hydrauliska variant. Bromshandtaget är väl lätt att justera då man direkt märker om bromsen ligger på. Kopplingen däremot finns det ju risk att man har för mycket spänn på, även om den driver kan ju "urtrampningslagret" ligga mot kopplingen.

R1200GSA 2011

Re: spel på kopplings- och bromshandtag

InläggPostat: 2019-03-30/23:30
av enhjuling
Det måste vara ett spel mellan handtagets ”pinne” och kolven i bromspumpen. Om inte kolven kan gå tillbaka helt kan det byggas upp ett så högt tryck att hjulet låser sig pga värmeutvidgning. Det kan lätt orsaka en olycka. Jag har sett flera som fått det problemet efter att de bytt bromsgrepp till några kinesiska pitratvarianter och inte kollat detta.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: spel på kopplings- och bromshandtag

InläggPostat: 2019-03-31/15:09
av Fredric Fredricson
Har själv råkat ut för det som enhjuling pratar om ovan.

Vill bara tillägga att det är viktigt även fär kopplingen att kolven får gå tillbaka helt så att den öppnar för expansion.