leif.lybeck skrev:Det är seriöst otillfredsställande att BMW endast har en verkstad i Stockholmsområdet, och det halvvägs till Uppsala. Det finns ingen chans att kunna klara ett verkstadsbesök utan att behöva ta ledigt från jobbet!
Överväger starkt byta märke!
Anders Nedemark skrev:Smålog när jag läste inläggen ovan. Begreppen av vad man tycker är långt varierar kan man lugnt säga.
Jag kör Umeå - Göteborg enkomt för att serva hojen. Det bli 190 mil tur & retur.
Anders Nedemark skrev:Smålog när jag läste inläggen ovan. Begreppen av vad man tycker är långt varierar kan man lugnt säga.
Jag kör Umeå - Göteborg enkomt för att serva hojen. Det bli 190 mil tur & retur.
F800åkare skrev:Jag har 37m...
Får världens mest nogranna service...
Bästa servicen får man....
F800åkare skrev:En hemmamekad hoj där kvitton finns på delar och dokumentation på vad och när saker gjorts kopplat till en ägare som framstår som seriös är mer värd än en verkstadstämpel i en bok.
leif.lybeck skrev: Linköping har 2 verkstäder!
Måns Ulveståhl skrev:F800åkare skrev:En hemmamekad hoj där kvitton finns på delar och dokumentation på vad och när saker gjorts kopplat till en ägare som framstår som seriös är mer värd än en verkstadstämpel i en bok.
Knappast.
Stämpeln är högst sannolikt värd mer för majoriteten av alla potentiella köpare.
Visst kan Nisse i skogen vara en jävel på att serva sin hoj själv, men till syvende och sist ingen utanför skogen känner Nisse.
Däremot är en stämpel en form av en garanti oavsett vart du bor.
Efter många år såsom medlem i ena eller både BMW:s hojklubb och BMW:s bilklubb så har jag gjort ett personligt löfte att aldrig någonsin köpa en begagnad BMW-hoj eller BMW-bil.
Likheten är tyvärr slående mellan en typisk BMW-hojägare och typisk BMW-bilägare.
Att köpa nytt dyrt eller begagnat dyrt går bra, men att serva anses plötsligt "för" dyrt.
Jag brukar avråda vänner och arbetskollegor från att köpa en mer än tre år gammal begagnad BMW utan alla stämplar oavsett antal hjul.
Är det för att jag misstror alla BMW-ägare som servar själva? Nix.
Är det för jag vet att många BMW-ägare kan spendera stora pengar på "bling", men föredrar att snåla med servicetillfällen (oljebyten inte minst), och gärna köper billigast-är-bäst piratkopierade slitdelar/reservdelar från eBay? Delvis.
Däremot fruktar jag BMW-ägaren som kombinerar servar själv med eBay-köp.
Roger Gross skrev:Jag vill på inget sätt ringakta de hemmamekare som är kompetenta, men verkstäderna är i regel inte så usla som det beskrivs. De flesta är bra - några få är riktigt bra och mycket kompetenta.
BrooklynS skrev:Roger Gross skrev:Jag vill på inget sätt ringakta de hemmamekare som är kompetenta, men verkstäderna är i regel inte så usla som det beskrivs. De flesta är bra - några få är riktigt bra och mycket kompetenta.
Jag skulle säga att "de flesta" verkstäder inte alls är bra. Detta av rent logiska skäl: eftersom de inte har tid att vara bra, det råder stor brist på kunniga mekaniker och dagens verkstäder jobbar mest med komponentbyten och felsökning med diagnosinstrument förutom vätskebyten i samband med service.
Med det sagt så finns det naturligtvis verkstäder som förtjänar namnet men yrket "mekaniker" är på utdöende och ersatt av "servicepersonal" som ofta egentligen inte kan någonting.
Vad gäller arbeten som årsservice så kan jag inte förstå varför man skall lämna till "auktoriserad verkstad" när detta endast innebär en ökad chans till slarv och dåliga arbeten i jämförelse med en verkstad som måste förtjäna sina kunder med varje arbete. Eller göra det själv, det är ju inga svåra grejor.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst