MC-verkstad i Södra Stockholm

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav finrod » 2019-04-02/11:18

Hej, nybliven BWM ägare (igen...)
Vet någon om det finns någon bra MC verkstad som servar BMW söder om Stockholm?
Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
finrod
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2019-04-02/11:12

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav Peter Nordlund » 2019-04-02/11:31

Välkommen!

Jag har inget förslag söder om stan som jag kan komma på, men ger dig två norr som reserv ;)

https://www.motorradcenterstockholm.se/sv

https://www.lundgrensmotor.se/
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav leif.lybeck » 2019-04-04/16:21

Det är seriöst otillfredsställande att BMW endast har en verkstad i Stockholmsområdet, och det halvvägs till Uppsala. Det finns ingen chans att kunna klara ett verkstadsbesök utan att behöva ta ledigt från jobbet!
Överväger starkt byta märke! :evil:
Användarvisningsbild
leif.lybeck
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-04-04/16:08

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav BrooklynS » 2019-04-04/18:38

leif.lybeck skrev:Det är seriöst otillfredsställande att BMW endast har en verkstad i Stockholmsområdet, och det halvvägs till Uppsala. Det finns ingen chans att kunna klara ett verkstadsbesök utan att behöva ta ledigt från jobbet!
Överväger starkt byta märke! :evil:


Kravet för alla märken skall vara att de skall ha representation i närheten av dig? Halvvägs till Uppsala, du menar 3 mil? :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-04/19:18

Jag har 11 mil till närmaste BMW-verkstad - och då är jag lyckligt lottad jämfört med t ex BrooklynS... vad är problemet? Essingeleden?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-04/20:11

Alternativ 1:
Varför inte testa nya modeller medan din hoj är på service?
Lämna in hojen och testa en ny under vägen tillbaka till jobbet.
Testa igen från jobbet när hojen är klar.
Fungerade för mig senast. En bra test av G310R.

Alternativ 2:
Om du är en kontorsråtta som mig.
Ta med jobbdatorn (laptop), och jobba medan hojen får service.
Kaffe erbjuds på plats.
Har fungerat för mig.

Alternativ 3:
Det finns gott om taxibilar i Stockholm.
Har alltid fungerat för mig.

Alternativ 4:
Åk kommunalt.
Det finns bussar, tunnelbana, och pendeltåg. Upplands-Väsby är ingen långtbortistan bonnhåla.
Bör fungera även när hojen ska servas.
Kul? Njaeee, men senast jag färdades kommunalt så överlevde jag.

Alternativ 5:
Arbetskollegor brukar hjälpa varandra.
Det finns säkert en arbetskollega med bil som kan ställa upp.
Har fungerat för mig.

Alternativ 6:
Välj ett serviceställe som inte är auktoriserat, eller serva själv.
Det finns ett serviceställe (ej auktoriserat) i ett villagarage halvvägs till Norrköping (söderort vill jag minnas).
Kommer inte på namnet, men ett antal BMW-medlemmar brukar lämna in sin hoj där.
Fråga på klubbens Facebook så får du säkert svar inom någon minut.
EDIT: Hittade namnet. Lokaliserat i Hässelby (dvs halvvägs till Norrköping) :mrgreen:
http://www.talosmc.se/

Oavsett så behövs det inte ta ut en hel semesterdag för tor Upplands-Väsby.

Om du kräver ett auktoriserat serviceställe ett stenkast från dig så får du betala ordentligt för det.
Det finns ingen ekonomi för företagare att öppna serviceställen överallt i Stockholm.
Speciellt inte med tanke på hur många som redan tycks klaga över servicekostnaden, och det faktum att önskan om flera serviceställen tidigare har provats utan ett lyckat ekonomiskt resultat för samtliga.

Fast om nu tålamodets bägaren har runnit över, och du byter hojmärke, så undrar jag vilket hojmärke som erbjuder auktoriserad service överallt i Stockholm?
Inget jag har hittat.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav Anders Nedemark » 2019-04-05/06:09

Smålog när jag läste inläggen ovan. Begreppen av vad man tycker är långt varierar kan man lugnt säga.
Jag kör Umeå - Göteborg enkomt för att serva hojen. Det bli 190 mil tur & retur.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav Roger Gross » 2019-04-05/06:36

Anders Nedemark skrev:Smålog när jag läste inläggen ovan. Begreppen av vad man tycker är långt varierar kan man lugnt säga.
Jag kör Umeå - Göteborg enkomt för att serva hojen. Det bli 190 mil tur & retur.


Förstår dig, Anders - så kan det bli när man vill vara säker på att få ett kvalitetsjobb utfört!
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-05/11:18

Anders Nedemark skrev:Smålog när jag läste inläggen ovan. Begreppen av vad man tycker är långt varierar kan man lugnt säga.
Jag kör Umeå - Göteborg enkomt för att serva hojen. Det bli 190 mil tur & retur.


Det förstår jag mycket väl.
Jag brukade ta BMW-bilen från Stockholm till Malmö för service (120 mil tor).
Bra service i Stockholm hade vid tidpunkten samma sannolikhet som lottovinst.
Förhoppningvis har det blivit bättre senaste åren.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav leif.lybeck » 2019-04-05/11:33

Ja, jo jag är kontorsråtta och förväntas vara på arbetsplatsen 8-17. Annars måste jag ta ledigt. Det borde i alla fall finnas plats/behov för en till söder om stan. Linköping har 2 verkstäder! Det är inte att jag misstycker att köra utan att jag hittar inte den tiden att vara borta från jobbet.
Användarvisningsbild
leif.lybeck
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-04-04/16:08

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav F800åkare » 2019-04-05/13:00

Jag har 37m till min mc verkstad. Tar bilen dit ibland, har inte fått kollektivtrafik på sträckan än. Men för det mesta går jag.
Får världens mest nogranna service där för kaffepengar, och kaffe finns på plats.


Bästa servicen får man om man beställer hem delar och gör jobbet själv, man får koll på hojens alla delar, man VET vad som är gjort och HUR.
Man ser över/tvättar övriga saker medan man jobbar , de flesta som sköter sina egna saker är mer nogranna än de man betalar. En hemmamekad hoj där kvitton finns på delar och dokumentation på vad och när saker gjorts kopplat till en ägare som framstår som seriös är mer värd än en verkstadstämpel i en bok.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav Håkan » 2019-04-05/13:11

F800åkare skrev:Jag har 37m...
Får världens mest nogranna service...
Bästa servicen får man....

Jag delar din uppfattning här. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav gorbra » 2019-04-05/17:21

Håller fullständigt med de två senaste... :)
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-05/17:56

F800åkare skrev:En hemmamekad hoj där kvitton finns på delar och dokumentation på vad och när saker gjorts kopplat till en ägare som framstår som seriös är mer värd än en verkstadstämpel i en bok.


Knappast.
Stämpeln är högst sannolikt värd mer för majoriteten av alla potentiella köpare.
Visst kan Nisse i skogen vara en jävel på att serva sin hoj själv, men till syvende och sist ingen utanför skogen känner Nisse.
Däremot är en stämpel en form av en garanti oavsett vart du bor.

Efter många år såsom medlem i ena eller både BMW:s hojklubb och BMW:s bilklubb så har jag gjort ett personligt löfte att aldrig någonsin köpa en begagnad BMW-hoj eller BMW-bil.
Likheten är tyvärr slående mellan en typisk BMW-hojägare och typisk BMW-bilägare.
Att köpa nytt dyrt eller begagnat dyrt går bra, men att serva anses plötsligt "för" dyrt.
Jag brukar avråda vänner och arbetskollegor från att köpa en mer än tre år gammal begagnad BMW utan alla stämplar oavsett antal hjul.

Är det för att jag misstror alla BMW-ägare som servar själva? Nix.
Är det för jag vet att många BMW-ägare kan spendera stora pengar på "bling", men föredrar att snåla med servicetillfällen (oljebyten inte minst), och gärna köper billigast-är-bäst piratkopierade slitdelar/reservdelar från eBay? Delvis.
Däremot fruktar jag BMW-ägaren som kombinerar servar själv med eBay-köp.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2019-04-05/18:22, redigerad totalt 2 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-05/18:15

leif.lybeck skrev: Linköping har 2 verkstäder!

Har vi två auktoriserade BMW mc-verkstäder? Det var en nyhet för mig, som bor i Linköping! Beviks känner jag till, och de servar min hoj - men vilken är den andra?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav Roger Gross » 2019-04-05/18:32

Betr service och reparation av hojen:
Att det finns några som kan serva och reparera sin BMW med bra resultat tvivlar jag inte på. Men att så saklöst döma ut de professionella BMW-verkstäderna köper jag inte! Visst händer det att man missar ngn servicepunkt på verkstan men då är det oftast den mänskliga faktorn. De allra flesta människor trivs bäst med att göra ett bra jobb och att få vara stolta över vad de gör -så även mc-mekaniker.
En betydande del av en mc-verkstads beläggning kommer av att ägaren försökt själv - och misslyckats. Följ arbetet på en BMW-verkstad och du kommer att få se resultatet av hemmamekarens arbete...
Jag vill på inget sätt ringakta de hemmamekare som är kompetenta, men verkstäderna är i regel inte så usla som det beskrivs. De flesta är bra - några få är riktigt bra och mycket kompetenta.
Som jag ser det.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-05/19:19

Utifrån begränsad erfarenhet håller jag med Roger. Någon gång har jag hittat bagatellmissar - av typen att två kåpskruvar inte skruvats dit efter service, vilket jag upptäckte, när jag tvättade cykeln någon vecka senare. Detta bad man om ursäkt för och åtgärdade snarast.
Vid ett tillfälle råkade meken spilla bromsvätska på kåpglaset, som blev förstört. Beviks självklara åtgärd var att - givetvis kostnadsfritt - ersätta detta med ett nytt. De beklagade, att de inte hade något på lager, så det skulle ta några dagar. När kåpglaset kommit, och jag infann mig vid verkstaden, var bytet gjort inom en kvart.
"En väl skött reklamation är den bästa reklam ett företag kan få."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav F800åkare » 2019-04-05/21:39

Måns Ulveståhl skrev:
F800åkare skrev:En hemmamekad hoj där kvitton finns på delar och dokumentation på vad och när saker gjorts kopplat till en ägare som framstår som seriös är mer värd än en verkstadstämpel i en bok.


Knappast.
Stämpeln är högst sannolikt värd mer för majoriteten av alla potentiella köpare.
Visst kan Nisse i skogen vara en jävel på att serva sin hoj själv, men till syvende och sist ingen utanför skogen känner Nisse.
Däremot är en stämpel en form av en garanti oavsett vart du bor.

Efter många år såsom medlem i ena eller både BMW:s hojklubb och BMW:s bilklubb så har jag gjort ett personligt löfte att aldrig någonsin köpa en begagnad BMW-hoj eller BMW-bil.
Likheten är tyvärr slående mellan en typisk BMW-hojägare och typisk BMW-bilägare.
Att köpa nytt dyrt eller begagnat dyrt går bra, men att serva anses plötsligt "för" dyrt.
Jag brukar avråda vänner och arbetskollegor från att köpa en mer än tre år gammal begagnad BMW utan alla stämplar oavsett antal hjul.

Är det för att jag misstror alla BMW-ägare som servar själva? Nix.
Är det för jag vet att många BMW-ägare kan spendera stora pengar på "bling", men föredrar att snåla med servicetillfällen (oljebyten inte minst), och gärna köper billigast-är-bäst piratkopierade slitdelar/reservdelar från eBay? Delvis.
Däremot fruktar jag BMW-ägaren som kombinerar servar själv med eBay-köp.


Knakse för att majoriteten inte har en susning om mekanik själva , då är det lätt att lura sig själv att stämpeln är värd mer än bläcket den är gjord med. Jag skrev hur jag ser på saker och ting, mina preferenser.

japp jag kan köpa från ebay, och har gjort, men då från engenslak och tyska mc verkstäder som bedriver handel via den sajten. Inte från honglong mc mad ursprung kina. Finns allt att få oem prylar till en spottstyver av svenska priser, bara för det kostar extra allt är det inte bättre saker.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav BrooklynS » 2019-04-05/21:57

Roger Gross skrev:Jag vill på inget sätt ringakta de hemmamekare som är kompetenta, men verkstäderna är i regel inte så usla som det beskrivs. De flesta är bra - några få är riktigt bra och mycket kompetenta.


Jag skulle säga att "de flesta" verkstäder inte alls är bra. Detta av rent logiska skäl: eftersom de inte har tid att vara bra, det råder stor brist på kunniga mekaniker och dagens verkstäder jobbar mest med komponentbyten och felsökning med diagnosinstrument förutom vätskebyten i samband med service.

Med det sagt så finns det naturligtvis verkstäder som förtjänar namnet men yrket "mekaniker" är på utdöende och ersatt av "servicepersonal" som ofta egentligen inte kan någonting.

Vad gäller arbeten som årsservice så kan jag inte förstå varför man skall lämna till "auktoriserad verkstad" när detta endast innebär en ökad chans till slarv och dåliga arbeten i jämförelse med en verkstad som måste förtjäna sina kunder med varje arbete. Eller göra det själv, det är ju inga svåra grejor.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav BmwMats » 2019-04-05/22:10

BrooklynS skrev:
Roger Gross skrev:Jag vill på inget sätt ringakta de hemmamekare som är kompetenta, men verkstäderna är i regel inte så usla som det beskrivs. De flesta är bra - några få är riktigt bra och mycket kompetenta.


Jag skulle säga att "de flesta" verkstäder inte alls är bra. Detta av rent logiska skäl: eftersom de inte har tid att vara bra, det råder stor brist på kunniga mekaniker och dagens verkstäder jobbar mest med komponentbyten och felsökning med diagnosinstrument förutom vätskebyten i samband med service.

Med det sagt så finns det naturligtvis verkstäder som förtjänar namnet men yrket "mekaniker" är på utdöende och ersatt av "servicepersonal" som ofta egentligen inte kan någonting.

Vad gäller arbeten som årsservice så kan jag inte förstå varför man skall lämna till "auktoriserad verkstad" när detta endast innebär en ökad chans till slarv och dåliga arbeten i jämförelse med en verkstad som måste förtjäna sina kunder med varje arbete. Eller göra det själv, det är ju inga svåra grejor.


Håller med dig i stort Brooklyn...
Servar mina knarrar själv, reparationer efter förmåga och kunskap.
Känns bra och jag känner mig trygg med att veta vad som har gjorts.

Har tidigare en mycket kort tid i livet jobbat som mekaniker, har sett hur lite tid som fick ägnas åt fordonens helhet under en service eller reparation, tidspress och stress...
Mer byte av komponenter än reparation...

Men som sagt tidigare, vissa verkstäder ÄR bra och gör ett mycket bra arbete, medans andra knappt är värda namnet VERKSTAD.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav F800åkare » 2019-04-05/22:50

Har garanti kvar på min bil så den kör jag till aukt verkstad trots att det svider, detta då de kräver att datorn kopplas upp, vilket bara de kan göra givetvis då kravet är KDS mjukvara.

Men på 2 timmar och 15 minuter ska 1 man, byta olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter, kupefilter, uppdatera bilens databoxar samt navigationen och byta bromsvätska. Sen kontrollera ca 40 punkter för funktion.

Det är glasklart att man inte får någon kvalitet på det jobbet på den tiden.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: MC-verkstad i Södra Stockholm

Inläggav oobum » 2019-05-08/11:34

Jag skall bege mig till Lundgrens i Avesta, de har bra rykte, ger ett bra intryck på telefonen. Så en liten dagstur blir det allt.

Årsmodell på din hoj?
Jag var hos L-N Motorservice i Alvik som var väldigt trevlig och duktig, dock var min BMW lite för ny för hans utrustning.
oobum
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2018-06-12/08:26


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst