Skevt bakhjul

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Skevt bakhjul

Inläggav JorreK75 » 2019-04-17/08:49

Hej!
Min K75:a med mindre än 4000 mil på mätaren (en före detta polishoj som måste ha haft en ganska lugn tillvaro mellan tillverkningsåret 1992 och pensionen) har en lite irriterande egenhet.
Vägarna jag kör på känns lite ojämna. Det kan pulsera ibland, eller kännas som återkommande gropar. När jag bromsar med bakbromsen känns också pulsen.

Vägarna är det dock inget fel på.
Däremot kan man se att bakhjulet "svajar" lite lite grann i sidled.

Jag bytte bakdäck förra året. Däckverkstan satte fast bakhjulet i däckmaskinen och min misstanke är nu att den klämde till fälgen lite för omilt. Jag vet inte men känslan finns där - och frågan då:
Har ni andra bytt däck på liknande sätt, där däckverkstan kan ha orsakat något liknande på fälg och/eller bropmsskiva i samband med bytet?
Och vad gör man i så fall åt det?
Mvh!
JorreK75
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-06-01/17:25

Re: Skevt bakhjul

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-17/09:23

Svaret på Din första fråga är nej. Jag har aldrig upplevt, att bak- (eller fram)hjulet betett sig konstigt efter däckskifte - som alltid gjorts av "min" mc-firma. Jag har kört över 20 000 mil, så det har blivit några skiften genom åren.
Om Ditt bakhjul aldrig tidigare betett sig konstigt eller kastat i sidled, finns ju fog för misstanken, att något kan ha skett vid däckskiftet. Men att leda det i bevis och få firman att bekosta adekvata åtgärder är en annan historia.

Jag utgår från, att Du har gjutna lättmetallfälgar. En del kunnigt folk här på Forum hävdar, att det går att rikta även sådana. Själv är jag inte kunnig på det området.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skevt bakhjul

Inläggav BmwMats » 2019-04-17/09:31

Hej och kul att det finns fler som åker K75 :)

Har tre stycken knarrar av den modellen, dock har jag aldrig känt dessa tendenser, ej heller inte sett att fälgarna varit skeva.
Du bör nog se om det finns några klämmärken på fälgen som kan överensstämma med en däckkrängarmaskin och i så fall tala med dom om detta.

Lycka till !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Skevt bakhjul

Inläggav JorreK75 » 2019-04-17/10:01

Tack för snabba svar!
Jag har en däckverkstad med mc-kunskaper på gång, dom bör kunna se och känna vad som ev hänt.
Fint att det går att rikta även alu-fälgar - om det nu är det.
Lärdom: Inte köpa däck på nätet som en däckfirma vilken-som-helst sen får kränga på.
Jag återkommer med rapport!
PS BMW-Mats, t r e hojar låter häftigt. Då kanske du även vet om man ska kunna släppa styret (kort ögonblick) på rull i nedförsbacke och ändå fortsätta rakt fram. Problemet är i mitt fall att jag tycker hojen även drar lite åt höger, inte mycket men spik rakt fram går den alltså inte (vilket jag tror mig minnas att den gjorde från början, jag köpte den på 3.400 mil på mätaren för fyra-fem år sen).
JorreK75
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-06-01/17:25

Re: Skevt bakhjul

Inläggav Arnes påg » 2019-04-17/11:12

Hallå ja!
Kolla "SÄLJES" Pellek75, han har fälgar till försäljning.
Mats
Arnes påg
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2009-01-11/23:00

Re: Skevt bakhjul

Inläggav JorreK75 » 2019-04-17/11:20

Tack för tips!
JorreK75
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-06-01/17:25

Re: Skevt bakhjul

Inläggav knutk » 2019-05-04/12:36

Når det sies "svajar", betyr det at felgen roterer i et annet plan enn navet, DVs felg er vridd i forhold til innfesting, eller har felg fått et slag som gjør at den enkelte steder er litt bredere pga. at siden er presset ut?


For førstnevnte kan man frikjenne dekkmaskin med en gang, da maskinen kun griper rundt felgkanten og ikke er i kontakt med navet.

Om felgkanten er presset ut kan man fristes til å mistenke at en dekkmaskin har presset litt for hardt og derved skadet felgen. Dog har jeg aldri verken opplevde selv eller hørt om at så har skjedd.


Personlig har jeg opplevd ved flere ganger at alu-felger har fått skadde på felg etter at man har kjørt på gjenstander i veien (steiner), ved forsøk på å klatre over fortauskant eller hull i veien med litt kvasse kanter. Det skal egentlig mye mindre til for å skade felgen enn man skulle tro.


Alle mine småskader har jeg rettet selv (vi snakker her om skader hvor selv lakken fortsatt er inntakt.

Så om felgskaden består av en utpresset felgkant er det en grei jobb å fikse, og med litt forsiktighet skades heller ikke lakken i prosessen.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Skevt bakhjul

Inläggav JorreK75 » 2019-05-04/16:57

Hej! Nu har jag fått lugnande besked även på däckfirman som verkligen kan motorcykeldäck och hjul. Att ett snurrande bakhjul inte är absolut rakt utan skevar eller svajar en millimeter eller två är inget att oroa sig för. Hojen känns inte heller ostadig att köra. Däckkillen kollade att inte däcket hade krupit upp någonstans på fälgen (så får man pumpa upp det igen så det sätter sig rätt). Jag hade förresten för lågt tryck, 2,5 bar både fram och bak är bra, jag låg på 1,8.
Så nu är det bar o åk. Tack igen för era svar. Mvh!
JorreK75
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-06-01/17:25

Re: Skevt bakhjul

Inläggav BmwMats » 2019-05-04/17:19

JorreK75 skrev:PS BMW-Mats, t r e hojar låter häftigt. Då kanske du även vet om man ska kunna släppa styret (kort ögonblick) på rull i nedförsbacke och ändå fortsätta rakt fram. Problemet är i mitt fall att jag tycker hojen även drar lite åt höger, inte mycket men spik rakt fram går den alltså inte (vilket jag tror mig minnas att den gjorde från början, jag köpte den på 3.400 mil på mätaren för fyra-fem år sen).


Hej JorreK75, nu har jag läst även ditt inlägg, även om det var ett tag sedan du skrev...

Mina tre K75'or drar lite åt sidan vid retardation (motorbroms) på 5'ans växel om jag släpper styret, så jag tror att det är naturlagarna som åstadkommer detta när farten saktas av och motorn bromsar.
Det är naturligtvis inte mycket, men jag känner att jag får "luta emot" en aning för att kompensera detta.

Minns dock inte om det var åt höger eller vänster, men det är lika på alla hojarna.

Som en parantes så drar inte min Harley-Davidson det minsta åt något håll vid motorbroms, men det kan tänkas att det beror på att V-tvinnens vevaxel inte heller är monterad i längsled såsom på BMW.
Som sagt, bara en parantes... ;)

Lycka till !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Skevt bakhjul

Inläggav JorreK75 » 2019-05-04/18:23

Ok!
Ha en skön mc-sommar :)
JorreK75
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2014-06-01/17:25

Re: Skevt bakhjul

Inläggav BmwMats » 2019-05-04/19:52

JorreK75 skrev:Ok!
Ha en skön mc-sommar :)


Tack detsamma ! ;)
Lycka till med din fina hoj, det är en BRA allroundhoj för landsväg, pålitlig och hållbar.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Skevt bakhjul

Inläggav Kapten Stofil » 2019-05-04/20:07

JorreK75 skrev:Hej! Nu har jag fått lugnande besked även på däckfirman som verkligen kan motorcykeldäck och hjul. Att ett snurrande bakhjul inte är absolut rakt utan skevar eller svajar en millimeter eller två är inget att oroa sig för. Hojen känns inte heller ostadig att köra. Däckkillen kollade att inte däcket hade krupit upp någonstans på fälgen (så får man pumpa upp det igen så det sätter sig rätt). Jag hade förresten för lågt tryck, 2,5 bar både fram och bak är bra, jag låg på 1,8.
Så nu är det bar o åk. Tack igen för era svar. Mvh!
Hej,

Min erfarenhet av så där lågt tryck på en K100 är att den blir MYCKET skum att köra.

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst