Däck till F800GSA för BMW klubben turer?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Däck till F800GSA för BMW klubben turer?

Inläggav Troberg » 2019-04-30/22:51

Hallå där!
Finns så otroligt mycket att läsa på om gällande däck och jag håller på att gräva ett djupare och djupare hål och kom på att jag kanske skulle ta och fråga här istället.

Saken är den att jag skaffade hojkortet för 3 år sen och har sen dess kört Honda Transalp XL600V på Metzeler Tourances, Anakee 3 och nu skaffat mig en BMW F800GSA från 2015.
Denna har då Anakee 2 på sig från fabrik och den har nu gått 1100mil så det är dags för byte av däcken.

Jag har kollat en hel del på olika däck såsom Metzeler Tourance, Shinko 705, Mitas E07, K60 Scout, Anakee Adventure, Anakee 2, Shinko 805, Anakee Wild osv osv.

Det blir lätt rätt mycket och jag har många gånger bestämt mig men lika många gånger ändrat mig.
Så jag tänkte att jag frågar här då det främst är med BMW klubben jag tänkt åka offroad med.

Jag kör 1500mil eller mer per år.
Mitt enda fordon att förflytta mig med.
Ännu inget garage för verktyg och dylikt för att själv byta däck ofta....
Jag kör oavsett väder.
Tyvärr väldigt mycket asfalt då jag kör till/från jobb samt till/från mina föräldrar ~12mil ToR och bor själv på Östermalm.
Vill köra mer offroad/grus men lär troligen mest bli med BMW klubben.
Flera BMW klubben turer behöver "knobbies" (Mitas E07 eller ännu mer?)


Så jag tänkte kolla med er vad som rekommenderas för de flesta BMW klubben turer som även innehåller offroad/grus?
Jag har varit inne på att skaffa Mitas E07 för det, men tänker då på hur det är på asfalt med regn osv.
Då tänkte jag att jag skulle ta Shinko 705 eller Tourances, men då är frågan om de går att åka med på offroad/grus turer.

Ni som brukar åka på turer, vad tycker ni?
F800GSA -15
MT07 -18

Stockholm
Användarvisningsbild
Troberg
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2019-02-11/02:47

Re: Däck till F800GSA för BMW klubben turer?

Inläggav Troberg » 2019-04-30/22:56

Vill även tillägga att det inte heller hjälper att det inte direkt är någon stor prisskillnad heller på alla däck.
Tjänar tillräckligt för att byta igen i år så jag skulle väl inte ha några problem att ta däck som inte håller så jätte länge men vet inte heller vad som räcker eller krävs för att åka med på de flesta BMW turer..
F800GSA -15
MT07 -18

Stockholm
Användarvisningsbild
Troberg
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2019-02-11/02:47

Re: Däck till F800GSA för BMW klubben turer?

Inläggav BrooklynS » 2019-05-01/07:06

Tourance eller liknande iom att det är den typen av körning du kör.

Om du skulle vilja hänga med på de mer avancerade grusturerna där ”nabbdäck” är ett krav så kan du byta däck eller avstå. Chansen är stor att de andra ändå har betydligt lättare hojar och kör med högre fart.


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst