BMW MC-klubbens eget nackskydd

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav wennborg » 2019-05-01/10:20

BMW MC-klubbens eget nackskydd!

Moveo-nackskydd-svart-BMW-MC_2.jpg
Moveo-nackskydd-svart-BMW-MC_2.jpg (124.98 KiB) Visad 13500 gånger


Som medlem i BMW MC-klubben Sverige får du nu möjlighet att köpa ett nackskydd till ett mycket förmånligt pris.

Nackskyddet är utvecklat av Moveo Safety och är av modell Concept II med en unik design speciellt framtagen för oss i BMW MC-klubben Sverige.

Priset är 1 995 kronor plus frakt. Ordinarie pris är 2 995 kronor.

Läs mer på hemsidan: http://bmwklubben.se/nackskydd
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Peter A Mariestad » 2019-05-02/18:07

Vilket fantastiskt mottagande vårat klubbunika nackskydd fick! Drygt hälften av de 120st som finns är beställda, leveranserna börjar inom några dagar.
En sak att tänka på; medlemsnummer måste anges. Några har missat men då har MC-traveler kontaktat berörda.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-02/18:22

Så klubben lägger ca 120000 kr på ca 1,7% av medlemmarna ?
(normalt utpris 2995 kr, subventionerat 1000 kr/styck, 120 st, 7000 medlemmar)

120000 kr hade räckt till en hel del tex avrostningsdagar för betydligt fler klubbmedlemmar.
Eller två banträffar under en säsong på valfri motorbana.
Sannolikt mer "bang for the buck" gällande antal tillgodosedda medlemmar och minskat antal olyckstillbud.

Bara min två korvören så valfritt att ignorera.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Peter A Mariestad » 2019-05-02/18:28

Nej, klubben lägger inte 120 000kr. Av två orsaker;
Dels kan man, som många säkert förstår, göra ett bättre avtal med leverantören med de volymerna.
Och så lämnar Svedea ett extra bidrag för att synas på nackskydden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-02/18:41

Jo, har man förhandlat så borde det rimligen bli en lägre kostnad.

Nu ska jag vara tyst.
Att såga initiativ uppmuntrar inte till fler initiativ, och initiativ är verkligen inget som kommer i storpack.
Väntar dock med spänning på vad som kommer att erbjudas övriga 98,3% av medlemmarna ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-02/19:13

Detta är min egen fundering och skall således INTE ses som ett uttalande från styrelsen. Det går att se dessa 120 kragar som ett pilotprojekt. Om mängder av intresserade medlemmar vill köpa ett nackskydd till samma pris, borde det inte vara otänkbart att kunna beställa en avsevärt större laddning. Man vet ju, att köparna finns.
Mindre bra vore däremot, om klubbshopen blir sittande med en större kvantitet osålda kragar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Peter A Mariestad » 2019-05-02/19:28

Hej Bror
Ingen risk för ”mindre bra”. Klubben har inget åtagande att köpa fler kragar än vad som faktiskt säljs.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-02/19:42

Utmärkt! Med tanke på att hälften av kragarna redan är tingade, är min gissning, att samtliga är sålda senast under årsträffen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Olof Eriksson » 2019-05-03/07:46

Hmm ta reda på fakta innan man insinuera saker. Här har styrelsen mfl helt ideellt fixat en bra deal till medlemmarna. Och då skall man få beröm inte kritik. Jag själv har ett annat nackskydd och kan verkligen rekommendera att åka med nackskydd. Även testat det live åtskilliga gånger (MC258 på skidor).

Inte första gången som det kommer lite gliringar från dej Måns. Vad är det som inte är bra? Vad har hänt mellan dej och styrelsen? Ni borde sätta er och reda ut det i alla fall. Och sen göra som kungen (och antagligen Silvia). Dvs vända blad.

My five cents...
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Lars Levén » 2019-05-03/09:23

För upplysnings skull så är avrostning redan subventionerat av klubben, respektive DO vet mer om detta och hanterar det i respektive distrikt.
Vidare får samtliga medlemmar erbjudande att köpa nackskyddet. Att det sedan är en limiterad upplaga gör att först till kvarn gäller.
Det är fritt fram att komma med förslag på vad klubben kan göra för att ytterligare förbättra trafiksäkerhetsarbetet. Kontakta styrelsen på enklaste sätt eller ta upp frågan på årsmötet.
Slutligen, det behövs alltid folk som engagerar sig i verksamheten. Kontakta din DO eller RO om du kan ställa upp och bidra.

PS
Det är klädsamt om man börjar med att ta reda på fakta innan man kommer med olika uttalanden. Lätt som en plätt, bara att kontakta exempelvis din RO.
DS
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav CG Arvidsson » 2019-05-03/09:26

Nu vill jag inte på något vis vara negativ till klubbens/försäljarens erbjudande att få ett så bra erbjudande på detta nackskydd. Är det inte så att dessa har fått stå tillbaka till dom uppblåsbara västarna? Jag funderade själv på ett nackskydd, men insåg att man även ska ha ett ryggskydd. Nu har jag åkt ett par hundra mil med en airbagväst med inbyggt ryggskydd och airbagskydd för nacke och kropp. Innan körde jag med ett löst ryggskydd, vilket blev ganska svettigt en varm sommardag. För att inte tala om toabesök,av med jacka,av med ryggskydd, för att få av byxorna. Gäller att ha en tränad slutmuskel. Nu är det bara att ta av jackan och västen på samma gång, sparar många värdefulla sekunder. Som sagt, ingen kritik mot nackskyddet som sådant.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Peter A Mariestad » 2019-05-03/09:41

Hej CG
Från Försäkringsgruppen ville vi göra ett försök med ett attraktivt erbjudande på en produkt som främjar säkerhet och personskydd.
Olika alternativ diskuterades, airbag var också med, men av olika anledningar fastnade vi för nackskyddet. Det var relativt enkelt att få en unik design och vi fick ett hyfsat avtal.
Men det är som sagt en pilot. Blir utfallet positivt kan vi lägga förslag till styrelsen på en uppföljare till nästa år och idéer är alltid välkomna.
Försäkringsgruppen /Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Kovlingen » 2019-05-03/12:15

Olof Eriksson skrev:Inte första gången som det kommer lite gliringar från dej Måns.

Förstår bara inte detta . Genom att ifrågasätta och fråga får man veta .
Vi ser ju saker på olika sätt och några säjer "jaha" och andra undrar lite .

Ang förhållande till styrelsen får du fråga styrelsen om det (om du inte redan vet :? )

Vad Kungen och Silvia har med detta att göra är för mej obekant :shock:

Det är som det är och nu lägger vi ner tjafset , tycker jag .

God helg på er allihopa !
//Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-03/13:05

Olof,

Inga problem.
Alla ser inte allt på samma sätt, och genom att tex fråga så får man - som i detta fall av Peter - mer information om ställd fråga.
Jag önskar inte såga detta initiativ från klubben, däremot har jag den personliga åsikten att vi hade kunnat få ännu mer "bang for the buck" för fler än 1,7% av medlemmarna.
Kudos till Peter mfl för att försöka implementera initiativ även om just detta initiativ inte faller mig på läppen såsom enskild medlem.
Kudos till Peter för att han utan tvekan har en öppen dialog med mig utan "traditionell" ensidig hänvisning till enskilt samtal med RO.
Jag är helnöjd med Peters snabba svar, och har inget mer att fråga. Enkelt och bra.


Lars,

Nix, inget mer av detta "kontakta din DO/RO först"-dribblande.
Väldigt fyrkantigt tänkt, och något som enbart begränsar en öppen konversation med tillhörande viktig informationsutbyte mellan medlemmar och styrelse.
Rätt eller fel; känslan är att klubben verkar livrädd för en enkel öppen konversation, och därmed försöker släcka bränder via hänvisning till enskilt samtal med RO innan det ens finns en risk för brand.

Fler kan ha ett intresse utav en konversation mellan en specifik medlem och en specifik RO.
Dessutom lär man sig såsom medlem mycket om klubbverksamheten (hur, varför, när, var etc) genom att ha en öppen dialog med andra.

Ett forum som detta har en väldigt viktig funktion. Det skapar en enkel möjlighet att kunna få ha en dialog/konversation mellan både styrelse, RO, samt övriga medlemmar utan begränsning.
Bättre än Facebook där det är mer förekommande att personer slänger ur sig saker, påståenden, glåpord etc utan eftertanke, och dessutom inte erbjuder någon möjlighet för en längre tillhörande dialog.

Tack för ert engagemang.
Äntligen lite givande konversation - förhoppningvis för fler än mig.
Snabbt och enkelt.

...och se på f-n, ingen vild skogsbrand uppstod :mrgreen:



//Fortfarande en nöjd och glad medlem
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Kovlingen » 2019-05-03/13:15

Måns Ulveståhl skrev: och se på f-n, ingen vild skogsbrand uppstod :mrgreen:

En dm. blötsnö fixar allt :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav wennborg » 2019-05-03/22:12

Måns Ulveståhl skrev:Jag önskar inte såga detta initiativ från klubben, däremot har jag den personliga åsikten att vi hade kunnat få ännu mer "bang for the buck" för fler än 1,7% av medlemmarna.


Dom där 1,7% förbryllar mig.
Det är ju som att säga att en bandag är bara till för 0,57% av klubbens medlemmar (40 st av 7000, som exempel). Inte så mycket pang för pengarna då heller med den logiken.

Det är inte ett urval av klubbens medlemmar som har fått erbjudandet om nackskyddet. Det är alla.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-05-04/05:00

Man skulle ju kunna vända på saken och konstatera att verksamhet i klubben sker genom att:

:D 8 jobbar i styrelsen
:D 3-4 i valberedning
:D Ca 60 jobbar som DO, McQ, Classic, Försäkring osv
:D Ca 20 jobbar med årsmötet och allt runt detta
:D :D Gissningsvis ytterligare 100 - 200 som tar ett enstaka arrangemang och håller ihop det inom ramen för distriktsverksamheten


Jag har många gånger undrat varför det inte blir upprop om varför så få (ca3,5%) gör så mycket för så många för kanske 50% ros och 50% ris och gnäll.

Kämpa på kamrater i försäkringsgrupp, styrelse, McQ, DO, årsmötesgrupper, utfärdsarrangörer, glada forumister och alla som jag missade nu. Jag älskar er och är väldigt tacksam för allt ni gör för mig.

Om det blir så att det blir stort tryck efter nackskydd så anmäler jag mig härmed frivilligt att ingå i inköpsgruppen 2.0 för att hjälpa till där och pressa marginaler eller optimera logistik och produktion runt detta. DO I D14 Jag fixar en tur i D14 i sommar också när jag ändå är i farten.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav boeric » 2019-05-04/05:33

Jag har en Held skyddsjacka och därmed inga skydd i jackan eller löst ryggskydd. kan jag använda nackskyddet?

BoJ
boeric
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2015-12-08/15:56

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-05-04/06:29

wennborg skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Jag önskar inte såga detta initiativ från klubben, däremot har jag den personliga åsikten att vi hade kunnat få ännu mer "bang for the buck" för fler än 1,7% av medlemmarna.


Dom där 1,7% förbryllar mig.
Det är ju som att säga att en bandag är bara till för 0,57% av klubbens medlemmar (40 st av 7000, som exempel). Inte så mycket pang för pengarna då heller med den logiken.

Det är inte ett urval av klubbens medlemmar som har fått erbjudandet om nackskyddet. Det är alla.


Eller kanskje man må kreve at de som skal arrangere årsträffen må legge det til et sted som har 7000 sengeplasser, for å sikre at alle medlemmer får tilbudet?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav BrooklynS » 2019-05-04/06:54

Odd Arne Kjørstad skrev:
wennborg skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Jag önskar inte såga detta initiativ från klubben, däremot har jag den personliga åsikten att vi hade kunnat få ännu mer "bang for the buck" för fler än 1,7% av medlemmarna.


Dom där 1,7% förbryllar mig.
Det är ju som att säga att en bandag är bara till för 0,57% av klubbens medlemmar (40 st av 7000, som exempel). Inte så mycket pang för pengarna då heller med den logiken.

Det är inte ett urval av klubbens medlemmar som har fått erbjudandet om nackskyddet. Det är alla.


Eller kanskje man må kreve at de som skal arrangere årsträffen må legge det til et sted som har 7000 sengeplasser, for å sikre at alle medlemmer får tilbudet?


Jag tycker att årsträffen alltid skall läggas så att ingen medlem har längre än 20 mil till platsen...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-04/07:10

boeric skrev:Jag har en Held skyddsjacka och därmed inga skydd i jackan eller löst ryggskydd. kan jag använda nackskyddet?
BoJ

Jag tror inte det. Du kollar lätt själv, om jackan har en "kragdel", som skall skydda nacken. (Det borde den ha, men jag vet inte.) Jackan blåses upp "explosivt". Ligger då en nackkrage utanpå, kan nacken skadas.
Även de snabbt uppblåsbara bröst- och ryggdelarna borde kunna få negativa konsekvenser för nacken, då "explosionen" lyfter dem uppåt, vilket kan ge sträckningsskador i nacken.
Detta borde gå att kolla i jackans bruksanvisning, alternativt med butiken, där Du köpt jackan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Peter A Mariestad » 2019-05-04/10:45

boeric skrev:Jag har en Held skyddsjacka och därmed inga skydd i jackan eller löst ryggskydd. kan jag använda nackskyddet?

BoJ


Hej BoJ
Jag tolkar frågan som att du har en ”vanlig” skyddsjacka/väst med hårda skydd, alltså inte en airbag.
I så fall fungerar det alldeles utmärkt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Peter A Mariestad 2019-05-04/11:33, redigerad totalt 1 gång.
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-04/11:18

Gäller Peters tolkning, bortser Du självklart från mitt senaste inlägg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-04/17:21

...och jag tycker förlöjligande kommentarer inte har här att göra.
Förlöjligande är en gammal välkänd härskarteknik, vilket Brooklyn och Odd borde läsa om.
Det måste gå att fråga om, eller ifrågasätta saker och ting inom klubben utan dessa?
Annars har jag inga svårigheter alls att bemöta med samma mynt.

Kul att mitt inlägg höjde pulsen något på detta annars trekvartsdöda forum.
Mer givande att försöka föra diskussioner här än på Facebook - om man försöker.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-05-04/22:26

Måns Ulveståhl skrev:...och jag tycker förlöjligande kommentarer inte har här att göra.
Förlöjligande är en gammal välkänd härskarteknik, vilket Brooklyn och Odd borde läsa om.
Det måste gå att fråga om, eller ifrågasätta saker och ting inom klubben utan dessa?
Annars har jag inga svårigheter alls att bemöta med samma mynt.

Kul att mitt inlägg höjde pulsen något på detta annars trekvartsdöda forum.
Mer givande att försöka föra diskussioner här än på Facebook - om man försöker.


Jag tror att du fick svar på det sätt som många uppfattade din fråga. Du ställer en fråga som kan uppfattas som antingen retorisk eller lite förlöjligande av ett initiativ. Det berörde ju bara 1,7% av klubben och därifrån skulle det argumenteras. Du fick svar som du frågade helt enkelt.

Oavsett vad klubben gör så är normalt sett mindre än max 10% berörda, normalt är det någon promille eller två som kommer (7-15). Det passar inte, det är fel datum, det är fel ort eller aktivitet osv. Så ser verkligheten ut. Jämför utifrån dessa förutsättningar.

Eftersom klubben gör mellan 500 och 1000 arr per år så är nog ett utfall som ovan ganska normalt, kanske till och med bra. Att 100% kommer är givetvis en utopi så att jämföra med det är att förminska utfallet relevans på ett sätt som kan uppfattas som ett förlöjligande.

Om du vill att Odd och BrooklynS skall läsa något är det nog bra om du själv ger lästips om vad du ser som läsvärt.

Med 500-1000 arr per år och om ”bara” 1% i snitt är intresserade av vart och ett av dessa ger ändå minst mellan 5 och 10 intressanta erbjudande per medlem och år. Inte så illa tycker jag.

Med vänlig hälsning, Magnus

PS om detta trekvartsdöda forum är just det kanske en bättre sak att fundera på är att lägga ned det. Det berör ju bara en minoritet av klubben. DS
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-05/01:21

Magnus,

Hur på vilket sätt var min fråga förlöjligande?
Jag ifrågasatte en större summa pengar till ca 1,7% av medlemmarna?
För mig personligen så är "mest för flest" mer rätt vad det gäller fördelning av resurser i en ideell förening därav ifrågasättandet.
Exempelvis kan fler avrostningstillfällen än ett under vårkanten erbjudas i stället, vilket sannolikt har mer positiv påverkan på tex olyckstillbud antalsmässigt, vilket skulle vara skälet till erbjudandet av nackskydd.
Bara ett förslag då avrostningar verkar mycket uppskattade av många då antal platser snabbt blir bokade.
Svaret blev mer eller mindre jo, det är värt det enligt klubbens ansvariga.
Vi har olika syn på det. Omöjligt att tycka samma om allt.
Avslutat.
Återkom gärna med vad du tycker är ett förlöjligande från min sida här.

Är medlemmar tillåtna att ifrågasätta någonting gällande denna klubb, eller är tumme upp till allt, och vara "kåt, glad, och tacksam" det enda som gäller?
Japp, kan tolkas som något förlöjligande genom att lägga till en legendarisk filmreplik om så önskas, men det är inte min avsikt.

Fritt att använda Google om"härskarteknik" är ett okänt begrepp.
Bra kortfattad information enkelt tillgänglig.
Om fördjupning önskas går det bra att läsa den norske psykologen och filosofen Ingjald Nissens "Psykopatenes diktatur" (1945).

Avslutningsvis så hade detta forum kunnat vara betydligt mer aktivt om det var accepterat att frekvent föra en dialog mellan medlemmar och styrelse/RO här när så det fanns ett upplevt behov.
Ett naturligt ställe att få ställa frågor, och får svar på saker och ting som möjligen medlemmarna önskar.
I dagsläget finns ingen sådan möjlighet eftersom hänvisning till enskilt samtal med lokal RO, och envägskommunikation såsom informationsutskick via email, och ev. informationsplacering på Facebook/hemsida inte tillåter.
Kvar finns en insändare till kvartalsvisa "Bumsen" med det faller pga tidsaspekten.
Just det, Årsmötet finns också, men det är inte rätt läge att börja föra nya diskussioner där.

Jo, men alla medlemmar har möjlighet att tycka något (begränsat) via klubbens årliga enkät kanske någon tycker?
Sant, men på frågan om klubben har sammanställt svaren på enkäten, och därigenom dragit slutsatser, samt startat upp aktiviteter baserat på dessa slutsatser så var svaret nej.
En sammanställning har publicerats (gott så långt), men syftet med denna enkät faller eftersom inga slutsatser, eller aktiviteter presenteras.
Vad är nyttan att ge medlemmarna en möjlighet att yttra sin vilja/önskan om än något begränsat, om resultatet enbart läggs i en hög utan åtgärd?

Aha, det går bra att kommunicera med vem man vill, om vad man vill när vi träffas under våra arrangerade rutter inom klubben!
Njae, då vill vi fokusera på vad vi alla tycker är roligt under den planlagda tiden. Att köra hoj.
Jag misstänker att ingen RO vill ha en diskussion i intercom om nackskydd, Bumsen, enkäter, eller annat likartat ämne under hojkörningen.
Inget jag själv hade velat.

Du och jag - eller någon annan - behöver inte var överens om allt. Det vore inte naturligt.
Fast att kunna kommunicera bör väl vara något även denna klubb kan klara av?
Visst, envägskommunikation är också kommunikation, men det är inte vad jag önskar, eller försökte uppnå med min ursprungliga fråga där en sådan kommunikation kan vara lämplig, dvs detta forum.
Därav mitt hyggligt snabba tack till den person som jag började kommunicera med innan misstänksamhet (?), och två spelare från bänken kom in i matchen och försökte vara roliga.

Ursäkta mitt långa inlägg.
Jag delar en gen med Bror när det kommer till att skriva.


MVH,
Fortfarande glad och nöjd medlem - men med en önskan om mer och bättre kommunikation
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav BrooklynS » 2019-05-05/08:36

Hej Måns!

Nu när jag läser dina inlägg igen tolkar jag det lite annorlunda än förra gången. :)

Du efterlyser en bättre kommunikation och framförallt snabbare; gärna i direktformat typ forumet. Klubben är väl inte alltid 24/7 tillgänglig i formell mening och ibland krävs ju tex styrelsehantering för vissa besked/beslut.

Som jag förstått det har klubben förhandlat fram en rabatt och Svedea går in med en slant och köper reklamplats på nackskydden. Sedan kan de säljas till kraftigt rabatterat pris till klubbmedlemmar.

Jag gissar att om detta blir en succé så kommer klubbens medlemmar även fortsättningsvis att kunna utnyttja erbjudandet så procentandelen kommer rimligen att öka.

Det jag menade med mitt retoriska (inte förlöjligande) inlägg var att belysa att det är omöjligt att som rikstäckande klubb göra någonting som "alla" verkligen utnyttjar. Men man kan komma nära, tex genom att sponsra SMC-kurser som ALLA medlemmar enkelt kan ta del av. Man kan förhandla fram bra försäkringserbjudande "för de flesta". Osv.

Jag tror att det är extra svårt att sitta lite på läktaren och titta på när man är en initiativrik person och därför kan det ju vara en extra god idé att engagera sig i klubben och arbeta "inifrån" med medlemsnyttan! :mrgreen:
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Peter A Mariestad » 2019-05-05/09:24

Jag tror det mesta är sagt men jag skulle ändå vilja komma med en tanke runt de beräkningar i kronor och procent som tråden innehåller. Det blir lite väl förenklat när det jämförs ”bang for the buck”.
Det absolut bästa, och min innerliga förhoppning, är att det här har varit bortkastad tid och förslösade pengar. Att inget av nackskydden ska behöva testas i en verklig olycka.
Men om en enda krage kan mildra konsekvenserna för en enda olycklig klubbkamrat, då tycker i alla fall jag att vi fått bra med smäll för pengarna!

Jag vet, både från arbete och ideella föreningar, att man aldrig kan göra alla nöjda. Finns alltid olika åsikter och så ska det vara. Var inställd på att nackskydden skulle kunna få kritik men visste inte om det skulle bli för kostnad, utseende eller något annat.
Vi har varit eniga i försäkringsgruppen tillsammans med Svedea och klubbens styrelse har gett sitt stöd till initiativet. 75% av kragarna är sålda efter ett par dagar. Det får duga!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-05-05/14:32

Hej Måns jag tycker också att det är bra med rak och tydlig kommunikation, gärna via forumet. Jag är däremot mer tveksam till om det skall föras stora debatter här.

Jag tror att forumet kommer bäst till sin rätt när nyttjas till att var och en får en möjlighet till att ”säga vad man tycker och tänker” men inte tvunget att det måste argumenteras. Det går sällan att få en konsensus med forum/Facebook/insändarsidor som media. Att bygga en kompromiss görs oftast bäst i direkta samtal tror jag. Därför ringer jag dig under dagen.

Angående din fråga om vad jag ser som förlöjligande i ditt första inlägg så får vi börja med en aning fakta på bordet. Jag skriver ordagrant ”Du ställer en fråga som kan uppfattas som antingen retorisk eller lite förlöjligande”, jag skriver med andra ord bara min syn på hur den kan uppfattas och att den rör sig i gränslandet enligt hur jag ser på saken.
Du väljer att beskriva nyttan av det som försäkringsgruppen gjort som en väldigt låg procentsats i utfall och en hög kostnad (som dessutom var fel). Jag gissar att det är för att du vill göra en poäng runt att det var dålig avkastning på investeringen, du föreslår bl.a en bandag som alternativ.
Om du sätter det hela i relation till den mycket kvalificerade Touringkurs på bana som gjordes 2017 och då använde ”samma/likadana pengar från Svedea” så är likheterna slående.

Båda syftade till att öka säkerheten.
Båda räckte pengarna till runt 100 (100 touringkursen, 120 kragen så i stort sett samma)
Båda kostade i samma förenklade matematik ungefär lika
Båda kan beskrivas av ditt sätt med mycket pengar och få deltagare som får nytta
Båda kan också beskrivas på samma sätt som Peter A gör med sin tanke om att det kan vara detta som gör att en kamrat inte skadas svårt

Både ditt och Peter A sätt gör en retorisk poäng, jag uppfattar att du gör poängen genom att förminska nyttan, Peter genom att visualisera det ur ett mer grandiost perspektiv.

Efter detta ser jag ingen anledning till att spilla mer krut på detta. Kragarna är beställda av klubben, de flesta redan sålda så ur den synvinkeln är det en succé. Vad som blir resultatet av Svedeasamarbetet nästa år har du alla möjligheter att vara med och påverka.

Nu åker vi hoj.

Med vänlig hälsning Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-05/15:39

Till vad som skrivits ovan kan vara värt att påpeka, att Svedea ger klubben återbäring för varje tecknad klubbförsäkring. Återbäringen skall användas för säkerhetsfrämjande åtgärder - där nackkragen är ett bra exempel.
Enkelt uttryckt har alltså inte en enda krona av medlemsavgiften rabatterat kragarna. Däremot har alla, som tecknat klubbförsäkringen, bidragit.
Huruvida kragarna är "bästa möjliga idé" kan nog diskuteras, tills solen slocknar, och där har jag inget annat att tillföra, än att jag i egenskap av styrelseledamot står bakom satsningen. (För mig personligen är den negativ, eftersom jag redan har en krage, men det kan jag leva med. ;) )
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Dennis Johansson » 2019-05-07/23:18

Jag har lite praktiska frågor kring detta skyddet.
1. Hur fungerar det med kläderna i övrigt, jag har läst att tidigare modeller krävt speciella jackor eller modifiering av befintliga jackor för att det skall fungera. Det gällde leate brace ( kan stavas fel).

2. Jag har också läst att det säkerheten med dessa ej uteslutande är bra, utan tvärt om kan ställa till det.
Vad finns för fakta?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-08/08:03

Speciella jackor behövs inte för Leatt Brace. (BMW/KTM Neck Brace är samma produkt med lite olika färger, loggor etc. Originalet är framtaget av den sydafrikanske neurokirurgen och hojåkaren Chris Leatt.)
Jag har använt min BMW Neck Brace tillsammans med såväl skinn- som Rukka Armas-jacka, och det fungerar utmärkt att lägga kragens bröst- och rygg"plåtar" utanpå jackan.
Dessutom finns några jackor på marknaden med extra vid halslinning - där tanken är, att nämnda bröst- och rygg"plåtar" skall befinna sig inuti jackan, så att bara själva kragen sticker upp ur den. Det är måhända estetiskt mera tilltalande, men det är absolut inte nödvändigt - och det torde gälla övriga modeller på marknaden.
Ett specialfall är storvuxna förare, där det kan vara svårt att hitta en tillräckligt stor krage, som får plats utanpå jacka, ryggsköld etc. Dessa förare kan förstås hitta en lösning med hjälp av en jacka med vid halslinning. Dock är en av mina färdkamrater 190 cm lång och inte småvuxen i övrigt. Han kör utan problem med en BMW Neck Brace utanpå sina konventionella kläder och skydd.

Hårddata är alltid svåra att ta fram, när det gäller, huruvida nackkragar skyddar, men sammanfattningen av nedanstående studie är, att kragen ger en signifikant riskminskning ur flera olika aspekter, samt att påstådda risker med den hittills kan föras in under rubriken "saknar faktastöd".

https://www.cyclenews.com/2018/12/artic ... f6gW3YmyNM
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Dennis Johansson » 2019-05-18/05:23

Så nu har jag beställt ett nackskydd, även om det sved i plånboken.
Samtidigt kan man ju köpa övrig skyddsutrustning när det passar.

Sedan får tiden utvisa hur det sitter.

Jag har ju även funderat kring detta skyddet vs airbagväst.

Ser man till ren gatkörning och roadracing så är något västen bra.
Det verkar finnas två system för att aktivera västen, vajer eller elektronik. Vajer tror jag endast funkar vi en och samma körställning.
Skall man kunna både stå och sitta t.ex då blir vajern lång.
Sedan elektroniken, den vet jag ej vad som styr en aktivering (höll på att skriva utlösning, vilket kan misstolkas, inte minst pga den amerikan som stämt BMW tror jag för erektion vid körning :lol: )

I värnplikten hade vi flytväst som blåstes upp.
Om en skyddsvästar aktiveras liknande även om man kunnat köra vidare vid en mindre marksyning, hade då en väst hindrat en så mycket att körningen ändå vara över.
Det kan ju va därför man ser uppblåsbar väst i Roadracing, men ej i Dakarrallyt, där nackkrage används :?:
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Roger Gross » 2019-05-18/08:09

Dennis Johansson skrev:Så nu har jag beställt ett nackskydd, även om det sved i plånboken.
Samtidigt kan man ju köpa övrig skyddsutrustning när det passar.

Sedan får tiden utvisa hur det sitter.

Jag har ju även funderat kring detta skyddet vs airbagväst.

Ser man till ren gatkörning och roadracing så är något västen bra.
Det verkar finnas två system för att aktivera västen, vajer eller elektronik. Vajer tror jag endast funkar vi en och samma körställning.
Skall man kunna både stå och sitta t.ex då blir vajern lång.
Sedan elektroniken, den vet jag ej vad som styr en aktivering (höll på att skriva utlösning, vilket kan misstolkas, inte minst pga den amerikan som stämt BMW tror jag för erektion vid körning :lol: )

I värnplikten hade vi flytväst som blåstes upp.
Om en skyddsvästar aktiveras liknande även om man kunnat köra vidare vid en mindre marksyning, hade då en väst hindrat en så mycket att körningen ändå vara över.
Det kan ju va därför man ser uppblåsbar väst i Roadracing, men ej i Dakarrallyt, där nackkrage används :?:


Hej Dennis - smart av dig att satsa på skydd av halskotpelaren!
Själv har jag den krage du beställt - fungerar bra. Att klä på sig full mcmundering är obekvämt med alla skydd.
Såklart tittar man på vad utvecklingen för med sig. Västen som sitter fastkopplad i motorcykeln är inte vajerkopplad utan har en till viss del elastisk fastkoppling - inga problem att t ex stå och köra. Västar med elektronisk utlösning anses ha fördelen att elektroniken reagerar snabbare än de mekaniskt kopplade. Fördel vid ev olyckshändelse. Fördelen med uppblåsbar väst är att man slipper ryggskydd, bröstskydd, stödkrage mm med ökad bekvämlighet som resultat. Utvecklingen går fort så snart finns jackor med uppblåsbara skydd och till överkomligt pris.
Att rallyförare har krage och inte uppblåsbar väst beror på att de sitter hårt bältade i stolen. De behöver inget rygg/bröstskydd.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Dennis Johansson » 2019-05-18/08:48

Roger Gross skrev:Att rallyförare har krage och inte uppblåsbar väst beror på att de sitter hårt bältade i stolen. De behöver inget rygg/bröstskydd.
Mvh,
Roger G

Jag menade dakarförare på två hjul.

Sedan är väl grejen att när en väst löst ut, är det väl färdigkört
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Peter A Mariestad » 2019-05-18/09:02

Hej
En liten påminnelse; måndag är sista beställningsdag om man önskar få sin krage levererad på Årsträffen. Dvs slippa kostnad för frakt.
Igår fanns 15 st kvar.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Thomas Stadin » 2019-05-28/09:46

Igår kom paketet med mitt fina nackskydd :)
Det var inga problem att justera in det och det märks nästan inte alls utav när det sitter där.

Sambon, som ofta åker bakpå reagerade dock på skyddets utformning. Det sticker ut någon decimeter bakåt och den utskjutande vassa delen hamnar i hennes ansiktshöjd. Känns sådär.

Fråga: Är det någon här som har erfarenheter kring att köra med passagerare OCH detta nackskydd?

Jag tänker mig en resa på ca 1.000 mil i sommar med passagerare och hade gärna haft skyddet.
Bilagor
Moveo.jpg
Moveo.jpg (9.76 KiB) Visad 12108 gånger
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-28/09:59

Jag har kört lite med passagerare, och de har inte haft några negativa synpunkter. (Fast jag har inte klubbens skydd utan en BMW Neck Brace = Leatt Brace). Å andra sidan har de veterligen inte varit vana vid att åka bakom en förare utan nackkrage, så de har inte haft något att jämföra med.

Gissningsvis kokar detta ner till, att problemet beror av
a) skillnaden i sadelhöjd mellan förare och passagerare,
b) skillnaden i längd mellan förare och passagerare, samt
c) avståndet i längsled mellan förare och passagerare.

Förutsatt att passageraren har integral-/flip-up-hjälm eller visir, som täcker hela ansiktet, lär detta väl främst vara en upplevelsefråga, dvs en kragkant nära passagerarens ögon lär inte vara farlig för passageraren. Man kan teoretisera kring, att om passagerarens visir dunkar in i kragkanten med avsevärd kraft, skulle det kunna påverka föraren, men med tanke på ryggplattan, som rimligen tar upp den smällen, tror jag, att det inte är något problem.

En obehagligare situation är, om kragens bakkant pekar direkt mot passagerarens hals, som inte alls är skyddad på samma sätt. Ett hårt slag mot struphuvudet kan orsaka en fraktur i brosket - med efterföljande svullnad, som i värsta fall kan allvarligt hota luftvägen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Thomas Stadin » 2019-05-28/10:28

Tack för info Bror.
Det är väl framförallt det sistnämnda scenariot som avskräcker.
Jag tänker även på det omvända, säg att passagerarens hjälm dunkar in hårt i själva nackkragen som då blir som en giljotin för föraren... :(

Vi kommer att ta en ordentlig provtur innan vi fattar några beslut om skyddets framtid.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-28/12:01

Giljotinering av föraren låter föga sannolikt. Kragen har ju en ryggdel, som tar upp och fördelar kraften vid stöt bakifrån. Innan kragens ryggdel knäcks, lär förarens nacke inte vara i farozonen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Peter A Mariestad » 2019-05-29/13:00

Svar till Thomas
Jag kör utan mitt nackskydd, äldre Leatt, när hustrun är med av precis den anledning du beskriver. ”Ankstjärten” hamnar precis i näshöjd på henne.
Det är en avvägning man får göra, vilket som känns bäst.
Hälsningar
Peter



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-29/16:13

Det slog mig, att förutom punkterna a - c i mitt inlägg ovan, finns d) förarens kroppsställning på hojen.
Min K 1200 RS med styrhöjare ger en något framåtlutad körställning, som naturligtvis ger ökat avstånd till en passagerare, som sitter upprätt.
Förare av GS- och RT-maskiner sitter som regel mera upprätt, och då blir ju avståndet till passageraren kortare.
"Det finns många sidor på ett spett."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Dennis Johansson » 2019-06-16/06:16

Jag har ej justerat in mitt, men prövat att använda det ändå.
Irriterande att Scala ridern tar i på vänstersidan.
Men det blir kanske bättre efter justering.
Får läsa manualen igen.
För jag tyckte manualen var bristfällig sist iaf
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Olof Eriksson » 2019-06-16/06:26

En av distriktsombuden i D3 gillar detta skydd. Han testades det skarpt tyvärr den 5 juni. Strax innan vi skulle åka till nationaldagsturen. Nu blev det enbart armbrott och revbensbrott. Trotts att han stog på skallen.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-16/07:20

Skönt, att det inte blev värre - och ännu en pinne i statistiken för, att det i alla fall inte gör skada. (Det finns ju som sagt en del konstiga påståenden på nätet. Såvitt jag förstått, rör det sig om tyckanden och inte faktaunderbyggda påståenden.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Dennis Johansson » 2019-08-17/05:28

Läste på Leverantörens eller moveos sida om att skydda verkan är upp till 20%
Så så fantastiskt är det inte.

Jagar som jag skrev innan endast haft det löst runt nacken några gånger utan selen.
Jag har ej justerat skyddet. Manualen jag just nu ej hittar var ju bristfällig och jag finner ej någon på nätet heller för nedladdning.

Någon som märker att det tar i intercomen på sidan av hjälmen som jag?
Vet ej hur många försök till jag skall göra innan jag ev säljer av det.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: BMW MC-klubbens eget nackskydd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-18/19:23

Dennis Johansson skrev:Läste på Leverantörens eller moveos sida om att skydda verkan är upp till 20%
Så så fantastiskt är det inte.

Du kan nog jämföra det med exempelvis bra vinterdäck mot dåliga. Inte ens sprillans nya, toppkvalitativa vinterdäck eliminerar risken för halkolyckor, men den minskas - såvida man inte intecknar säkerhetshöjningen genom att köra våghalsigare.

På samma sätt ger ett nackskydd långt ifrån hundraprocentigt skydd mot skador, men det kan minska omfattningen - vilket kan vara nog så viktigt.
Som jag ser det, är leverantörens information ärlig. Kör man med skyddet, som man gjorde, innan det inskaffades, har man ökat sina säkerhetsmarginaler. Inbillar man sig, att skyddet gör, att man kan köra våghalsigare (ett ovanligt konkret uttryck i sammanhanget!), är man helt fel ute.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst