Dlr regler mc

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Dlr regler mc

Inläggav Kjell Ehn » 2019-05-02/21:47

Antar att detta har diskuterats förut här på forum men hänger inte här så mycket.

Vad säger lagen, har för mig att jag läst nått om att det finns undantag för mc från förbudet mot extra belysning i hop med halvljus.

Tänkte skaffa clearwater belysning till min 1300gt och vill veta vad lagen säger.
//Kjell
Senast redigerad av Kjell Ehn 2019-05-03/11:02, redigerad totalt 1 gång.
Kjell Ehn
K1300GT-09
Användarvisningsbild
Kjell Ehn
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2009-05-07/14:29
Ort: Järfälla

Re: Dlr regler mc

Inläggav Mimmi » 2019-05-02/22:18

Hej!

Förbud mot extraljus på helljus finns inte, men däremot på halvljus under vissa premisser.
På halvljus får man på mc under dagtid ha två tända dimljus/kurvljus/DRL till skillnad mot bilar. Man får alltså skapa en ljustriangel, men det gäller som sagt endast under dagsljus.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Dlr regler mc

Inläggav maalse » 2019-05-03/08:35

Kjell Ehn skrev:Tänkte skaffa clearwater belysning till min 1300gt
//Kjell


Har ett par Clearwater Darla, rekommenderas starkt! Vilket ljus!
Nu vet jag inte om 1300an har can-bus men annars sköter clearwater kontrollen ljusflödet beroende på dagsljus och helljusinställningar


/Markus
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: Dlr regler mc

Inläggav Mimmi » 2019-05-03/09:49

Hej!

En annan sak vad det gäller extraljus på fordon är att belysningsutrustning måste vara e-godkänd.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Dlr regler mc

Inläggav Kjell Ehn » 2019-05-03/10:53

Markus,

Har du haft några problem med besiktning av din hoj med dessa lysen monterade.
Kan inte se att de skulle vara e-godkända.
Mycket pengar om man sedan inte kan använda dom här i Europa.
//Kjell
Kjell Ehn
K1300GT-09
Användarvisningsbild
Kjell Ehn
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2009-05-07/14:29
Ort: Järfälla

Re: Dlr regler mc

Inläggav maalse » 2019-05-03/11:02

Jag monterade dom strax efter senaste besiktningen och ska inte besiktiga förrän sent i höst. Tror dock jag kommer koppla loss strömmen till dom när jag kör besiktningen för säkerhets skull. Får väl rita dit ett litet E innan ;-)
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: Dlr regler mc

Inläggav F800åkare » 2019-05-03/11:46

Jag har extraljus kopplade så de lyser svagt med halvljuset och går på full effekt på helljus, besiktade 24/9 förra året och det enda besiktningsgubben sa var att "slå av dom då jag ska provköra, de får gärna lysa vid helljus men ej vid halvljus då jag kör."
Inget snack om E-märkning. Likaså inget tjaffs om E-märkning på mina led blinker heller, tyckte bara att det var bra ljus i dom och de syntes bra i dagsljus.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Dlr regler mc

Inläggav Mimmi » 2019-05-03/11:48

Hej!

Jag har E-godkända DRL både på bilen och motorcykeln, och vid besiktning har de kontrollerat just detta, det har dessutom varit olika besiktningsmän på två olika företag. Så det är tydligen något som skall kontrolleras.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Dlr regler mc

Inläggav Kovlingen » 2019-05-03/13:10

Behöver extraljus för enbart helljus vara e-märkta ?

Besiktningsmannen tyckte att jag hade bra lyse på en bil för många år sedan .
Kan vara att det satt H4 80/100w i strålkastarna ;) :D

Ser ut som att det beror på dag och vem som besiktar . Funkar allt annat kan det
hända att det blir en muntlig kommentar (utanför papperet)
Min skyltbelysning funkade inte vid besiktning (och vem tusan kommer ihåg att kolla :oops: )
Muntligt och jag åkte raka vägen till en bensinmack och skulle byta lampa .
Boxer i all ära men jag tror att den hade vibrerat loss lampan ur fästet .
Blev nytt i alla fall .
Fy på mej ! 8 rader OT :( :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Dlr regler mc

Inläggav Mimmi » 2019-05-03/13:37

Hej!

Lägger i följande text jag kopierat, jag orkar inte skriva samma sak när det redan finns på pränt ;) :) .


E-godkända extraljus och belysning.
All belysning till bilen inklusive extraljus måste sedan 1/1 2005 vara EU-godkända. Alltså måste de som vill köra laglydigt välja belysning som är E-märkt. Har du en bil som är äldre än 1/1 2005 kan man hävda att extraljusen monterats innan dess, reglerna gäller inte retroaktivt. Men det är upp till var och en hur man förhåller sig till bestämmelserna.

E-märkningen gäller både armatur med ljuskälla samt kringutrustning, allt ska vara e-märkt som helhet. E-märkningen anger inte bara ett godkännande ljusmässigt, utan också vad det är godkänt som. Kollar man på strålkastarens lins på en modern bil så ska det finnas en beteckning ("e-XXXXXX" X=siffra) som intygar vilken belysningskälla (Xenon, halogen, LED) som sitter i armaturen och vilken funktion de har. Alltså, bara för att en lampa är E-godkänd så kan man inte använda den till vad som helst. Felaktig kombination är olaglig. Tex. kan en E-märkt sidomarkeringslampa inte användas som ett främre positionsljus, där får enbart en E-märkt godkänd positionsljuslampa användas.

E-märkningen intygar alltså att belysningen är anpassad för rätt ändamål. Tex. kan de mest extrema extraljusen ej vara godkända på grund av att de har passerat gränsen för vad som är rimligt. Ljuset kan vara så oerhört skarpt och råkar man blicka in i en sådan på för nära håll finns risk för ögonskador. Ingen vill möta en bil med sådana ljus tända på ett backkrön. Det är därför lampor med den här räckvidden inte är E-märkta, det vill säga inte godkända. Även om de ändå säljs och används av långtradare, rallybilar och bilister i de norra delarna av landet.

Ej E-märkta billampor får alltså enligt lag ej användas i trafik. I praktiken är det dock sällan trafikpolisen har några synpunkter på E-märkningen eftersom vi i Sverige inte räknar referenstal och kan ha hur många extraljus vi vill.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Dlr regler mc

Inläggav Kovlingen » 2019-05-03/13:57

Tack Mimmi ! Det är klartext nog . Jag är ju en sådan där fossil och kör mycket enligt gamla regler :shock: 8-)
(Vinterdäck på sommaren och polisen tyckte att det var dags att byta till sommardäck (i juli :D)
"Bättre laglös än huvudlös" :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst