Köpa grejer till service

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Köpa grejer till service

Inläggav Dennis Johansson » 2019-05-07/23:35

Jag tänkte göra stora delar av service på min MC själv och då måste en del köpas in vad gäller filter, packningar, olja mm.

Ett alternativ är att köpa hos lokala handlaren så klart.
Men vet att Mimmi ofta köpte från antingen Motoworks eller från något ställe i Tyskland.
Någon som vet vilket?
Är det lönt nu när Skr är som monopolpengar mot Euro och pundet?
Pund = 13 Skr, Euro 11 Skr.

Jag fick en tysk handbok av Lars Leven och den är ju sådär när man ej kan tyska.
Vilken rekommenderas av Haynes eller Clymer?
Jag skall ha en kopia på en DVD på original handboken någonstans, men kan man skriva ut lämpliga avsnitt.
Tycker min dator blir för pilligt i verkstaden.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Köpa grejer till service

Inläggav Mimmi » 2019-05-08/00:10

Hej Dennis! :)

Det mesta handlar jag hos MC-Proffsen, Lennart Lagervall. Det gäller alltså originaldelar. Men Du har ju nära till Kenneths så då skulle jag handla där.

Det jag handlat från D och GB är specialgrejor eller sådana originaldelar som BMW av någon anledning inte för i Sverige.
Exempelvis fanns inte renoveringssatser till bromsoken att få tag på här, de handlade jag hos Motorworks. Stålspunna bromsslangar köpte jag också där, eller om det var Motobins som fick leverera dem, jag minns inte nu. Det är ju nio år sedan.
De nya spridarna jag monterade förra året köpte jag i D, likaså fjäderbenet och framfjädrarna, dessa köpte jag direkt hos Wilbers.
Bromsskivorna (EBC) med belägg köpte jag i GB, hos Motorworks, bättre bromsar till ungefär halva priset jämfört med BMW originaldelar...

Original Verkstadshandboken kan då åtminstone jag skriva ut önskade avsnitt ur.
Både Clymer och Haynes är bra på olika sätt, men de är inte helt tillförlitliga på exempelvis åtdragningsmoment . Men det är inte BMW original heller. De anger ibland olika moment för samma detalj beroende på var i boken man tittar.

Med vår usla växelkurs är det inte alls säkert att det är ekonomiskt lönsamt att importera. Men undantag finns, jag köpte för några veckor sedan ett par Grip Puppies från GB. De gamla börjar vara lite slitna nu. Jag sparade ca 200:- på den affären jämfört med om jag handlat på postorder från Claessons i Bromölla.

Om och när GB går ur EU så beror det ju på om det blir några bra handelsavtal, om inte blir det långsamt och väldigt dyrt att handla därifrån med tanke på att det då tillkommer svensk moms och diverse avgifter.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Köpa grejer till service

Inläggav Dennis Johansson » 2019-05-08/07:26

Tack Mimmi för svaret.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst