Olja, viskositeter

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Olja, viskositeter

Inläggav F800åkare » 2019-05-09/23:33

Är det någon fördel/nackdel att gå från 5w-40 till 10w-50?

Båda finns med i handboken på min k1300s, men tänker om någon är bättre än den andra i vårt klimat på sommaren?
Hojen går aldrig i minusgrader.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Olja, viskositeter

Inläggav Dennis Johansson » 2019-05-10/03:16

Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Olja, viskositeter

Inläggav Dennis Johansson » 2019-05-10/03:32

Kort beskrivet är det så att siffran före W anger lägsta temperatur för oljan.
Där 10W motsvarar -25°C och 15W motsvarar -20°C. Så där är ej problem.
Nästa siffra anger viskositeten vid 100°C.
Därför blir min tabell i manualen till mig R1200GS lite skum då en 15W40 har ett spann mellan ca -5°C och 30°C.

Så frågan är ju vad viskositeten behöver va till din motor.
Kompisens K1300S drar olja, så den borde nog må bra av en högre viskositet.
De jag kollat med verkar tömma i 20W50 i R1200GS med luftkylning.
Toleranserna bör va större för att klara av större temperaturvariationer dessa toleranser skall oljan klara ut och då behövs högre viskositet.
Om din manual säger att du kan ha en 15W50, så varför inte?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Olja, viskositeter

Inläggav BrooklynS » 2019-05-10/07:42

F800åkare skrev:Är det någon fördel/nackdel att gå från 5w-40 till 10w-50?

Båda finns med i handboken på min k1300s, men tänker om någon är bättre än den andra i vårt klimat på sommaren?
Hojen går aldrig i minusgrader.


Grundregeln är att följa tillverkarens rekommendationer. Vidare kan olja med samma viskositetsangivelse uppföra sig väldigt olika under olika förhållanden.

Läs databladen för resp olja. Tumregeln är att 5W-40 är något mer lättflytande som kall (10 grader C) och något mer lättflytande vid en viss temperatur (tror det är 100 grader C man mäter på) än vad en 15W-50 är. MEN det kan ändå vara så att X-oils 15W-50 är MER lättflytande än Y-oils 5W-40 vid 5 minusgrader och även ger bättre oljetryck vid en oljetemperatur av 125 grader...

Tillkommer också olika egenskaper för hur våtkoppling och växellåda fungerar osv osv.

Kort sagt: Du skall ha Motul 7100. :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Olja, viskositeter

Inläggav F800åkare » 2019-05-10/08:35

Bmw rekommendationer är lite roliga. Väldiga skillnader i klasser på oljan och även viskositeter.
I min pappersbok som kom med hojen listar de
SAE 10w-40 -20°, vinterkörning
Castrol GPS 10w-40 -20°
SAE 15W-40 -10°

API SF eller bättre ACEA A3 eller bättre.


Onlinemanualen är helt annorlunda.

Castrol power 1 racing 5w-40 -20°
SAE 5w-40 -20°
SAE 10W-50 -20°

API SJ eller bättre , JASO MA eller bättre.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Olja, viskositeter

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-10/09:26

Det där är väl tids- och affärsavtalsbundet? I instruktionsboken till min hoj, 2002:a rekommenderas Castrol med vissa specifikationer, men något säger mig, att Om BMW skulle ge ut ett nytryck för min hoj (föga troligt) skulle de rekommendera "sina egna" produkter av idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Olja, viskositeter

Inläggav F800åkare » 2019-05-10/11:41

Konstigt är att de i pappersboken som medföljde ej anger något om Jaso Ma/Ma-2 trots att hojen alltid haft våtkoppling.

Nästan som att det är kopierat från en bok för tidigare k1200 motorn där det ej är våtkoppling då de anger en vanlig motorolja, API SF eller ACEA A3.

Castrol GPS har tydligen bytt namn till Castrol Power 1 racing 4T?

Men av någon orsak har de bytt viskositet, från 10w till 5w på 40 oljan, men istället lagt till en 10w-50 men anger samma tempområde.

Jag funderar på om jag ska testa Castrol power 1 racing 10w-50 nästa gång i hopp om att minska klonket när 1:an läggs i. Tempmässigt spelar ju ingen roll då oavsett olja så står hojen parkerad vintertid och sommartid är ju 40/50 likartade.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Olja, viskositeter

Inläggav Roger Gross » 2019-05-10/12:01

Hej bäste F800åkare,
På mycket goda grunder vill jag rekommendera dig att fylla en 20W-50 - olja i motorn!
Enbart fördelar - lägre oljeförbrukning, tystare motor rent mekaniskt, tystare växlingar mm.
Vad jag skriver gäller den tvärställda radfyran K1200 - K1300.
Bakgrunden till mitt påstående är att en viss myndighet som använder K1300 i tjänsten hade diverse problem med dyra motorskador. Detta var när man följde rekommendationen att använda 5W-40 - olja. Som en sista utväg beslöt man prova att köra K1300-hojarna på 20W-50 - olja. Utfallet är hundraprocentigt positivt i alla avseenden!
Idag körs myndighetens hojar av nämnd modell på 20W-50 - motorolja.
Du gör som du vill med din hoj...
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Olja, viskositeter

Inläggav F800åkare » 2019-05-10/13:50

20w-50?

Ok, det är ju ganska skilt från det som finns oavsett vilken manual jag läser. Vilken sort kör de på då? castrol power 1 racing finns ju inte i den viskositeten. Då är det delsyntet power1.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Olja, viskositeter

Inläggav Roger Gross » 2019-05-10/14:23

F800åkare skrev:20w-50?

Ok, det är ju ganska skilt från det som finns oavsett vilken manual jag läser. Vilken sort kör de på då? castrol power 1 racing finns ju inte i den viskositeten. Då är det delsyntet power1.


Om du väljer 20W-50 föreslås MOTUL 7100.
Går också bra med en 15W-50 - olja och då föreslås MOTUL 5100. Det kanske är lättare hitta en 15W-50 motorcykelolja eftersom utbudet är större i denna viskositetsklass.
Fabrikatet är naturligtvis inte avgörande så länge föreskriven spec innehålls.
Att BMW MOTORRAD rekommenderar "sin" olja ska inte tas alltför bokstavligt... (Money talks, You know...)
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Olja, viskositeter

Inläggav F800åkare » 2019-05-10/20:17

Tar en chansning och litar på dig då Roger.

Beställer hem 1 dunk Motul 7100 20w-50 inför nästa oljebyte till hösten.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Olja, viskositeter

Inläggav Roger Gross » 2019-05-10/20:25

F800åkare skrev:Tar en chansning och litar på dig då Roger.

Beställer hem 1 dunk Motul 7100 20w-50 inför nästa oljebyte till hösten.


Är du tveksam kan jag ge dig bakgrunden till vad jag skriver - men vill inte sätta det på pränt här på forumet...
Gärna mail, PM eller telefon.
Mvh,
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Olja, viskositeter

Inläggav Anders Nedemark » 2019-05-10/22:09

F800åkare skrev:Tar en chansning och litar på dig då Roger........


Du behöver inte känna att du tar en chansning. Roger vet vad han talar om :-)
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Olja, viskositeter

Inläggav peterus » 2019-05-13/10:15

Viskositeten säger ingenting om kvaliteten på oljan utan bara hur den flyter vid olika temperaturer.
Hojåkare behöver sällan bry sig om vad som står före "W" då det är viskositetesklassen vid låga temperaturer.
Tjockare olja innebär oftast ett bättre skydd mot slitage men sker på bekostnad av bränsleförbrukningen.

Tänk på att det är kvalitetesklassen som styr vilken modell av olja du ska välja, API(USA), ACEA(Europa) eller JASO(Asien) är vanliga specifikationer som används av hojtillverkare.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Olja, viskositeter

Inläggav peterus » 2019-05-13/10:19

Bror Gårdelöf skrev:Det där är väl tids- och affärsavtalsbundet? I instruktionsboken till min hoj, 2002:a rekommenderas Castrol med vissa specifikationer, men något säger mig, att Om BMW skulle ge ut ett nytryck för min hoj (föga troligt) skulle de rekommendera "sina egna" produkter av idag.


Ja, alla OEM-tillverkare blir uppvaktade av de stora oljebolagen för att de ska rekommendera just deras oljor i deras manualer.
Så länge oljan uppfyller specifikationen så gäller alla garantier etc oavsett oljemärke.
Sen finns det ju religion även bland de som rekommenderar diverse oljemärken "civilt".
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron