Olja, viskositeter boxermotorn

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Olja, viskositeter boxermotorn

Inläggav Kovlingen » 2019-05-10/16:15

Roger Gross skrev:Om du väljer 20W-50 föreslås MOTUL 7100.
Går också bra med en 15W-50 - olja och då föreslås MOTUL 5100.

Jag har kört med en 20/50 olja i min 1150 boxer i flera år . inga problem .
Så länge jag inte kör i minusväder fungerar det tokbra . (I minus vet jag inte )
Tystare motor och mindre förbrukning .
Kan inte förstå hur denna vattenlika blaskolja där första siffran är 0 eller 5
skall bära detta tryck de utsätts för . (Där får oljenissarna komma in och ge info.)
Olika i alla motorer men är det bara sommarkörning så är det för min del en
15-20/50 olja som inhandlas .
Vilket märke tar jag inte upp utan mer filter och oljebyte vid ca 1000 mil
är värt mera .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Olja, viskositeter boxermotorn

Inläggav Roger Gross » 2019-05-10/18:33

Det är nog bra om vi skiljer på boxer och boxer. Den luft/oljekylda boxermotorn mår bäst av en 20W-50 eller 15W-50 motorolja. Gärna "bilolja" eftersom de motorerna har torrkoppling.
Vattenboxern däremot föredrar en 5W-40 motorcykelolja. Vattenboxern är i alla avseenden en konstruktion med snävare toleranser och byggd av högklassigt material jämfört med tidigare boxrar. Därför fungerar den bra med 5W-40 - olja. Motorcykelolja ska det vara med tanke på att kopplingen går i olja.
Jag vet att teknikerna på BMW MOTORRAD har mycket bra erfarenhet av MOTUL oljor, men oavsett fabrikat är alla oljor som klarar BMW:s spec ok.
Personligen köper jag billig olja men byter oftare, har inget behov av att sponsra Valentino Rossi eller de andra stora pojkarna. Men oljan innehåller BMW:s spec! Och filtret är alltid BMW Original filter.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Olja, viskositeter boxermotorn

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-10/19:34

Kovlingen skrev:... denna vattenlika blaskolja ...

Gör Du inte ett tankefel där? Oljans egenskaper, när den är kall, är en sak, men den är ju skapad för att smörja optimalt, när motorn nått arbetstemperatur. Jag minns fortfarande, när jag bytte olja i den nyss avslagna gräsklipparen första gången för många år sedan, när årets sista klippning var undanstökad. Det, som rann ut, verkade vara svart blask, medan det, som jag slog i - rumstempererad single grade 30 W - inte var det. Då trillade polletten ner, och jag insåg, att motorvarm olja är något helt annat än rumstempererad.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Olja, viskositeter boxermotorn

Inläggav Roger Gross » 2019-05-10/19:51

Kovlingen - "blaskolja" eller inte. Avgörande är ju vilken oljespec motorn är konstruerad för.
Oljepumpens kapacitet, oljekanalernas kapacitet, oljefiltrets funktion betr filtrering och by-pas - ventilens
funktion, motordelarnas olika toleranser, våtkopplingens funktion mm. Alla livslängdstester o dyl görs med föreskriven motorolja. Obra börja mixtra på egen hand...
'//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Olja, viskositeter boxermotorn

Inläggav peterus » 2019-05-13/10:27

En "blaskolja" innehåller viskositetshöjande tillsatser så att oljan blir tjockare än vad den skulle varit om den vore en singlegradeolja.
En olja ska vara så tunn som möjligt när den är kall så att oljan pumpas runt snabbt i systemet. I en kall bilmotor kan det ta upp till ett par minuter om man inte har rätt grejor. I en mc som sällan körs när det är -20°C är det inte lika viktigt med den kalla viskositetsklassen (det som står innan W).
Sen får man inte glömma att viskositeten inte säger någonting om KVALITETEN på oljan.
De viktiga egenskaperna visas i klassningen, ACEA, API, JASO m.fl.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Olja, viskositeter boxermotorn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-13/15:12

Inget specifikt relaterat till Kovlingen utan generellt.
Varför denna evinnerliga diskussion om vilken viskositet på motorolja?

När jag höll på med fyrhjuliga BMW-fordon på motorbanor så var även motsvarande diskussioner populära för dessa.
Det fanns vedertaget av församlingen att en specific motorolja med annan viskositet ansågs bättre för sugmotorer vid höga temperaturer (120-140 grader).
Tyvärr så missade många gröngölingar att det gällde äldre sugmotorer.
Moderna turbomotorer uppskattade inte alls den av församlingen traditionellt rekommenderade motoroljan utan den av BMW rekommenderade standard motoroljan.
Frekventa oljebyten var däremot fortsatt viktigt oavsett motor och om det står "longlife" på flaskan, men det missade gärna delar av församlingen då det ansågs för "dyrt".

Jag anser mig inte ha bättre olje- och motorkunskaper än BMW:s ingenjörer så jag gör mitt liv enkelt:
Det finns en rekommenderad specifikation på motoroljan för min specifika motor.
Jag köper den och byter när det är dags enligt serviceboken.
Oftare om det skulle ta mig flera år att ta mig till 1000/2000-milaservice då motorolja är en "färskvara".
Vilket märke på oljeflaskan är sekundärt.
Case closed.

Gör jag mitt liv för enkelt? :shock:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Olja, viskositeter boxermotorn

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-13/15:28

Måns Ulveståhl skrev: ... då motorolja är en "färskvara".

En fråga från en okunnig: Är motorolja en färskvara? Jag har alltid trott - och hört - tvärt om! Däremot blir den med tiden förorenad och sur, när motorn körs, vilket rimligen inte har någon gynnsam inverkan i längden.
I övrigt gör jag som Du - byter (eller snarare låter verkstaden byta) enligt tillverkarens rekommendationer. Eftersom hojen går mer är 1 000 mil per år, blir det alltid minst ett oljebyte per år - gärna sent på året, men verkligheten ser inte alltid ut så.
Bilen går längre, så det blir minst årliga byten där också.

(Parentetiskt kan nämnas, att när vår förra bil gått drygt 10 000 mil, ville den gärna ha en slurk olja mellan ordinarie servicetillfällen. Efter att jag konsulterat "min" mekaniker på märkesverkstaden, bytte han från av fabriken rekommenderad 5W-30 till 5W-40. Jag märkte aldrig någon skillnad i bränsleförbrukning, men det tog märkbart längre tid, innan motorn ville ha olja igen.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Olja, viskositeter boxermotorn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-13/19:56

Oöppnad och förvarad rätt så kan oljan hålla sig "färsk" upp till fem år vad jag läst.
Det är oftast alla tillsatser i motoroljan tillsammans med fukt som begränsar livstiden för en öppnad flaska.
Mer oljekunniga finns det säkert på detta forum som kan svara.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Olja, viskositeter boxermotorn

Inläggav BrooklynS » 2019-05-13/20:19

Måns Ulveståhl skrev:Oöppnad och förvarad rätt så kan oljan hålla sig "färsk" upp till fem år vad jag läst.
Det är oftast alla tillsatser i motoroljan tillsammans med fukt som begränsar livstiden för en öppnad flaska.
Mer oljekunniga finns det säkert på detta forum som kan svara.


Det är ju bara att läsa vad tex Peterus skriver. :)


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Olja, viskositeter boxermotorn

Inläggav Allan Ericsson » 2019-05-13/20:51

Roger Gross skrev:Kovlingen - "blaskolja" eller inte. Avgörande är ju vilken oljespec motorn är konstruerad för.
Oljepumpens kapacitet, oljekanalernas kapacitet, oljefiltrets funktion betr filtrering och by-pas - ventilens
funktion, motordelarnas olika toleranser, våtkopplingens funktion mm. Alla livslängdstester o dyl görs med föreskriven motorolja. Obra börja mixtra på egen hand...
'//Roger G

peterus skrev:En "blaskolja" innehåller viskositetshöjande tillsatser så att oljan blir tjockare än vad den skulle varit om den vore en singlegradeolja.
En olja ska vara så tunn som möjligt när den är kall så att oljan pumpas runt snabbt i systemet. I en kall bilmotor kan det ta upp till ett par minuter om man inte har rätt grejor. I en mc som sällan körs när det är -20°C är det inte lika viktigt med den kalla viskositetsklassen (det som står innan W).
Sen får man inte glömma att viskositeten inte säger någonting om KVALITETEN på oljan.
De viktiga egenskaperna visas i klassningen, ACEA, API, JASO m.fl.

Och därmed har alla klart för sig hur de väsentligaste kraven på "smörjsystemet" hänger ihop! Såvida vi nu inte skall börja ifrågasätta standardiseringsinstitutens förmåga att fastlägga användbara smörjoljestandarder? Är det någon som anser sig mer kompetent?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Olja, viskositeter boxermotorn

Inläggav Allan Ericsson » 2019-05-15/09:03

peterus skrev:….
Sen får man inte glömma att viskositeten inte säger någonting om KVALITETEN på oljan.
De viktiga egenskaperna visas i klassningen, ACEA, API, JASO m.fl.

Mina funderingar löper iväg mot KVALITETEN på (boxer-)oljan, som måste ställas mot UTLOVANDE PRESTANDA, vilket måste ställas mot baskarven enligt ACEA, API, JASO m.fl. innan man kommer med leverantörsspecifika prestandaformuleringar. Då finns det säkert många olje- åsikter (Motul vs. Castrol och Shell). ;)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Olja, viskositeter boxermotorn

Inläggav Roger Gross » 2019-05-15/10:19

Man kan naturligtvis teoretisera och djupdyka i olika oljeadditivs för-och nackdelar osv, men ju mera man märkvärdiserar valet av olja/oljeleverantör desto mera konfysa blir sannolikt många läsare.
Välj olja enligt BMW:s spec, använd original oljefilter och byt senast enligt serviceföreskrifter - då kan man sova lugnt och istället fundera över nästa mcresa.
Det är ju så att när BMW MOTORRAD kör livslängdsprov i sin motorutveckling använder man oljor typ 4 liter för 49 kr och som kan köpas på byggmarknaden t ex. Givetvis är det oljor enligt spec. Man menar att klarar motorn den testen så klarar den även "finare" oljor...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Olja, viskositeter boxermotorn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-15/15:28

Roger Gross skrev:Det är ju så att när BMW MOTORRAD kör livslängdsprov i sin motorutveckling använder man oljor typ 4 liter för 49 kr och som kan köpas på byggmarknaden t ex. Givetvis är det oljor enligt spec. Man menar att klarar motorn den testen så klarar den även "finare" oljor...
//Roger G


Helrätt tänkt. Tyska ingenjörer är inte dumma.
Klarar motorn Biltemas motorolja så klarar den allt :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Olja, viskositeter boxermotorn

Inläggav Roger Gross » 2019-05-15/15:32

Måns Ulveståhl skrev:
Roger Gross skrev:Det är ju så att när BMW MOTORRAD kör livslängdsprov i sin motorutveckling använder man oljor typ 4 liter för 49 kr och som kan köpas på byggmarknaden t ex. Givetvis är det oljor enligt spec. Man menar att klarar motorn den testen så klarar den även "finare" oljor...
//Roger G


Helrätt tänkt. Tyska ingenjörer är inte dumma.
Klarar motorn Biltemas motorolja så klarar den allt :mrgreen:


Hej Måns,
Ingen skugga på Biltemas oljor - finns nog värre lirare...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Olja, viskositeter boxermotorn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-15/15:41

Biltema användes som exempel pga den eviga diskussionen om Biltemas motorolja är tillräckligt bra ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst