GS. Adventure. Vilken årsmodell?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

GS. Adventure. Vilken årsmodell?

Inläggav Brutus81 » 2019-05-23/23:04

Hej, Har aldrig haft en BMW men har velat ha en GS. Adventure i många år nu och funderar på att köpa en begagnad jag hittat. Den är från 2010 men har inte gått långt och är alltså i fint skick. Min fråga till den som är snäll och orkar svara är: Är 2010 ett bra år för denna MC-modell? Är det ngn. bryttid man skall undvika att köpa GS. Adventure innan? Är en så här pass gammal MC helt OK att köra eller har det kommit så många förbättringar under åren efter det att man gör klokast i att spara ihop lite mer pengar och köpa en nyare?
Anledningen till att jag inte köpt en är till stor del att jag vet så lite om dem och inte känner ngn. som har en. Därför vore jag verkligen tacksam för några goda råd!

Mvh. och tack på förhand!
Brutus81
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-11-16/18:14

Re: GS. Adventure. Vilken årsmodell?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-05-24/05:33

Hej och välkommen hit till oss

Det finns massor med trådar om just detta ämnet så du kan söka lite så hittar du en hel del redan nu.
Det kommer säkert svar i tråden med mer info men generellt brukar råden vara.

1. Köp så nytt som du bara kan - det är ständiga förbättringar. 2010 kom det ny motor och det var i sig ett lyft så jag tror i sig inte att du blir besviken. Nästa stora revision var 2014 och då blev GSA en helt ny maskin på alla punkter. Jag har haft både en 2011 och en 2014 och har du möjighet bör du absolut överväga en med den vattenkylda motorn (dvs 2014 och framåt).

2. En svag punkt på den generation som fanns 2010 var att en axeltätning vid kopplingen kan börja läcka olja. Då får du en rätt kostsam reparation på halsen som inte täcks av ngn försäkring. Det felet hör till viss del samman med att om maskinen står stilla en längre period kan packboxen torka och så är läckan ett faktum. Låga mil ger anledning att kolla detta så att du inte bli olycklig innan du ens börjat åka ngt nämnvärt.

3. Gå med i klubben, bland allt annat som skall betalas för ett sådant här intresse så är medlemsavgiften bland det med mest återbetalning i värde. Vi har helt enkelt "skitkul" och så hjälper vi varandra så mycket som det går.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: GS. Adventure. Vilken årsmodell?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-05-24/05:54

Väkommen hit Brutus81! :D
Jag har inget att bidra med men det finns hur mycket kunskap här som helst, som du ser på tex Magnus svar!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: GS. Adventure. Vilken årsmodell?

Inläggav Roger Gross » 2019-05-24/06:04

Hej Brutus81,
Så trevligt att du är inne på rätt spår betr val av mc.
Som Magnus skriver ovan - en senare årsmodell är alltid bättre eftersom BMW jobbar med ständiga förbättringar.
Med åren har det blivit färre grovsmeder och flera urmakare inom konstruktion/produktion på BMW MOTORRAD.
Med det uttrycket menar jag att hojarna har år för år blivit smidigare och tystare - helt enkelt mera salongsmässiga. Kan tilläggas att årsmodell -17 fick en rejäl uppdatering av växellådan, starkare och tystare - en förberedelse för kommande kraftigare boxermotorerna på 1250 kubik och såsmåningom kanske mera...
Vänliga hälsningar,
Roger G
PS Skicket på hojen och inte mätarställningen väger tungt när du väljer hoj. Samt inte minst, att den är servad hos en välrenommerad BMW-verkstad. Då VET man att alla uppdateringar gjorts.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: GS. Adventure. Vilken årsmodell?

Inläggav BrooklynS » 2019-05-24/07:49

2010 är en bra årsmodell. Det är ofta rätt att säga "så ny du har råd med" eftersom förbättringar ju sker hela tiden men jag tror att många skulle skriva under på att 2010-2012 är mycket bra årsmodeller av R1200GSA på alla sätt. 40% av nypris, mycket liten värdeminskning...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: GS. Adventure. Vilken årsmodell?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-24/08:57

Jag köpte min första BMW 2017 (ny) och är helnöjd.
Nu inne på mitt tredje felfria år.
Klubben erbjuder också en mängd olika aktiviteter, samt en medlemstidning som är värd att nämnas.

Vad jag önskar att fler gör är att köpa en modell som är bäst för din hojkörning.
Alla är inte Paris-Dakar-förare eller Valentino Rossi även om vi så önskar.
BMW erbjuder en rad olika modeller och motoralternativ så passa på att prova utbudet av modeller för att hitta den som passar ditt huvudsakliga syfte med hojen.
Jag tror fel hoj för verkligt syfte är en större orsak till missnöjda köpare än upplevd kvalité.

Lycka till!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: GS. Adventure. Vilken årsmodell?

Inläggav gorbra » 2019-05-24/10:05

Hej och välkommen hit. Jag köpte en ny R1200R-11 som jag tog i trafik 2012. Samma motor som i GSA:n, har snart gått 8000 mil felfritt sånär som på läckande bakre stötdämpare. ESA-dämparen är dyr så kolla den. I övrigt så håller jag med Måns, köp den cykel du behöver. Jag kör ofta långt men jag vill sitta "ute" och inte bakom några kåpor. Värderar smidigheten mycket mer vid körning tex i Norge eller småvägarna här i Sverige. Angående miltal så träffade jag en i helgen med en 1200GS -10 som gått 17000 mil. Lycka till med ditt köp.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: GS. Adventure. Vilken årsmodell?

Inläggav Falken » 2019-05-24/11:38

Välkommen Brutus81!

Holmsten här på forumet har en 1200GS-11 som gått 9000 problemfria mil. Jag har samma modell från 2012 som endast hade gått 226 mil på sex år innan jag köpte den. Det Magnus nämner ovan med uttorkade axeltätningar hade jag läst om innan köp och var orolig för men i mitt fall var det inga problem. Hojen hade åtminstone körts lite grann varje säsong förutom sista året innan jag köpte den.

Lycka till! ;)
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: GS. Adventure. Vilken årsmodell?

Inläggav Brutus81 » 2019-05-24/20:33

Hej och stort tack, Magnus och Ni andra som kom med så många bra råd! Är mkt. tacksam och skönt att veta lite mera om modellen, årtal osv. Är en "återfallsknutte" och har inte kört MC överhuvudtaget på över 10 år men har trots allt stor om än ngt. rostig körvana från både bil, MC och långtradare. Sist jag körde MC så var det på min Honda Bol´dor 900 från -81 :oops: men har på känn att en GS Adventure har lite mer att erbjuda, så att säga.... Säkert finns det också mer att läsa ang. val av årsmodell osv. här på forumet även om jag inte kunde hitta det innan jag började den här tråden. Skall sätta mig in bättre i hur det funkar så hittar jag säkert ännu fler goda råd!

Återigen, stort tack och ha en bra helg!
Brutus81
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-11-16/18:14

Re: GS. Adventure. Vilken årsmodell?

Inläggav Brutus81 » 2019-06-25/22:32

Ville bara tacka Er alla som svarade på mina frågor igen. Den här ggn. för att Era goda råd gav mig inspiration att köpa den GS. Adventure som jag nämnde i mitt första inlägg. Den är i ett otroligt fint skick och ser så gott som ny ut och jag kan inte se att den läcker ngn. olja ngn. stans. Enda felet är att tankmätaren inte fungerar vilket verkar vara ett återkommande fel på dessa årsmodeller men jag har sett att det finns goda råd ang. detta här på forumet!

Har läst att nyare modeller har en mkt. mjukare växellåda men jag kan inte säga att jag tycker min växlar annat än mjukt om man gör det med lite känsla även om jag förstår att det måste ligga mkt. i vad som sägs om detta ändå. Motorn känns ngt. rå men på ett ganska trevligt sätt, tycker jag. Skall utan omsvep erkänna att det har känts ganska läskigt att börja köra igen efter så många års uppehåll. Man har ett minne av hur det brukade kännas förr men nu får man liksom börja om från scratch igen. Hursom, trägen vinner och jag har små-övat en hel del i lugnare omgivningar.

Har ännu inte riktigt satt mig in i alla elektroniska finesser faktiskt men skall snart göra det och ta min första riktiga tur på Lördag. Än en gång, ett stort TACK för Era goda råd! Jag är verkligen glad för dem och utan dem hade jag nog aldrig köpt ngn. BMW MC överhuvudtaget!
Brutus81
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2018-11-16/18:14


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst