Lite tips inför köp av k1300s

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Lite tips inför köp av k1300s

Inläggav Burglar » 2019-07-10/10:32

Hej på er!
Jag är förmodligen en blivande ägare till en k1300s -13 men eftersom jag aldrig ägt en bmw förut så tänkte jag fråga expertisen vad jag bör undersöka på denna modellen innan jag bestämmer mig.
Om någon vill hjälpa till så vore jag väldigt tacksam :)
Mvh Magnus
Burglar
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2019-07-10/10:26

Re: Lite tips inför köp av k1300s

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-07-11/12:21

Det enda jag hört är att växellådan är lite klen. Dock tycks det mest röra sig om folk som kör massor av bana och det handlar fortfarande om åtskilliga tusen mil mellan bytena.

Annars en kanonhoj.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Lite tips inför köp av k1300s

Inläggav F800åkare » 2019-07-11/16:44

Fredric Fredricson skrev:Det enda jag hört är att växellådan är lite klen. Dock tycks det mest röra sig om folk som kör massor av bana och det handlar fortfarande om åtskilliga tusen mil mellan bytena.

Annars en kanonhoj.


Njae, det var väl på 1200:an? de flesta med 1200 som får växellådsproblem byter till 1300:ans låda då den är bättre med underskurna drev och även byter de till 1300:ans koppling,(långtifrån bra men ljusår bättre än 1200:ans)
Ju senare årsmodell på kopplingen desto bättre, 2013 är bra, från 2011 har de även uppdaterad oljepump som ger 4,5 BAR istället för tidigare 3,5 BAR.

Kontrollera alla elektronik, knappsatserna på styret ska vara bytta på åtgärd från Bmw, annars se till att handlaren gör det innan du köper, de första modellen av knappsatser är känsliga för åldrande av plasten och kass konstruktion och slutar fungera, kostar ca 2500kr/sida att köpa nya.

Är det ESA dämpare kontrollera att hojen höjer och sänker sig vid växlande mellan förare och förare samt passagerare. likaså mellan med och utan bagage, läs instruktionsboken hur dessa ändras, hojen ska höja/sänka sig 20mm bak. Skillnaderna mellan normal, sport och komfort är ganska så subtil och jag märker enbart skillnad mellan sport och de andra vid lite kurvigare väg då den känns mycket styvare och mer respons på motstyrningen.

Quickshift kontrolleras vid testkörning, skulle dock rekommendera att enbart använda den från 2:an och uppåt, är så stort hopp mellan 1:an och 2:an att det känns som lådan ska ryckas sönder, vidare bör den användas bara vid högre varvtal, WOT. Funkar enbart uppåt, ej vid nedväxling.

Kontrollera att flänsen som bakhjulet monteras mot är av stål och ej aluminium, skall vara utbytt av verkstad på åtgärd från Bmw, de i alu får sprickor runt hjulbultarna så det är en säkerhetsgrej.

Försök göra testkörningen på en varm dag och kör hojen varm så fläkten går i och ur, se till att tempen vid stadskörning inte går över 4streck, landsväg 3 streck. Går den högre eller att fläkten jobbar konstant.
Går fläkten mycket och den går över 4 streck är det stor chans att kylaren är tät av smuts, vanligt att det är så långt gånget att byte av kylare krävs, kostar ca 8000kr bara för inköp av kylaren.

När hojen ändå är varm, slå av den och försök direkt att starta den, vill den ej så är det byte av kabelstam mellan startmotor och batteri/generator som krävs, skall vara gjort på åtgärd från Bmw.
Kostar inte så mycket för delarna men halva cykeln skall rivas så endera får man göra själv eller betala multum i verkstadsräkning.

Kontrollera kopplingen så att den ej slirar, gör den det så begär att den åtgärdas innan du köper, bmw tar ca 15000kr för en ny...... :shock: eller begär avdrag med minst 10,000kr och sen köper du nya lameller och lager samt bygger om den lite så den blir bättre än original. Inget supersvårt jobb, finns några här som precis gjort jobbet och jag skall göra det under kommande vinter. sök av forumsektionen för k modellerna så finner du info.

Kontrollera servicehistoriken är komplett och om du har möjlighet, ta ramnummer och regnummer, ring bmw sverige och begär det dom har om hojen, de kan se vilka åtgärder som utförts eller ej och när samt vilken verkstad. Jag kollade min på det sättet.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Lite tips inför köp av k1300s

Inläggav Burglar » 2019-07-20/15:22

Tack för hjälpen gott folk, då har jag lite mer att gå på när det är dags.
Burglar
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2019-07-10/10:26

Re: Lite tips inför köp av k1300s

Inläggav Burglar » 2019-07-23/18:33

Jag var och provkörde den idag, söte tid vilken fantastisk maskin! Den gick som en klocka. Det enda jag hade betänkligheter om var att det lät ganska ordentligt ifrån växellådan vid växling, generellt mellan alla växlar. Det var tydligen (enligt säljaren) känt att det lät från BMW:s lådor vid växling. Är det något som ni kan bekräfta?

Mvh Magnus
Burglar
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2019-07-10/10:26

Re: Lite tips inför köp av k1300s

Inläggav F800åkare » 2019-08-29/19:13

Missat din fråga, ber om ursäkt. Men ja Bmw lådor är lite klonkigare än andra märken. Men det är även en fråga om att växla lådan rätt, sätta anspänn på pedalen, och koppla i rätt ögonblick och slå av gasen och på igen rätt, då bara glider de i som en varm kniv i smör.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst