Fredric Fredricson skrev:Det enda jag hört är att växellådan är lite klen. Dock tycks det mest röra sig om folk som kör massor av bana och det handlar fortfarande om åtskilliga tusen mil mellan bytena.
Annars en kanonhoj.
Njae, det var väl på 1200:an? de flesta med 1200 som får växellådsproblem byter till 1300:ans låda då den är bättre med underskurna drev och även byter de till 1300:ans koppling,(långtifrån bra men ljusår bättre än 1200:ans)
Ju senare årsmodell på kopplingen desto bättre, 2013 är bra, från 2011 har de även uppdaterad oljepump som ger 4,5 BAR istället för tidigare 3,5 BAR.
Kontrollera alla elektronik, knappsatserna på styret ska vara bytta på åtgärd från Bmw, annars se till att handlaren gör det innan du köper, de första modellen av knappsatser är känsliga för åldrande av plasten och kass konstruktion och slutar fungera, kostar ca 2500kr/sida att köpa nya.
Är det ESA dämpare kontrollera att hojen höjer och sänker sig vid växlande mellan förare och förare samt passagerare. likaså mellan med och utan bagage, läs instruktionsboken hur dessa ändras, hojen ska höja/sänka sig 20mm bak. Skillnaderna mellan normal, sport och komfort är ganska så subtil och jag märker enbart skillnad mellan sport och de andra vid lite kurvigare väg då den känns mycket styvare och mer respons på motstyrningen.
Quickshift kontrolleras vid testkörning, skulle dock rekommendera att enbart använda den från 2:an och uppåt, är så stort hopp mellan 1:an och 2:an att det känns som lådan ska ryckas sönder, vidare bör den användas bara vid högre varvtal, WOT. Funkar enbart uppåt, ej vid nedväxling.
Kontrollera att flänsen som bakhjulet monteras mot är av stål och ej aluminium, skall vara utbytt av verkstad på åtgärd från Bmw, de i alu får sprickor runt hjulbultarna så det är en säkerhetsgrej.
Försök göra testkörningen på en varm dag och kör hojen varm så fläkten går i och ur, se till att tempen vid stadskörning inte går över 4streck, landsväg 3 streck. Går den högre eller att fläkten jobbar konstant.
Går fläkten mycket och den går över 4 streck är det stor chans att kylaren är tät av smuts, vanligt att det är så långt gånget att byte av kylare krävs, kostar ca 8000kr bara för inköp av kylaren.
När hojen ändå är varm, slå av den och försök direkt att starta den, vill den ej så är det byte av kabelstam mellan startmotor och batteri/generator som krävs, skall vara gjort på åtgärd från Bmw.
Kostar inte så mycket för delarna men halva cykeln skall rivas så endera får man göra själv eller betala multum i verkstadsräkning.
Kontrollera kopplingen så att den ej slirar, gör den det så begär att den åtgärdas innan du köper, bmw tar ca 15000kr för en ny......
eller begär avdrag med minst 10,000kr och sen köper du nya lameller och lager samt bygger om den lite så den blir bättre än original. Inget supersvårt jobb, finns några här som precis gjort jobbet och jag skall göra det under kommande vinter. sök av forumsektionen för k modellerna så finner du info.
Kontrollera servicehistoriken är komplett och om du har möjlighet, ta ramnummer och regnummer, ring bmw sverige och begär det dom har om hojen, de kan se vilka åtgärder som utförts eller ej och när samt vilken verkstad. Jag kollade min på det sättet.
K1300S 2009.