MC-lyft

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

MC-lyft

Inläggav BmwMats » 2019-08-10/11:42

Håller på att välja vilken MC-lyft som skall införskaffas till garaget.
Dom som passar min plånbok är följande lyftar, men är dom likvärdiga eller skiljer det något mer än priset på dessa två ?

Följande lyftar är de som jag tänker på:

a - Biltema's https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000036640
b - Verktygsboden's https://verktygsboden.se/motorcykellyft ... ydrauliskt

Dom ser likvärdiga ut, förutom färgen och några kronor skillnad.

Någon som har erfarenhet och kanske har andra tips i denna prisnivå ? :roll:

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: MC-lyft

Inläggav Håkan » 2019-08-10/11:56

BmwMats skrev:Någon som har erfarenhet och kanske har andra tips i denna prisnivå ? :roll:

Jag tycker den röda är snyggare. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: MC-lyft

Inläggav BmwMats » 2019-08-10/12:05

Håkan skrev:
BmwMats skrev:Någon som har erfarenhet och kanske har andra tips i denna prisnivå ? :roll:

Jag tycker den röda är snyggare. :)


Håller med dig Håkan ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: MC-lyft

Inläggav Shropshre » 2019-08-10/12:09

Jag har länge sneglat på ABBA skylift. Visserligen dyrare men verkar suverän ur servicesynpunkt då man kan köpa till andra adaptrar. På detta vis får du upp både fram och bakhjul och kommer åt undersidan på ett mycket enkelt sätt.

https://abbastands.co.uk/product-detail ... ift&pid=44
Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben...
Shropshre
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-06-26/07:51
Ort: Borås

Re: MC-lyft

Inläggav BmwMats » 2019-08-10/12:13

Den verkar också trevlig... Misstänker att man får skaffa till adaptrar för varje hoj i så fall :roll:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: MC-lyft

Inläggav BmwMats » 2019-08-10/14:10

Men som sagt inledningsvis, någon som har erfarenhet av någon av dessa lyftar som jag länkade till i första inlägget ?

Tycker dom ser trevliga och användbara ut för min del.
Hade varit intressant att veta både negativa samt positiva funderingar om dessa.

Är det besvärligt att lyfta upp en tung hoj, vingligt, stabilt, finish och kvalité, håller sig bordet uppe med avseende på hydrauliken, eller är det någon/några mekaniska spärrar som låser det uppe ?

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: MC-lyft

Inläggav Rickard Vikström » 2019-08-10/14:34

Jag har den från Verktygsboden, lite småfix har jag haft.
Smort alla "leder" och fick bort gnisslet, men den fastnade i översta läget med mc på det gick inte lyfta för att ta bort säkerhetsspärren.
Löstes genom att öppna 2 varv på inställningsskruven (luft?) som "inte får ändras" enligt text, pumpade 2-3 slag vred tillbaka 2 varv och den fungerar, även fyllt på lite Biltema hydraulolja.
Biltemas framhjulsställ 82-768, 399: har jag också monterat
Rickard Vikström
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 1997-07-10/01:00

Re: MC-lyft

Inläggav BmwMats » 2019-08-10/14:41

Rickard Vikström skrev:Jag har den från Verktygsboden, lite småfix har jag haft.
Smort alla "leder" och fick bort gnisslet, men den fastnade i översta läget med mc på det gick inte lyfta för att ta bort säkerhetsspärren.
Löstes genom att öppna 2 varv på inställningsskruven (luft?) som "inte får ändras" enligt text, pumpade 2-3 slag vred tillbaka 2 varv och den fungerar, även fyllt på lite Biltema hydraulolja.
Biltemas framhjulsställ 82-768, 399: har jag också monterat


Tack Rickard för dina kommentarer !
Mycket värdefullt att läsa och begrunda inför ett eventuellt köp.
Misstänker att din lyft inte var riktigt luftad från leverantör, men det ordnade du ju enkelt själv ! ;)

Vad har du för motorcykelmodell ?
Längd m.m. ?

Räcker lyften till för en "normal" BMW, typ K75/K100 tror du ?
Axelavstånd 1520 mm på mina hojar, men så skall ju båda hjulen stå på lyften och det blir ju lite till i längd.

Mvh BmwMats.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: MC-lyft

Inläggav rogun » 2019-08-10/15:20

Har denna från Duabhuset, längre o bredare plattform. Har använt den till min K1200lt utan problem.
https://www.duabhuset.se/index.php?view ... ategory=66
Hälsningar Roger.
rogun
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-06-27/21:41

Re: MC-lyft

Inläggav BmwMats » 2019-08-10/16:50

Tack Rogun för tipset !

Ser också mycket intressant ut, verkar som själva lyftbordet är något längre än på dom andra två jag länkade till.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: MC-lyft

Inläggav rogun » 2019-08-10/17:07

Längden o bredden på lyftbordet är viktigt för mig. Längden för att kunna rulla fram cykeln o dra upp den på centralstödet o sen ta bort rampen utan problem. Bredden behövs för att ha cykeln mitt på bordet o ha hela centralstödet på lyftbordet, inget som sticker ut på sidan. sen är det bra att ha plats för verktyg när man skruvar.
Hälsningar Roger.
rogun
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-06-27/21:41

Re: MC-lyft

Inläggav CG Arvidsson » 2019-08-10/19:49

Jag har byggt upp ett litet löst trägolv och lagt det löst på vänstersidan av min lyft från Vertygsboden. Detta för att stå i samma höjd som cykeln för att underlätta att dra upp den på centralstödet. En lastpall går också att modifiera för detta. Glöm inte att föra in säkerhetsstången genom båda armarna. Lyftarmarna är veka och kan böja sig, jag vet, min förra RT lade sig mot min svarv.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: MC-lyft

Inläggav Rickard Vikström » 2019-08-11/18:14

Jag har en 1200 GSA -18 och 1200 GS -04, inga problem med längden och på centralstödet vilar den på framhjulet. Jag har en hård skiva (typ masonite) under centralstödet, lättare att lyfta upp. Spänn gärna fast med spännband vid jobb på cykeln.
Blir säkert bra med det du köper man får en mycket bättre arbetshöjd.
Rickard Vikström
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 1997-07-10/01:00

Re: MC-lyft

Inläggav BmwMats » 2019-08-11/19:46

rogun skrev:Längden o bredden på lyftbordet är viktigt för mig. Längden för att kunna rulla fram cykeln o dra upp den på centralstödet o sen ta bort rampen utan problem. Bredden behövs för att ha cykeln mitt på bordet o ha hela centralstödet på lyftbordet, inget som sticker ut på sidan. sen är det bra att ha plats för verktyg när man skruvar.
Hälsningar Roger.


CG Arvidsson skrev:Jag har byggt upp ett litet löst trägolv och lagt det löst på vänstersidan av min lyft från Vertygsboden. Detta för att stå i samma höjd som cykeln för att underlätta att dra upp den på centralstödet. En lastpall går också att modifiera för detta. Glöm inte att föra in säkerhetsstången genom båda armarna. Lyftarmarna är veka och kan böja sig, jag vet, min förra RT lade sig mot min svarv.


Rickard Vikström skrev:Jag har en 1200 GSA -18 och 1200 GS -04, inga problem med längden och på centralstödet vilar den på framhjulet. Jag har en hård skiva (typ masonite) under centralstödet, lättare att lyfta upp. Spänn gärna fast med spännband vid jobb på cykeln.
Blir säkert bra med det du köper man får en mycket bättre arbetshöjd.


Tack så jättemycket för alla tips och förklaringar !
Det är sådant här som är så mycket värt när man funderar på att skaffa något.

Än en gång - Stort tack !!! ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: MC-lyft

Inläggav BmwMats » 2019-08-11/19:47

Även ett stort tack till Sune som mailade och ringde mig angående Verktygsbodens lyft. Stort tack !!! :)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst