Mc-däck...

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Mc-däck...

Inläggav Roger Gross » 2019-09-26/14:58

MICHELIN har för ganska länge sedan släppt sitt Road 5 till kund. Dock har Road 5 GT dröjt eftersom man ansett att Pilot Road 4 GT fortfarande hävdade sig väl i konkurrensen. Men nu finns Road 5 GT för leverans. Det däcket är avsett för tyngre touringhojar a la BMW:s RT, RS , GT med flera. Observera att Road 5 GT finns med ett par olika stommar beroende på mcmodell - en kompetent handlare vet...
Pirelli har i mellantiden flyttat fram positionerna med sitt Angel GT 2. Efter att kört många mil med Pilot Road 4 GT har jag nu provat nämnda Pirellidäck och är helt nöjd - känner ärligt talat ingen skillnad...
Pirelli, som även äger Metzeler, positionerar de båda däcken lite olika. Pirelli är däcken för den som KÖR mc och Metzeler är däcken för de som ÅKER mc om ni förstår skillnaden. Pirellis framdäck något spetsigare i profilen och Metzeler något rundare. ´Den spetsigare profilen uppskattas vid inspirerad körning och den rundare då just komforten prioriteras.
Betr däckens livslängd tror en del att ett högre däckstryck ger längre livslängd på däcken. Så inte enligt Metzelers däckproffs. På både min R1250RT och R1250GSA kör jag 2,5/2,9 bar vid full last dvs med passagerare och last. Vid solokörning har jag fått rekommendationen av ovannämnda gubbar att minska däcktrycket med 0,3 bar. Har nu provat denna rekommendation några tusen mil och upplever inga som helst nackdelar vad gäller däckens livslängd eller hojens uppförande på vägen. Prova själv!
Mvh,
Roger G
Roger Gross

Re: Mc-däck...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-09-26/19:51

Gällande mc-däck och Michelin Road 5 efter två 5-säsonger:
Bra grepp i torrt och vått.
Kort livslängd - mycket kortare än föregångaren 4 (ca 1400 mil för 4 vs ca 800 mil för 5).
Däcksidorna på 5 består av en mjukare gummiblandning än "mittremsan", vilket bla visar sig genom att slitaget på framdäckets sidor visar sig extremt snabbt jämfört med "mittremsan".
Första gången jag varit med om att klackarna på däcksidorna är nedslitna innan klackarna på "mittremsan".

Nästa uppsättning däck blir Pirelli GT för mig.
Michelin Road 5 är en besvikelse när det kommer till livstid.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl

Inläggav Roger Gross » 2019-09-26/20:23

Måns Ulveståhl skrev:Gällande mc-däck och Michelin Road 5 efter två 5-säsonger:
Bra grepp i torrt och vått.
Kort livslängd - mycket kortare än föregångaren 4 (ca 1400 mil för 4 vs ca 800 mil för 5).
Däcksidorna på 5 består av en mjukare gummiblandning än "mittremsan", vilket bla visar sig genom att slitaget på framdäckets sidor visar sig extremt snabbt jämfört med "mittremsan".
Första gången jag varit med om att klackarna på däcksidorna är nedslitna innan klackarna på "mittremsan".

Nästa uppsättning däck blir Pirelli GT för mig.
Michelin Road 5 är en besvikelse när det kommer till livstid.

Hej Måns,
Betr din erfarenhet av livslängden på Michelin Road 5 - det kanske är så att det är Road 5 i GT-utförande som passar bättre till din hoj!?
//Roger G
Roger Gross

Inläggav gorbra » 2019-09-26/20:56

Beträffande livslängd så fick jag ut 2000 mil på framdäcket, men då var det slut men inte olagligt. Bakdäcket bytte jag efter 1400 mil och då hade jag troligen kunnat köra ytterligare några hundra mil. Då har jag kört mycket med passagerare, både långkörningar och "runt här hemma". Bla resa till Rumänien ca 500 mil, Dolomiternas kurviga vägar och någon Norgeresa. Så nu är jag inne på andra omgången, ca 1200 mil hittills, bla en snabb tur neråt Balkan med mycket kurviga vägar, och än är det många mil kvar. Håller med om att sidorna är bra mycket mjukare än mitten då det nästan "kryllar sig" vid snabb körning. Inte bara bra grepp, utan mycket bra grepp och snabbstyrt. Kör R1200R -11
gorbra

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-12/07:12

"Jag blir så avundsjuk, jag blir så avundsjuk...!"
Min K 1200 RS är finfin och bekymmersfri att köra, men den har frisk aptit på däck. Får se, om även Pirelli Angel GT/II kan leverera 1 000 mil fram och sådär 1 400 mil bak. Men den väger ju avsevärt med än en R-maskin.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat