Måns Ulveståhl skrev:Gällande mc-däck och Michelin Road 5 efter två 5-säsonger:
Bra grepp i torrt och vått.
Kort livslängd - mycket kortare än föregångaren 4 (ca 1400 mil för 4 vs ca 800 mil för 5).
Däcksidorna på 5 består av en mjukare gummiblandning än "mittremsan", vilket bla visar sig genom att slitaget på framdäckets sidor visar sig extremt snabbt jämfört med "mittremsan".
Första gången jag varit med om att klackarna på däcksidorna är nedslitna innan klackarna på "mittremsan".
Nästa uppsättning däck blir Pirelli GT för mig.
Michelin Road 5 är en besvikelse när det kommer till livstid.
Roger Gross skrev:MICHELIN har för ganska länge sedan släppt sitt Road 5 till kund. Dock har Road 5 GT dröjt eftersom man ansett att Pilot Road 4 GT fortfarande hävdade sig väl i konkurrensen. Men nu finns Road 5 GT för leverans. Det däcket är avsett för tyngre touringhojar a la BMW:s RT, RS , GT med flera. Observera att Road 5 GT finns med ett par olika stommar beroende på mcmodell - en kompetent handlare vet...
Pirelli har i mellantiden flyttat fram positionerna med sitt Angel GT 2. Efter att kört många mil med Pilot Road 4 GT har jag nu provat nämnda Pirellidäck och är helt nöjd - känner ärligt talat ingen skillnad...
Pirelli, som även äger Metzeler, positionerar de båda däcken lite olika. Pirelli är däcken för den som KÖR mc och Metzeler är däcken för de som ÅKER mc om ni förstår skillnaden. Pirellis framdäck något spetsigare i profilen och Metzeler något rundare. ´Den spetsigare profilen uppskattas vid inspirerad körning och den rundare då just komforten prioriteras.
Betr däckens livslängd tror en del att ett högre däckstryck ger längre livslängd på däcken. Så inte enligt Metzelers däckproffs. På både min R1250RT och R1250GSA kör jag 2,5/2,9 bar vid full last dvs med passagerare och last. Vid solokörning har jag fått rekommendationen av ovannämnda gubbar att minska däcktrycket med 0,3 bar. Har nu provat denna rekommendation några tusen mil och upplever inga som helst nackdelar vad gäller däckens livslängd eller hojens uppförande på vägen. Prova själv!
Mvh,
Roger G
Roger Gross skrev:Hej Djabag,
Vid valet av däck måste man då först ha användningsområdet klart för sig.
Jag kör enbart grusvägar belagda med asfalt med mina BMW-hojar och prioriterar då våtgrepp och köregenskaper.
Med köregenskaper menar jag svängvillighet, högfartsstabilitet samt oljud från däcken.
Vad som är topp ena säsongen kan vara överträffat nästa säsong men f n tycker jag att PIRELLI ANGEL GT 2 svarar bra mot min önskelista. På såväl RT som GS och RS. Verkar dock som att METZELER snart presenterar ett intressant däck...
Mvh,
Roger G
Djabag skrev:Varför jag frågade om Michelin Road 5 Trail var just att det verkar som det är framtaget för att passa på R1200GS och då blev jag nyfiken på vad som skiljer sig mot det "vanliga" Road 5.
Roger Gross skrev:Vi får inte glömma att även däcksmönster är utsatta för designers och marknadsförare - ett GS-däck "måste" se lite grövre/macho ut vad gäller mönstret.
Roger G
Håkan skrev:Djabag skrev:Varför jag frågade om Michelin Road 5 Trail var just att det verkar som det är framtaget för att passa på R1200GS och då blev jag nyfiken på vad som skiljer sig mot det "vanliga" Road 5.
Efter vad jag har hört, så ligger skillnaden mellan däcken i cordens uppbyggnad.
Jag har för vana att prata med försäljare, monterpersonal med mera vid min lokala däck leverantör, på BMW Motorrad Days, MC-Mässan och liknande tillställningar. Vid något tillfälle har jag fått det sagt till mig, exakt var minns jag inte.
Måns Ulveståhl skrev:Både Metzeler Roadtec Z8 och Michelin Road 5 framdäckens sidor verkar slitas ned grymt snabbt om man gillar kurviga vägar så då återstår möjligen enbart Pirelli Angel GT?
mumkas skrev:Måns Ulveståhl skrev:Både Metzeler Roadtec Z8 och Michelin Road 5 framdäckens sidor verkar slitas ned grymt snabbt om man gillar kurviga vägar så då återstår möjligen enbart Pirelli Angel GT?
Varför inte Roadtec 01 eller 01 SE? Pirelli Angel GT II är under radarn också.
/Janne
mumkas skrev:Mina Metzeler Z8 börjar närma sig 1000 mil och sidorna på framdäcket slits i rasande fart.
mumkas skrev:Såg just i instruktionsboken att det ska finnas en däcktryckstabell på hojen och ska kika efter den imorgon. Vill minnas att min förra R1200GS 2012 hade olika rekommendationer för tryck beroende på last i boken, men inte denna.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Ola Sandh och 1 gäst