Underhållsladdning batteri -

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Underhållsladdning batteri -

Inläggav Rolf Johansson » 2019-09-30/13:07

Det garage jag vinterförvarar min R 1200 GS LC i har installerat timers för elen. Eftersom elen bara är tillgänglig 1 timme åt gången är min fundering hur ofta jag behöver besöka garaget för att "massera" batteriet under en timme för att de ska må gott när det är dags för premiärturen våren 2020. Använder mig av BMW.s originalladdare.

Rolf Johansson
Rolf Johansson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2000-08-23/01:00

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Thomas Stadin » 2019-09-30/13:22

Rolf Johansson skrev:Det garage jag vinterförvarar min R 1200 GS LC i har installerat timers för elen. Eftersom elen bara är tillgänglig 1 timme åt gången är min fundering hur ofta jag behöver besöka garaget för att "massera" batteriet under en timme för att de ska må gott när det är dags för premiärturen våren 2020. Använder mig av BMW.s originalladdare.

Rolf Johansson


Vad är det för timer, är det en dygns- eller veckotimer som går en timme varje dygn/vecka, eller är det en timer där du själv måste starta den för att få en timmes el?

Om det är den förstnämnda så låt den sitta i hela vintern.
Talar vi om det andra alternativet skulle jag säga en gång varannan vecka, förutsatt att batteriet är fullt friskt idag och inte tappar spänning på några dagar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Nisse Eriksson » 2019-09-30/13:53

Alt. bygga någon mekanisk/elektronisk grej som trycker igång timern med lämpligt intervall
Nisse Eriksson
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2018-09-24/11:39

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav BmwMats » 2019-09-30/13:57

Byt ut timern mot en strömbrytare istället.
El är ju viktigt att man har i ett garage !!!

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Buster » 2019-09-30/19:13

Om det är en mekanisk timer så stoppa den med en liten träkloss... eller dra i en gipsskruv ovanpå som spärrar vredet.
De elektroniska är värre... ett temporärt utbyte kan då vara en lösning.

Att springa ner och starta, starta, starta, starta... är näst intill meningslöst.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Rolf Johansson » 2019-10-01/11:32

Eftersom det är ett allmänt garage (20 platser) har jag tyvärr inte möjlighet att byta ut timern som är av den sorten att den endast går en timme åt gången. Därefter måste man slå till strömbrytaren igen ifall man vill ha tillgång till el. Skulle det räcka med en timmes laddning per vecka, eller t.o.m. en timme varannan vecka förefaller det helt ok för min del.
Rolf Johansson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2000-08-23/01:00

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-01/11:41

Tveksamt. Nu har jag i och för sig en annan modell, men min erfarenhet är, att ett fräscht batteri behöver 4 - 6 timmar varannan vecka (med BMW:s originalladdare). En timma i veckan låter i minsta laget.

Du skriver inte, om du har möjlighet att gå till garaget, när timman går mot sitt slut, för att på så vis sätta igång timern ytterligare en timma osv. Kan du göra det, kan du också ta reda på, hur lång tid som krävs vid laddning varje/varannan vecka. Förr eller senare kommer indikationen på, att batteriet är fulladdat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-01/12:28

Rolf Johansson skrev:Eftersom det är ett allmänt garage (20 platser) har jag tyvärr inte möjlighet att byta ut timern som är av den sorten att den endast går en timme åt gången. Därefter måste man slå till strömbrytaren igen ifall man vill ha tillgång till el. Skulle det räcka med en timmes laddning per vecka, eller t.o.m. en timme varannan vecka förefaller det helt ok för min del.


Ja, det räcker.
Låt mc:n stå två veckor utan laddning. Gå därefter dit och starta laddningen. Mät hur lång tid det tar tills laddaren visar att batteriet är fullt. Visar laddaren att batteriet blir fullt på en timme så är du i hamn. Även om det av någon anledning inte hinner bli helt fullt så är det ändå tillräckligt bra. Se bara till att ladda det fullt innan du startar upp mc:n i vår.
Om inte din BMW-laddare kan indikera laddstatus så låna en C-TEK av någon.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Mimmi » 2019-10-01/12:29

Hej!

Min tanke är att Du tar med Dig batteriet hem och laddar det hemma, det är väl det enklaste.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-01/12:34

Bror Gårdelöf skrev:Tveksamt. Nu har jag i och för sig en annan modell, men min erfarenhet är, att ett fräscht batteri behöver 4 - 6 timmar varannan vecka (med BMW:s originalladdare). En timma i veckan låter i minsta laget.


Oj! På den enklare av mina C-TEK laddare tänds den gröna lysdioden redan efter några sekunder. Den andra C-TEK-laddaren (MXS 5.0) är lite nyare och där tar det kanske 15 minuter innan den gått igenom alla steg och indikerar att batteriet är fullt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-01/12:39

Mimmi skrev:Hej!

Min tanke är att Du tar med Dig batteriet hem och laddar det hemma, det är väl det enklaste.


Såvitt jag har förstått så nollställs många parametrar då mc:n står strömlös och serviceindikatorn är en av dem.
Ett uttjänt gammalt batteri skulle kunna tjänstgöra som vinterbatteri i mc:n då man har det riktiga hemma på laddning.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-01/13:44

Thomas Stadin skrev:Oj! På den enklare av mina C-TEK laddare tänds den gröna lysdioden redan efter några sekunder. Den andra C-TEK-laddaren (MXS 5.0) är lite nyare och där tar det kanske 15 minuter innan den gått igenom alla steg och indikerar att batteriet är fullt.

Du måtte ha ett hejdundrande batteri till att behålla laddning, om det du beskriver gäller för laddning varannan vecka! Alternativt drar modernare hojar inte ur batteriet lika mycket vid stillastående som min 2002:a(?).
Hur som helst lär väl TS bli varse, hur lång tid det tar att ladda fullt, om han har möjlighet att observera laddaren och vid behov ge den mer tid än en timma.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Benny Hansson » 2019-10-01/18:05

Jag har haft cykeln stående 5-6 månader över vintern. Startade utan problem.
Sen har jag frågat min bmw verkstad. Inga problem att ta hem batteriet.
När du sätter i batteriet igen så uppdaterar den sej.
Batteriet mår bäst av att förvaras svalt. Jag tänker ställa batteriet i kylskåpet. Ge lite laddning emellanåt.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-01/18:23

Bror Gårdelöf skrev:
Thomas Stadin skrev:Oj! På den enklare av mina C-TEK laddare tänds den gröna lysdioden redan efter några sekunder. Den andra C-TEK-laddaren (MXS 5.0) är lite nyare och där tar det kanske 15 minuter innan den gått igenom alla steg och indikerar att batteriet är fullt.

Du måtte ha ett hejdundrande batteri till att behålla laddning, om det du beskriver gäller för laddning varannan vecka! Alternativt drar modernare hojar inte ur batteriet lika mycket vid stillastående som min 2002:a(?).
Hur som helst lär väl TS bli varse, hur lång tid det tar att ladda fullt, om han har möjlighet att observera laddaren och vid behov ge den mer tid än en timma.


Batterierna är vanliga standardbatterier i varierande åldrar, 0 - 4 år.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-01/20:07

Någon, som kan mer om batterier än jag, som kan förklara denna avsevärda skillnad?
(När jag köpte hojen, hade den gått 2 600 mil. Dess Exide originalbatteri hängde med i totalt 12 år och nästan 13 000 mil! Dock krävde det mot slutet 10 - 12 timmars laddning varannan vecka under vinteruppehållet för att bli fullt. Det har jag fått förklarat, som att äldre batterier både har större självurladdning och är sämre på att ta emot ny - vilket låter plausibelt.
När jag till slut bytte batteri, behövdes bara 3 - 4 timmar varannan vecka - men en kvart?! Aldrig ens närheten.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-02/09:14

Bror Gårdelöf skrev:Någon, som kan mer om batterier än jag, som kan förklara denna avsevärda skillnad?
(När jag köpte hojen, hade den gått 2 600 mil. Dess Exide originalbatteri hängde med i totalt 12 år och nästan 13 000 mil! Dock krävde det mot slutet 10 - 12 timmars laddning varannan vecka under vinteruppehållet för att bli fullt. Det har jag fått förklarat, som att äldre batterier både har större självurladdning och är sämre på att ta emot ny - vilket låter plausibelt.
När jag till slut bytte batteri, behövdes bara 3 - 4 timmar varannan vecka - men en kvart?! Aldrig ens närheten.)


Kan inte tänka mig att det är någon större skillnad på själva laddströmmarna mellan C-TEK och BMW laddarna som skulle kunna förklara den stora tidsskillnaden som vi ser.

Det som då återstår är urladdningsgrad och polspänning.

Det kan ju vara som du skriver att din mc har en större elförbrukning då den står än vad R1200GS/HVA701/KTM390 har.

Det skulle också kunna vara så att BMW-laddaren laddar upp batteriet till en högre spänning vilket då också borde ta längre tid.

Vet du om BMW-laddaren har en massa olika steg som den kör igenom då laddprocessen startas? Det skulle ju kunna vara de som tar tid att ta sig igenom.
Min ena C-TEK har åtta (?) steg som tar ca 15 min att gå igenom på ett fräscht batteri.
Den andra är en enklare modell och den laddar på tills batteriet är fullt vilket det blir under första minuten.

Nu verkar du ju ha bytt batteri nyligen men vad som kan vara värt att notera är att man bör undvika att åka omkring på en mc med dåligt batteri som har hög egenurladdning.
MC:ns laddsystem laddar upp batteriet men ju mer urladdat batteriet är från start, desto mer måste mc:ns laddsystem jobba för att ladda upp det med ökad värmeutveckling som följd. Många av laddsystemets delar degraderas av just värme och man riskerar att få byta både batteri och tex laddningsregulator/generator om man åker runt med ett dåligt batteri. Dessutom finns ju risken för att bli stående utmed vägkanten eller missa en dag på mc:n.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-02/11:07

Laddaren har tre (fyra) steg. Vid inkoppling visar den alltid rött en stund. Som jag förstått det, lär det dels vara medan den kollar batteriet, och dels när den laddar med högsta laddström.
Därefter slår den över till den första av två gula indikatorer, som anger, att (högst) 2/3 av laddningsproceduren återstår.
Så småningom skiftar den till den andra gula, som anger att (högst) 1/3 återstår,
varpå den skiftar till grönt, när batteriet är fulladdat.

Gunnar, som kan mycket mer än jag om laddare, har påpekat, att BMW-laddaren är en avsevärt primitivare konstruktion än exempelvis CTEK. Hade jag köpt laddare idag, skulle det ha blivit en CTEK med anslutning direkt på polskorna. Men nu har jag en BMW originalladdare, och batterierna har fungerat i stort sett bekymmersfritt, ända sedan jag köpte hojen i november 2007.

De första åren lät jag laddaren stå inkopplad hela vintrarna, för i bruksanvisningen står, att man kan göra så. Det gav aldrig några då märkbara problem.
Därefter fick jag rådet av Martin Sandh (under årsträffen i Tylebäck, tror jag) att i stället ladda fullt varannan vecka och koppla ur däremellan. Det rådet har jag följt sedan dess.
Det gamla batteriet gav aldrig några problem förrän Kristi himmelsfärdsresan 2015. (Cykeln är tillverkad våren 2002!) Då slumpade det sig så, att jag kört flera problemfria vändor tidigare på säsongen, men därefter hade cykeln stått i tre veckor (dassigt väder, alternativt upptagen med annat, när vädret var OK). När jag skulle starta på torsdagsmorgonen, orkade batteriet inte. Kompisen, som bott hos mig över natten, åkte in till vår samlingspunkt och hämtade hela det övriga gänget. Under den dryga halvtimma, som det tog, jackade jag i laddaren, och när de andra kommit, startade motorn prompt.
Laddaren fick följa med på resan men behövdes aldrig. Motorn startade som vanligt inom två sekunder fredag och lördag morgon - men då hade vi också kört c:a 40 mil båda dagarna.

Före avfärd på fredagen ringde jag hem till Beviks, som hade ETT batteri på lager. "Lägg undan det! Min fru kommer och hämtar det senare idag."
Hemkommen lördag eftermiddag bytte jag batteriet, stående på garageplanen (ont i ryggen! :x) - för dagen därpå skulle vi till Korsika, och det hade varit så lagom kul att bli stående där med havererat batteri.

2015 års batteri har hittills gjort helt problemfri tjänst. Det drar runt med full kraft, motorn startar inom max två sekunder och går rent direkt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-05/08:16

Efter att ha skrivit ovanstående drapor om laddningstider med min laddare och hoj, gick jag igår ut i garaget och pluggade i laddaren. Cykeln hade då stått i 13 dagar, och jag visste inte, om det skulle bli någon tur i helgen. (Det vet jag fortfarande inte. Just nu är här nollgradigt och mulet, och SÅ kul är det inte.) Döm om min förvåning, när den gröna fulladdningsindikatorn lyste efter mindre än två timmar!
Förklaring? Jag har ingen. Det är bara att tacka och ta emot.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav enhjuling » 2019-10-05/19:13

De tre senaste åren har jag varit utan eluttag i mitt garage då min hyresvärd var så bussiga att de i samband med en renovering i huset monterade bort uttaget, gjöt igen avloppet och tog bort vattenkranen trots mina protester.
Därför har jag inte laddat varken BMWn eller min KTM sen dess och de har startat när det varit dags trots det.
Jag kanske har en kortare vinter än er :-)
Att man skulle behöva ladda varannan vecka förstår jag inte riktigt om det inte är nåt på mcn som drar ström hela tiden. Det borde ju i så fall gå att hitta och åtgärda tycker jag.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-06/10:44

Du är bara att gratulera.
Den förklaring, som jag har fått, är (minst) tredelad.
1. Dels självurladdar batterier (eller ackumulatorer, som lär vara den tekniskt korrekta termen), även när de inte används alls. Som fåkunnig på området antar jag, att olika sorters ackumulatorer har olika karaktäristika i det fallet, plus att någon här på Forum tidigare skrivit, att ett gammalt batteri både har högre självurladdning och kräver längre tid för återuppladdning. Det är också min egen erfarenhet, när jag 2015 bytte batteri för första gången. Skillnaden mellan det gamla och nya batteriet var slående.
2. Dels har de flesta moderna hojar små elförbrukare, som drar lite ström, även när cykeln står stilla. Om inte annat har de som regel en klocka, och jag gissar, att inbyggda datorkomponenter också drar lite kräm. På Forum finns flera inlägg om, att om man tar ur batteriet en längre period, behöver elektronikkomponenter nollställas/reaktiveras, när batteriet åter kopplas in - vilket i alla fall för mig indikerar, att de på något sätt är aktiva - om än i "vinterdvala" - när motorn är avstängd.
3. Ackumulatorerna sulfaterar med tiden. Huruvida det beror på den låga strömförbrukningen eller har andra orsaker, får någon kunnigare än jag svara på. Återkommande laddning eliminerar - eller minskar i alla fall - denna process.

Summa summarum: Återkommande laddning varannan vecka är ett bra sätt att hålla batteriet i god kondition över vintern. (De bästa moderna laddarna lär utan problem kunna vara inkopplade hela vintern - men även där får kunnigare folk än jag förklara det hela.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Underhållsladdning batteri -

Inläggav Rolf Johansson » 2019-11-03/17:39

Jag har nu tagit del av era insikter och testat att var 14 dag (ungefär) underhållsladda mitt batteri med BMW:s original laddare. Batteriet är 5 år gammalt. Det behövs ca två timmar för att laddaren ska visa att det är fulladdat.
Får ta mig omaket med tre-fyra garagebesök varannan vecka för att hålla liv i batteriet under vinterhalvåret.
Det överlever jag med tanke på nöjet som väntar mig i slutt av april.
Tack för råd och dåd.
Rolf Johansson
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2000-08-23/01:00


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron