Milanomässan...

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Milanomässan...

Inläggav Roger Gross » 2019-10-10/13:57

I början av november månad öppnar den kanske viktigaste mc-mässan.
Det är Milanomässan och flera tillverkare kommer att premiärvisa nya modeller.
BMW MOTORRAD kommer med fyra världspremiärer så håll ögonen öppna...
Både två- och fyrcylindrigt kanske... :o
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 1741
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Milanomässan...

Inläggav Magnus Mörtling » 2019-10-10/14:56

Och jag som hade hoppats på sex... cylindrar alltså.
Instrumenteringen behöver en rejäl uppdatering på K1600 om den ska vara konkurrenskraftig.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Milanomässan...

Inläggav Roger Gross » 2019-10-10/15:17

Magnus Mörtling skrev:Och jag som hade hoppats på sex... cylindrar alltså.
Instrumenteringen behöver en rejäl uppdatering på K1600 om den ska vara konkurrenskraftig.


Det är inte uppdateringar jag skriver om - det krävs mera än så för att kallas världsnyhet.
Eftersom det är Adventure, Roadster och Retro som är "inne" just är det nog här vi ska titta.
Men en Roadster byggd på K1600 kan finnas i korridoren...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 1741
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Milanomässan...

Inläggav Fredrik J » 2019-10-10/16:37

Spännade, ska inte säga att jag går i konkreta köptankar, men med 12000 mil på min nuvarande GSA så börjar det ju kännas som om det kan bli dags att byta inom en inte alltför avlägsen framtid.

Generellt kan man ju inte undgå att vara imponerad av BMWs breda och djupa sortiment på hojar. Inte många konkurrenter som kommer i närheten av det tänker jag;)
R1200GSA '10
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Milanomässan...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-10/17:11

Roger Gross skrev:... en Roadster byggd på K1600 kan finnas i korridoren...

Snacka om muskelhoj!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 13975
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Milanomässan...

Inläggav Roger Gross » 2019-10-10/18:11

Bror Gårdelöf skrev:
Roger Gross skrev:... en Roadster byggd på K1600 kan finnas i korridoren...

Snacka om muskelhoj!


Njae! K1600-motorn är byggd med liten kolvdiameter och lång slaglängd. Detta för att hålla nere motorns totalbredd. Liten kolvdiameter ger inte plats för ventiltallrikar av den diameter som krävs för att nå hög effekt
Lång slaglängd med långa vevstakar ger högt vridmoment och lågt kolvtryck mot cylinderväggarna/låga inre friktionsförluster.
K1600-motorn är lite som den liggande radfyran - en vridstark touringmotor med näst intill evig livslängd.
Söker man en riktig muskelhoj så är det den nya R1800 eller S1000R - beroende på förarens smak och läggning.
En R1800 får ett svårslaget vridmoment tack vare sin slagvolym och i utförandet a la Ducati Diavel blir den ett monster...
Den som lever får se...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 1741
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Milanomässan...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-10/19:12

Vi har kanske olika begreppsdefinitioner? Jag läste ordet "muskelhoj" första gångerna i Stora Motorcykelkatalogen 2003 och några år framåt. Den redigerades då av Robert Lavér och Bosse Rindar. De syftade på en naken hoj med stor motor, som inte i första hand utmärktes av hög toppeffekt (även om den räckte till!) utan mera av brett dragregister. Det var en moderniserad, tidig retroflirt med 80-talets nakna superbikes från de stora japanska tillverkarna. Jag minns en yngre hojåkare, som körde sporthoj, och som fått provköra sin fars muskelhoj. Han beskrev det "som att ha en kärnreaktor mellan vaderna". Den drog urstarkt, oavsett var varvräknarnålen stod.
Jag uppfattade begreppet "muskelhoj", som att det helt enkelt krävdes muskler av föraren för att hänga kvar på den nakna hojen, om han gasade på.
Hondas tusenkubiks radsexa var en tidig muskelhoj, även om termen kanske inte fanns då. Inte heller där hade tillverkaren satsat på maximalt effektuttag utan på brett register.
På samma sätt antar jag, att en naken K 1600 - som även med modest effektuttag rimligen kan mäta sig med forna tiders superbikes men utan deras aerodynamiska hjälpmedel - kräver, att föraren orkar hålla sig kvar på maskinen (om han utnyttjar, vad som finns i motorn).
Men sannolikt kommer väl de flesta köpare av en naken K 1600 inte att köra på det viset utan mera avspänt - i förvissningen om, att pulvret finns där, ifall de vill utnyttja det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 13975
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Milanomässan...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-10-10/19:45

Spännande.
Synd bara att fokus ligger på ännu mer Adventure och Retro, men det är marknaden som styr.

Gissar på att en uppdaterad XR1000 (front, TFT, motor) och en ny mindre 700-800 cc XR, en uppdaterad S1000R (front, TFT, motor) och en ny mindre 700-800 cc S, samt nya R1800 kommer att presenteras.

Själv hoppas jag på det lilla - nya RS-färger för 2020.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Milanomässan...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-10/20:08

Måns Ulveståhl skrev: Synd bara att fokus ligger på ännu mer Adventure och Retro, men det är marknaden som styr.

Måhända är det så enkelt, som att vi, som åker asfalt(sport)tourers, som grupp räknat inte byter hoj lika ofta? Visserligen utvecklas även detta segment år efter år, men det är nog fler än jag, som anser, att den mer eller mindre gamla hojen fortfarande duger rätt bra. Den inställningen gynnar serviceverkstäderna, men inte tillverkarnas försäljning av nya maskiner.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 13975
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Milanomässan...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-10-10/20:09

Det bidde visst ännu en GS.
Denna gång en avskalad variant (HP-typ) med 800 cc boxer.
Något för GS1200/1250-ägare som även har en mindre KTM/Husqvarna 701 i garaget för mer avancerad körning?
Fler GS åt folket...yippie.

Ingen 700-800 cc XR eller S, men hoppet lever. Skam den som ger sig.

71786856_10157120743140283_6552584857636044800_n.jpg
71786856_10157120743140283_6552584857636044800_n.jpg (74.83 KiB) Visad 1771 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Milanomässan...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-10-10/20:43

800cc boxerversioner av R/RS/RT år 2021?

När kommer en värdig ersättare för numera urgamla 800GT?
Eller det anses kanske en 800 cc boxer RT vara?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Milanomässan...

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-11/14:01

Måns Ulveståhl skrev:Det bidde visst ännu en GS.
Denna gång en avskalad variant (HP-typ) med 800 cc boxer.
Något för GS1200/1250-ägare som även har en mindre KTM/Husqvarna 701 i garaget för mer avancerad körning?
Fler GS åt folket...yippie.

Ingen 700-800 cc XR eller S, men hoppet lever. Skam den som ger sig.

71786856_10157120743140283_6552584857636044800_n.jpg


MC:n på bilden finns knappast idag annat än i Photoshop. Motorns yttre påminner starkt om R850-motorn som var en trött gammal luftkyld motor och fanns för ca 25 år sedan. Med 73hk/77Nm/234kg var den ingen racer. Nu har vi tröttnat på oljeröken och vill ha Shift-cam istället.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3168
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Milanomässan...

Inläggav Wiberg » 2019-10-12/01:07

Måns Ulveståhl skrev:Spännande.
Gissar på att en uppdaterad XR1000 (front, TFT, motor) och en ny mindre 700-800 cc XR

Exakt dessa två går jag och väntar på! Vet inte om det är värt att vänta på dem. Den mindre låter lite tråkig om den får ca 95-100hk. Nuvarande S1000XR verkar bra nog? Dessutom har jag läst en del negativt om GS:ens visuellt fina men problematiska TFT.
Användarvisningsbild
Wiberg
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-08-31/23:12
Ort: Kolmården

Re: Milanomässan...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-12/08:09

Roger Gross skrev:[En R1800 får ett svårslaget vridmoment tack vare sin slagvolym och i utförandet a la Ducati Diavel blir den ett monster...

"Monster" är ju upptaget som modellbeteckning, och BMW har ett visst rykte om sig att inte vilja göra som andra hojtillverkare. Måhända får storboxern tillnamnet "Leviatan"?
Eller tar man fram ett gammalt omdöme från, när de moderna dieslarna slog igenom i premiumbilsegmentet? Jag vill minnas, att någon av BMW:s tidiga, lyckade prestigedieslar fick namnet "Dunderklumpen" (vilket i hojvärlden emellertid redan använts om Triumph Rocket III).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 13975
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Milanomässan...

Inläggav Ecklesiastik » 2019-10-12/08:57

Bror Gårdelöf skrev:
Roger Gross skrev:[En R1800 får ett svårslaget vridmoment tack vare sin slagvolym och i utförandet a la Ducati Diavel blir den ett monster...

"Monster" är ju upptaget som modellbeteckning, och BMW har ett visst rykte om sig att inte vilja göra som andra hojtillverkare. Måhända får storboxern tillnamnet "Leviatan"?
Eller tar man fram ett gammalt omdöme från, när de moderna dieslarna slog igenom i premiumbilsegmentet? Jag vill minnas, att någon av BMW:s tidiga, lyckade prestigedieslar fick namnet "Dunderklumpen" (vilket i hojvärlden emellertid redan använts om Triumph Rocket III).


Annars för dom som minns hur Hayabusan kom som ett svar på Blackbird. Hayabusa är japanska för pilgrimsfalk och pilgrimsfalken jagar koltrastar(Blackbird). Hadde det varit kul om man svarade Diavel (enligt google bolognese för djävul) med en hoj med ett namn i stil med Erzengel. Men jag antar att någon med djupare theologisk kunskap än mig kan komma på ett bättre namn
2000 BMW R1150GS
2003 Honda XRV750 Africa Twin
1991 Honda VFR750
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Milanomässan...

Inläggav Roger Gross » 2019-10-12/10:00

Tillverkare av tunga mc kämpar hela tiden med höga inköpskostnader p g a (för) små seriestorlekar.
BMW MOTORRAD tacklar detta genom att penetrera marknaden med olika utföranden av hojar inom befintliga motorfamiljer. Förutom motorn blir man allt duktigare på att använda samma komponentutföranden i flera modeller.
Vi kan alltså räkna med flera nyheter med befintliga motorer förutom R1800 som kommer i tre olika designutföranden.
Förhoppningsvis får alla motorer på sikt ShiftCam-tekniken vilken är suverän i sin enkelhet.
Vattenboxern hinner nog bli större innan den blir mindre. En liten boxer med kompressormatning verkar lovande. Men boxern är både tung och tillverkningsdyr - dock är den ett BMW-signum inte att förakta...
Den som lever får se...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 1741
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Milanomässan...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-10-12/14:44

Från diskussion om fiskmåsar tillbaka till Milanomässan....

Tre R1800-versioner:
Classic Cruiser, Touring Cruiser, och Bagger.

72639249_1466686793469411_8289780639310282752_o.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Milanomässan...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-12/15:26

Roger Gross skrev:... (för) små seriestorlekar.
BMW MOTORRAD tacklar detta genom att penetrera marknaden med olika utföranden av hojar inom befintliga motorfamiljer. Förutom motorn blir man allt duktigare på att använda samma komponentutföranden i flera modeller.

Det är väl ett av få områden, där H-D visat vägen? Att BMW anammar samma filosofi gynnar rimligen oss kunder, eftersom det håller kostnaderna nere.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 13975
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Milanomässan...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-10-19/10:29

R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Milanomässan...

Inläggav Nils-Erik Ringlander » 2019-10-19/12:50

Bror Gårdelöf skrev:snipp....Jag läste ordet "muskelhoj" första gångerna i Stora Motorcykelkatalogen 2003 ....


Redan i slutet av 70-talet och kanske tidigare ( min mc-kunskap kan dateras till 2 aug 1979 och framåt) fanns det ett 'karosskit' att köpa som kallades Muscle Machine och var avsett för Honda 750 resp 500. Kallades ibland MM och ,om jag minns rätt, såldes av Manfreds Motor i Burseryd :shock:

Nog av OT: jag ser fram emot att besök EICMA 7/11 ;) :)

Muscle Machine_03.JPG
Hälsningar
Nils-Erik Ringlander

F850GSA-19
R90S-76
Baotian Classic
D9
Användarvisningsbild
Nils-Erik Ringlander
 
Inlägg: 2468
Blev medlem: 2006-01-03/01:00

Re: Milanomässan...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-11-05/10:16

Från mässan: Nya F900R och F900XR debuterar + en uppdaterad S1000XR med symmetrisk front.

Nya attraktiva alternativ för nuvarande GT, S, och XR-ägare.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Milanomässan...

Inläggav Wiberg » 2019-11-05/10:57

Måns Ulveståhl skrev:Från mässan: Nya F900R och F900XR debuterar + en uppdaterad S1000XR med symmetrisk front.

Nya attraktiva alternativ för nuvarande GT, S, och XR-ägare.

Nya S1000XR saknar dock Shiftcam. Betydligt mindre förändring än väntat tycker jag.
Användarvisningsbild
Wiberg
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-08-31/23:12
Ort: Kolmården

Re: Milanomässan...

Inläggav Nils-Erik Ringlander » 2019-11-05/12:45

Måns Ulveståhl skrev:Från mässan: Nya F900R och F900XR debuterar + en uppdaterad S1000XR med symmetrisk front


Och det sades väl att R18 släpps på marknaden tidigt 2020 ? Men jag skulle inte bli förvånad om man lanserar i USA först.

Hur som helst, bli inte avundsjuka nu :? , på torsdag är jag på plats i Milano.
Ska försöka fixa lite bilder här och i FB-gruppen
Hälsningar
Nils-Erik Ringlander

F850GSA-19
R90S-76
Baotian Classic
D9
Användarvisningsbild
Nils-Erik Ringlander
 
Inlägg: 2468
Blev medlem: 2006-01-03/01:00

Re: Milanomässan...

Inläggav Olof Eriksson » 2019-11-08/07:32

Och nu är det fredag...
// Olof
R1200 GSA -17
Distriktsombud D3
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2237
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Milanomässan...

Inläggav Nils-Erik Ringlander » 2019-11-08/18:40

Olof Eriksson skrev:Och nu är det fredag...


Ja, det är det och Internetuppkopplingen på hotellet lämnar en del att önska. Nyheterna är F900R, F900XR, Uppdaterad S1000XR och koncepthojen R18 som ska börja säljas 2020. 1600, 850 och 750 saknades helt :o
Av R1250 vara bara GS närvarande Bilder finns i FB-gruppen. Kommer här så snart jag har Wifi.
Hälsningar
Nils-Erik Ringlander

F850GSA-19
R90S-76
Baotian Classic
D9
Användarvisningsbild
Nils-Erik Ringlander
 
Inlägg: 2468
Blev medlem: 2006-01-03/01:00

Re: Milanomässan...

Inläggav Olof Eriksson » 2019-11-08/23:37

Ordning på dej trotts dåligt Wifi. Vi i svedala får väll lägga på ett par vedträn och vänta då....
// Olof
R1200 GSA -17
Distriktsombud D3
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2237
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Milanomässan...

Inläggav Nils-Erik Ringlander » 2019-11-09/12:50

Äntligen användbar Wifi ( på flygplatsen :oops: )

Några bilder från Eicma

20191107_094315[1].jpg
R18


20191107_094659[2].jpg
F900XR


20191107_094703[1].jpg
F900R


20191107_094402[1].jpg
Koncept E-bike
Hälsningar
Nils-Erik Ringlander

F850GSA-19
R90S-76
Baotian Classic
D9
Användarvisningsbild
Nils-Erik Ringlander
 
Inlägg: 2468
Blev medlem: 2006-01-03/01:00

Re: Milanomässan...

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-11-09/12:54

Ja jäklar

F900XR är ju snygg som attan.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 1704
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Milanomässan...

Inläggav Fredrik J » 2019-11-09/20:13

Hade jag haft sådan läggning hade ju en R18 inte suttit fel, riktigt snyggt och roligt koncept av BMW får man säga.
R1200GSA '10
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Milanomässan...

Inläggav CG Arvidsson » 2019-11-09/20:59

Många nya snygga hojar. Men, framskärmarna blir kortare och kortare. Detta kommer betyda mer slitage på detaljerna bakom framhjulet. Undantag, Suzuki V-strom 1050, framskärm värd namnet.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1202
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Milanomässan...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-09/21:05

Tillverkare av skärmförlängare har alltså skäl att vara glada.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 13975
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst