Kort presentation Jag är ny på forumet och relativt oerfaren i MC-världen.
(Längre presentation finns längre ner i inlägget)
Vi, jag och min fru, har ju två F750GS men bara väskor till den ena, vario-väskor, så min plan är att skaffa ytterligare en uppsättning väskor. Hur ska man tänka och vad ska man välja.
Flera Vario-väskor blir det inte, mina funderingar handlar om mjuka eller hårda väskor.
Som jag förstått det är egentligen mjuka väskor att föredra. Säkrare för föraren och mindre risk att skada cykeln om man lägger den på sida. Här hade allt varit frid och fröjd om det inte vore så att jag alltid gillat de hårda presenterna bättre än de mjuka.
Jag har läst några gamla trådar i forumet och det verkar i alla fall som att det för ca fem år sedan fanns ytterligare några som föredrog korvlådor. Men hur är det idag? Finns det fortfarande någon som kan hitta argument för att välja hårda väskor framför mjuka?
När det gäller hårda väskor har jag kikat lite på Bumot, har någon här erfarenhet av dessa. När det gäller mjuka har jag inte tittat på några ännu så länge.
Tacksam för argument och infallsvinklar som kan övertyga mig åt ena eller andra hållet.
//Jonas
(Här kommer en längre presentation)
Hej,
Jag är ny här på forumet, men har besökt forumet till och från i några års tid.
I våras köpte jag och min fru varsin F750GS, det är första gången vi äger BMW cyklar. Vi är båda relativt färska MC-förare, 2014 resp 2015, men åldersmässigt ligger vi strax över och under 50 så vi tillhör dem som skaffat A-kort och MC i ”vuxen ålder”.
Övningskörningen skedde främst på trafikskolans F650GS och i viss mån privat övningskörning på en Yamaha 650dragstar. Efter godkänt körprov skaffade vi varsin Yamaha 950 Bolt. En relativt liten cykel med ABS. Med dessa har vi kört några lite längre resor i Norge och lite kortare turer hemma i Sverige totalt lite drygt 2000mil. Nu har jag kort sammanfattat hela min MC-erfarenhet.
Att vi Uppgraderade till F750GS var för att få cyklar som var lite mer anpassade för våra MC turer till Norge och lite längre turer i Sverige. Jag var även sugen på en cykel som var lite bättre lämpad för körning på grusväg än Bolten. Med det menar jag inte offroad-körning eller Grusbus utan snäll körning. Jag är även lite vertikalt handikappad med ca 29tum ”in seam” så F850GS föll bort även om den möjligtvis passar något bättre för mina önskemål.
1200GS eller 1250GS hade förstås varit trevliga cyklar, men prislappen är ju en annan och när man ska köpa två cyklar kan man inte bortse från priset.
Frugans 750 var en Demo-cykel med strax under 5km på mätaren och min 750 har varit nere i Fuengirola i Spanien och rullat ca 270mil och sedan kommit hem på grund av Corona-utbrottet. (Nu kan kanske någon observant person pricka in MC-handlaren geografisk).
Till min cykel följde det med BMW-vario väskor, dessa är stora på utsidan och minimala på insidan..... Nej de passade inte riktigt mina behov. Bor man på hotell funkar de nog men ska man ha tält och sovsäck, liggunderlag och kök med sig lämnar de en del att önska.
På Boltarna körde vi med hemmagjorda ”korvlådor” tillverkade av ammunitionslådor samt tankväskor och ”kanotsäckar” från biltema.
//Jonas