av Bror Gårdelöf » 2020-09-02/12:23
Vi befinner oss i den egenartade paradoxen, att BMW:s ABS-system bromsar bakhjulet åt oss bättre, än vad vi själva kan! Det, som lärs ut under nämnda körutbildning, förutsätter, att hojen INTE har ett bromssystem á la modern BMW!
Min förra hoj (2002) hade delintegralbromsar men inte den tidiga anläggningen av bakbromsen. Trots att det egentligen inte behövdes, körde jag som tidigare och använde även pedalen, vilket gick utmärkt. Men den nya hojens system säger ifrån, och jag har arbetat om motoriken - vilket tog sin tid.
Den givna nackdelen är, att den dagen man sätter sig på en hoj utan detta förnämliga system, måste man "lära tillbaka"!
Men på bankurser etc är det nog bara att inte lyda instruktionen att använda pedalen. (Intressant, för övrigt, för jag gick några kurser för många år sedan, där vi mer eller mindre uppmanades att strunta i bakbromsen! Jag lydde aldrig det rådet - då.) I den mån instruktören envisas, får man väl förklara för honom/henne, hur det egna bromssystemet fungerar.
På kurs med min K 1200 RS klippte jag i ordentligt med handtaget. Instruktören skrattade och sade: "ABS är bra - eller hur?"
(Salig Bosse Rindar har berättat, hur en instruktör vid något tillfälle hade synpunkter på hans bromsteknik. ABS-bromsar var ovanliga på den tiden, men Bosse hade sådana - och talade i väl valda ordalag om det för instruktören ifråga. Med tanke på Bosses långa erfarenhet bakom styret, är det inte svårt att föreställa sig situationen.)