Dras tex getingar till motorcyklar?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Dras tex getingar till motorcyklar?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-10-03/16:13

Nästan off topic...men en seriös fråga som rör mc så ;)

Jag har fått för mig att getingar (kanske också andra bevingade varelser?) dras till mc när man står still vid tex rödljus eller just parkerat, och till för 5 min trodde jag det var inbillning men så ser jag en mc film på youtube med en tjej som skall på båten på Gotland och en mycket nyfiken geting skall upp i ansiktet på henna en god stund, då kom jag på att kanske är det inte bara jag som inbillat mig detta?

När man står där på tomgång vid ett rödljus så är det ganska ofta en geting hälsar på, har funderat på om det är värmestrålning får mc eller kanske lukten från motor/avgaser eller så?

På min gamla Vespa ute på landet sökandes efter en badplats för något år sedan kom ett par "bromsar" obehagligt nära och allt slutande med att jag låg i gruset lätt panikslagen, detta kanska har mer med att göra att det var häst och kohagar nära möjligen.

Vad säger ni slump och inbillning eller välkänt faktum? :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Dras tex getingar till motorcyklar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-03/16:39

Någonstans har jag läst, att getingar (och andra insekter?) dras till koldioxid - måhända för att koldioxid innebär ett potentiellt byte? (Att blåsa på en geting för att få bort den skulle alltså vara kontraproduktivt.) Jag kan inte bedöma sanningshalten, men om det är sant, producerar ju såväl förbränningsmotorer som människor koldioxid.
Då borde å andra sidan bilar vara minst lika attraktiva för getingar - men så länge bilisten inte åker nedcabbat eller med öppna sidorutor, är det rimligen inte något problem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dras tex getingar till motorcyklar?

Inläggav enhjuling » 2020-10-03/17:19

Är det inte så att getingarna känner lukten av all mat (alla mosade insekter) som finns i fronten på motorcykeln?
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Dras tex getingar till motorcyklar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-03/17:59

Kan vara - men det förklarar i så fall inte noteringen, att getingar även söker sig till förarens ansikte (om de nu specifikt gör det).
Men det där med föda i form av mosade insekter har jag sett vid några tillfällen varma dagar - när mängder av flugor samlas kring och på kåpglaset för att kalasa på mosade artfränder.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dras tex getingar till motorcyklar?

Inläggav BmwMats » 2020-10-03/18:01

Bror Gårdelöf skrev:Men det där med föda i form av mosade insekter har jag sett vid några tillfällen varma dagar - när mängder av flugor samlas kring och på kåpglaset för att kalasa på mosade artfränder.


Bror, du kör för långsamt. Vi andra åker lite fortare, så inte flugorna hinner ikapp... :lol: :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Dras tex getingar till motorcyklar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-03/18:22

Mja - detta har jag sett, när hojen parkerats i solsken. Hur fort man än kör (jag kör inte särskilt fort), blir det ju en paus då och då.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dras tex getingar till motorcyklar?

Inläggav F800åkare » 2020-10-03/19:50

Märkt av detta jag oxå, men finner att de mest dras till hojen, inte föraren. Alltid antagit det att bero på insekterna och dofterna från det. Är ju särskilt fronten de vill vara vid, skulle det vara c02 skulle de väl vara i andra änden av hojen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Dras tex getingar till motorcyklar?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-10-05/03:14

Tjejen i fråga heter Noraly - "Itchy Boots" på U-tuben.
Just nu betar hon av Sverige.
Noralys resereportage på hoj rekommenderas.

På frågan om getingar så gäller det inte enbart getingar.
Bromsar stora som handflator (nåja) var väldigt närgångna på vägen till Arjeplog 2017.
Personligen tror jag det är hojfabrikatet som påverkar deras intresse främst 8-)

Tesen om CO2 tror jag inte på.
Mer att doften från krossad lättuggad middag lockar där getingar och dylikt gillar att dyka upp.
Front, boxercylindrar, hjälmvisir, axlar, samt ärmar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Dras tex getingar till motorcyklar?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-10-07/09:32

Ja det blev ju några tanketrådar, intressant!

Jag har efter denna tråd sökt lite och det skrivs att en geting utsöndrar feromoner också efter att den dött som en signal till andra getingar, dock vet jag inte om det som jag uppfattas som ätt beskedliga mängder döda insekter skulle dra till sig dessa getingar.
Funderingarna fortsätter :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Dras tex getingar till motorcyklar?

Inläggav BrooklynS » 2020-10-07/11:09

Ingen slump att Vespa heter som de gör. ;)

Getingar är rovdjur och som alla sådana är de bra på att hitta mat. Om de uppehåller sig kring ansiktet är det sannolikt en bra idé att tvätta skägget.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Dras tex getingar till motorcyklar?

Inläggav BmwMats » 2020-10-07/11:56

BrooklynS skrev:Ingen slump att Vespa heter som de gör. ;)

Getingar är rovdjur och som alla sådana är de bra på att hitta mat. Om de uppehåller sig kring ansiktet är det sannolikt en bra idé att tvätta skägget.


Mao är det bra att inte ha kvar några spår av "veckans matsedel" i skägget... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Dras tex getingar till motorcyklar?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-10-07/18:14

BmwMats skrev:
BrooklynS skrev:
Mao är det bra att inte ha kvar några spår av "veckans matsedel" i skägget... :lol:


Annars väldigt bra att ha med sig om det kniper.
Lite som försvarsmaktens fältranson.
Eller som tyskarna uttrycker det - och allt annat - kärleksfullt; "Einmannpackung".
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Dras tex getingar till motorcyklar?

Inläggav Kovlingen » 2020-10-14/17:44

Måns Ulveståhl skrev:Tjejen i fråga heter Noraly - "Itchy Boots" på U-tuben.
Just nu betar hon av Sverige.
Noralys resereportage på hoj rekommenderas.

Flera nya avsnitt att kika på .
Sista är nog 3 : 26
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Dras tex getingar till motorcyklar?

Inläggav Tomas Markebo » 2020-11-22/12:39

En fundering kring insekter och motorfordon: I min arbetsmiljö, ambulanssjukvård, noterade jag att när bilarna fick katalysator för cirka 30 år sedan uppträdde plötsligt ett nytt problem. Om luckan till sjukhytten stod öppen samtidigt som motorn var igång fylldes bilen av flugor. Numera är det diesel som gäller och det problemet existerar inte längre. Är det så att koldioxiden lockar insekter men någonting i orenade bensinavgaser och alla dieselavgaser avskräcker dem? Möjligen var problemet störst i mörker så det kanske var ljuset inne i bilen som lockade men avgaserna pre katalysator och diesel avskräckte.
I utkanten av Kungsbacka
BMW R60/5
Royal Enfield 350
Honda Deauville
Användarvisningsbild
Tomas Markebo
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2012-06-15/08:38

Re: Dras tex getingar till motorcyklar?

Inläggav Kapten Stofil » 2020-12-30/18:09

Flera anordningar som skyddar mot mygg har en gasolbrännare som alstrar koldioxid, som drar till sig myggen, innan de zappas av högspänning eller dödas av gift .
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst