Stelhet i knä på mc och höften i bilen?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Stelhet i knä på mc och höften i bilen?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-12-25/16:04

När jag körde hoj upplevde jag efter lite åkande vad jag skulle kalla mindre smärta eller kanske stelhet i knän
(R200GS)
Ofta var det då man var på resande fot och som jag minns det ökande det sakta ju fler dagar jag reste, hade ju en GS så det var ganska lätt att råda bot på genom att hänga med benen, stå upp och sedan sitta igen, men det återkommer efter vad jag uppfattar efter ganska kort tid, det var inte jättealvarligt men satte lite trist prägel på körandet.

Har inte brytt mig om ovan speciellt mycket om det inte vore för att jag köpte bil för lite mer än ett år sedan för jobb pendling (varit billös i över 20 år innan) och då upptäcker jag att jag får samma eller likande känsla i speciellt höger höft efter drygt 1 timmes körning?
Bilen är en automat och har sportstolar så jag sitter rätt lågt och inte det mera normala stol sittande som man gör i tex en SUV

Min egen gissning är, genetiskt betingat, otränad och ålder (53) :D

Eller är det något annat som man kan tänka på? jag skulle beskriva det som "retligt" att det "stör" inte värre än så.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Stelhet i knä på mc och höften i bilen?

Inläggav Buster » 2020-12-25/16:42

Njut av nuläget, med åldern kommer jävelskapen öka.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Stelhet i knä på mc och höften i bilen?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-12-25/16:58

Diagnostik på distans är milt uttryckt vanskligt - men den rimliga förklaringen är åldern. För sådär ett kvartssekel sedan träffade jag en vital kvinna i 70-årsåldern inför en operation. Vid genomgång av sjukhistorian sade hon spontant: "Innan jag flyttade till Sverige, träffade jag en läkare i Tjeckien, som sade: 'Om du vaknar en morgon, och du har inte ont någonstans, och du är över femtio - då är du död.' " Det har jag lett åt många gånger.

Det man kan göra är naturligtvis att skaffa sig lämpligt fordon etc. Du måste ju inte ha en SUV för att sitta bra.
Idag finns högbyggda småbilar av bra kvalitet.
Hur som helst: Välkommen över krönet (= femtioårsdagen).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stelhet i knä på mc och höften i bilen?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-12-25/18:37

Besök en kiropraktor.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Stelhet i knä på mc och höften i bilen?

Inläggav GSven » 2020-12-25/19:16

Peter Nordlund skrev:.... är det något annat som man kan tänka på?

Träna. Utifrån problemanalys hos fysioterapeut t ex. Smidighet, styrka, avslappning, artrosskola eller vad som kan behövas.
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/beh ... aktivitet/
Men eftersom detta är forum för teknik: bygg om stolen så den passar dig och ger stöd så du slipper statisk anspänning.
Anlita en coach så du sitter rätt.
Använd farthållaren, rör på benet ibland. Eller kör ryckigare, gasa/bromsa omväxlande, vem hör talas om taxichaufförer med ont i gasbenet? ;)
Åldern, titta på Stig Johansson och fundera sedan på om en timmes biltur är jobbig för kroppen https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/s ... el-fran-37
Hela filmen här https://cykla.se/
Den Siste Pionjären heter den

Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Stelhet i knä på mc och höften i bilen?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-12-25/19:20

Bror Gårdelöf skrev:För sådär ett kvartssekel sedan träffade jag en vital kvinna i 70-årsåldern inför en operation. Vid genomgång av sjukhistorian sade hon spontant: "Innan jag flyttade till Sverige, träffade jag en läkare i Tjeckien, som sade: 'Om du vaknar en morgon, och du har inte ont någonstans, och du är över femtio - då är du död.' " Det har jag lett åt många gånger.


Jge var i Polen i høst og hilste på en god venn. Han har nettopp passert 40, og hadde også vært hos legen med diverse "plager". Legen hans hadde svart noe sånn som at om man har passert 40 og ikke har vondt noe sted, så er det uvanlig.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Stelhet i knä på mc och höften i bilen?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-12-25/19:29

Eller som någon slagfärdig amerikanska formulerade det:
"When you finally manage to get your life together, your body starts falling apart!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stelhet i knä på mc och höften i bilen?

Inläggav BmwMats » 2020-12-25/19:35

Peter Nordlund skrev:När jag körde hoj upplevde jag efter lite åkande vad jag skulle kalla mindre smärta eller kanske stelhet i knän
...

och då upptäcker jag att jag får samma eller likande känsla i speciellt höger höft efter drygt 1 timmes körning?
Bilen är en automat och har sportstolar så jag sitter rätt lågt och inte det mera normala stol sittande som man gör i tex en SUV

Min egen gissning är, genetiskt betingat, otränad och ålder (53) :D

Eller är det något annat som man kan tänka på? jag skulle beskriva det som "retligt" att det "stör" inte värre än så.


Säger också - Välkommen i gänget, det känns väl att man inte är 20 år längre, vissa saker känns lite mer besvärliga och krämpor av olika dignitet kommer sakteliga.
En bra grundträning och fysik kan ju lätta på vissa av dessa krämpor, om man lägger an vid en sundare livsstil och kanske lite mer kropplig aktivitet för att råda bot på detta.
Lätt att säga, svårare att göra i realiteten, men bara några goda råd.

Själv känner jag att mina axlar och nacke gör sig påminda under körning, speciellt på cyklar med lite lägra placering av styret, däremot på K75c samt K75RT upplever jag med en mer rakryggade hållningen att det känns bättre.
Bil kör jag så ytterst lite, kanske 50-75 mil/år, så jag kan inte med säkerhet säga att jag upplever några problem, men man sitter ju ypperligt fint i en gammal Amazon som har god förarmiljö gällande överblick och fina säten, så jag är nog inte rätt person att kommentera bilkörning.

Mina få ören till diskussionen.
Lev väl Peter, och till er alla andra - Var rädda om Er ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Stelhet i knä på mc och höften i bilen?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-12-25/19:35

Bror Gårdelöf skrev:Eller som någon slagfärdig amerikanska formulerade det:
"When you finally manage to get your life together, your body starts falling apart!"

:D Godt nyttår! :D
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Stelhet i knä på mc och höften i bilen?

Inläggav Sahlin » 2020-12-26/00:29

För ca: 10 år sedan började jag få ont i höften vid längre körning med bilen. Jag var då 50 år ung och ville väl inte lyssna riktigt på kroppens signaler. Dock blev det hela värre med tiden, och 2018 var jag tvungen att operera in en ny höftprotes.

2016 hade jag dessutom köpt mc och då började det tillkomma en del krämpor. Framförallt i händer och axlar. Ville inte lyssna på varningarna denna gång heller, men det blev bara värre. Fick klippkort hos läkaren och det visade sig till sist att jag faktiskt har reumatism. Inte så trevligt, men tyvärr får man gilla läget och ta sin medicin. Det sista som tillkommit är en operation av carpaltunneln (handleden) och det har blivit bättre, vilket är positivt.

Som sagt i tidigare inlägg så spelar säkert åldern en stor roll när det gäller de fysiska åkommorna. Dessutom drogs jag med ganska rejäl övervikt som jag nu "trimmat" bort. Detta har medfört att livet faktiskt är betydligt lättare och en hel del krämpor har försvunnit i kombination med diverse övningar och mild motion. Dessvärre är inte reumatismen borta men jag kan leva med det. I alla fall så länge jag orkar köra motorcykel ;)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Stelhet i knä på mc och höften i bilen?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-12-26/09:01

*Frågan var seriöst ställd* är inte säker på att den tolkades så av alla.

Jag var inte ute den hjälp man kan få hos en doktor, mer egna erfarenheter och upplevelser (vilket jag fick :) )

Då jag inte har en enda hojåkande kompis jag umgås med så hamnade frågan härk för just hojåkandet är så starkt förknippat med nöje och njutning, angående bilen så är det "problemet" så litet att den nästan inte är värt att nämnas utan mer som en förklaring och en aha-upplevelse från min sida att dom kan hänga ihop.

Jag känner inte av knä eller höft i någon annan situation kan tilläggas, promenerar enkelt 1-2 mil utan känning, så det är just den där statiska situationen kan jag tänka.
Har ingen i familjen med reumatism om det nu har någon ärftlig komponent, och gällande vikten så ju en redig övervikt har jag (103 kg idag på 175 cm) men 2013 vägde jag 150 kg så det går åt rätt håll, men den övervikten har säkert satt sina spår i leder och likande.

@Sahlin
Vilken resa du gjort!
Jag opererade också Karpaltunnelsyndrom (https://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=274&t=14595 ) 2012 och det löste 100% av problemet för mig.

Rent allmänt om hoj så tänker jag att en GS som modell är bra lämpad för en person som känner som jag gör med tank på alla dom sätt man kan röra på sig under körning, vi får väll se vad som händer när jag köpt ny lägenhet och om jag kan hitta ett garage ;)

Tack för eran input uppskattar det! :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Stelhet i knä på mc och höften i bilen?

Inläggav F800åkare » 2020-12-26/09:12

Gällande höft och bilkörning, ett rikemansproblem. ;)
bild_2020-12-26_091149.png
bild_2020-12-26_091149.png (1002.88 KiB) Visad 2901 gånger
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Stelhet i knä på mc och höften i bilen?

Inläggav Sahlin » 2020-12-26/10:46

Peter Nordlund skrev:Jag känner inte av knä eller höft i någon annan situation kan tilläggas, promenerar enkelt 1-2 mil utan känning, så det är just den där statiska situationen kan jag tänka.

Kan mycket väl vara så. Jag promenerar själv en hel del varje dag och gör en del övningar. Oftast inga problem och jag upplever det som att värken dämpas av att man rör sig.

Peter Nordlund skrev:Har ingen i familjen med reumatism om det nu har någon ärftlig komponent, och gällande vikten så ju en redig övervikt har jag (103 kg idag på 175 cm) men 2013 vägde jag 150 kg så det går åt rätt håll, men den övervikten har säkert satt sina spår i leder och likande.

Jag har heller ingen i familjen som har, eller haft reumatism, så tydligen är det inte ärftligt utan kan drabba vem som helst. Det var en rejäl viktresa du gjort och just vikten tror jag påverkar mycket. Själv är jag 178 cm och väger idag ca: 75 kg sedan några månader tillbaka (började på 103 kg). Detta har ju gjort att man rör sig betydligt lättare. Dessutom kommer man ofta på sig själv att sitta i ställningar som man tidigare inte trodde var möjligt. Hade även problem med värk i låret länge efter min höftledsoperation, men den är nu är borta.

Peter Nordlund skrev:@Sahlin
Vilken resa du gjort!
Jag opererade också Karpaltunnelsyndrom (https://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=274&t=14595 ) 2012 och det löste 100% av problemet för mig.

Skönt att det blivit bra!! Själv är jag ganska nyopererad men kan ändå konstatera att det känns mycket bättre. Hoppas att du får bukt på resten av värken också, för det är inte kul att gå runt och ha ont. Lycka till!!
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Stelhet i knä på mc och höften i bilen?

Inläggav Sahlin » 2020-12-26/10:58

F800åkare skrev:Gällande höft och bilkörning, ett rikemansproblem. ;)

Tur att man inte är rik :D :D
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst