vilospänning?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

vilospänning?

Inläggav moe green » 2021-02-07/12:14

Hej!, jag har en r1250gsa Hp-20. (Life po4 batteri ,vad jag förstått)
jag har vissa problem med att hitta uppgifter på vilken vilospänning dessa batterier skall ha?
är det likadant i det avssendet jämfört med agm/bly batterier? dvs 12,4 -12,7 volt?
e ju lite mer komplicerat, med dessa batterier, skall helst inte stå fulladade etc, 40-80 prc efter vad jag läst mig till, har en för ändamålet korrekt laddare, men vet liksom inte vilken nivå batteriet är laddat?
e det ngn här som kan klargöra detta vore jag tacksam.
tack på förhand.
Dennis
Användarvisningsbild
moe green
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2016-07-13/19:42

Re: vilospänning?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-07/15:54

Här finns en del att läsa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Litiumjonbatteri

I Bumsen 1/19 finns en utmärkt artikel, skriven av Ola Strandvad, om litiumbatterier.
Om du inte har papperstidningen, Klicka på "Till BMW MC-klubben, Sverige" överst på denna sida.
Gå in under Bumsen och leta upp numret.
Efter att artikeln publicerats, har BMW Motorrad Battery Charger/Batterieladegerät Plus lanserats. Den kan ställas in för bly- eller litiumbatteri. (Har du någon annan modern laddare, bör även den funka. Kolla bruksanvisningen.)

Slutligen: Hojens instruktionsbok? Eller är den inte till någon hjälp?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: vilospänning?

Inläggav moe green » 2021-02-07/17:50

nja instruktionsboken hjälper mig inte,, framgår att det e 12v ,10 amp, på detta batteriet,
jag e inte ngt vidare i ämnet ellära heller för den delen, men ett "vanligt" batteri bör ha en vilospänning på 12,7v
o ej under 12,4, dessa batterier brukar jag se till att ha uppladdade med underhållsladdning då o då under vintern, då dessa mår bra av att vara fulladdade, men så är icke fallet med lithium,
hade hellre haft ett agm batteri, men nu e det ju ett lithium i så jag får väl försöka ha det ett tag,
onödigt komplicerat tycker jag, men det e ju dit utvecklingen går :?
men jag skall kolla bumsen som du tipsade om,, tack för tipset! :)
mvh Dennis
Användarvisningsbild
moe green
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2016-07-13/19:42

Re: vilospänning?

Inläggav Gubbe » 2021-02-08/20:23

jag har lithium i båda mina hojar och viloströmen bör inte gå under 13-13,5 volt i ett 4 cells batteri som är vanligast.(4 x 3,7 Volt) Då har batteriet mellan 75-100 % laddning. Batteriet bör laddas om spänningen sjunker under 12,9 volt. Annars har Lithium mycket låg självurladdning och spänningen kan till och med öka om det står oanvänt en tid. VIKTIGAST är ändå att inte ladda över 15 volt.... Det är därför det finns specialladdare för Lithium . En vanlig Ctec till exempel kan ge ifrån sig spänningstoppar på över 15 volt och det är inte bra...
Bjorn Holmgren Växjö BMW f 800 s 2007 Ducati 900 ss 2000 NSU 250 1964
Användarvisningsbild
Gubbe
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2020-01-04/12:27

Re: vilospänning?

Inläggav moe green » 2021-02-09/08:09

Hej! ok det va bra info, ja jag har laddare för lithiumbatteri, det va just vilken vilospänning det bör hålla
som jag letade efter, :) så det va precis det jag eftersökte
tackar för dessa uppgifter :)
mvh D
Användarvisningsbild
moe green
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2016-07-13/19:42

Re: vilospänning?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-09/11:17

En fråga i anslutning till detta: Jag har läst, att litiumbatterier har mycket låg självurladdning. Adekvat laddade skall de klara en vinter utan underhållsladdning. MEN då skall de inte vara kopplade till någon strömförbrukare!
Alla moderna gathojar har väl någon liten strömförbrukare? Om inte annat en klocka?
Vad gäller då? Det verkar inte vettigt att behöva ta ur batteriet!

Själv har jag inte problemet än så länge, men kunskap är aldrig fel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: vilospänning?

Inläggav moe green » 2021-02-09/13:14

precis min tanke Bror, jag antar att det alltid drar lite ström, e väl ett slags sleepmode som drar lite ström,+
ev larm bör ju dra lite ström, men om man då kan mäta över polerna ngn gng i månaden o tillse och ev underhållsladda batteriet ngn timme utifall batteriets vilospänning hamnat nedåt 12,9v....
dessa batterier bör inte laddas i kyla kan ju vara bra att tänka på.... :?
mvh D
Användarvisningsbild
moe green
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2016-07-13/19:42


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron