Inför kommande säsong... Pyspunka

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Inför kommande säsong... Pyspunka

Inläggav BmwMats » 2021-03-01/20:00

Vill slå ett slag för det här med "pyspunka" eller luftläck på ett däck inför en ny säsong.
Det är lätt att man upptäcker att däckstrycket är lågt eller att körupplevelsen inte är som den skall vid ett lägre uppehåll i körningen.

Själv upptäckte jag idag när jag skulle lägga om till sommarsulor på hojen att framhjulet till min åretruntcykel inte höll luften.
Det hade tydligen börjat ärga mellan själva däckets kant mot fälgkanten, så att luften sipprade ut sakta och säkert.
I och med att det hjulet hade stått under hela vintern, så hade gott om tid funnits för att bilda denna ärgning.

Själva jobbet att kränga loss däcket från fälgen och göra rent fälgkanterna går relativt fort.
Krängningsverktyg inköpt sedan tidigare på Biltema, några däckjärn köptes begagnade, samt lite däckmonteringspasta erfordras för att underlätta arbetet.

Kräng av däcket från fälgen, putsa till kanterna på fälgen vilka skall täta mot själva gummidäcket.
Kräng på däcket ånyo.
I med ny luft och - Voila - klart !

Nu återstår bara att byta på hojen, men det gör jag i morgon när jag har lite mer tid till övers ! ;)

Lycka till - BmwMats
Bilagor
IMG_3184.JPG
IMG_3185.JPG
IMG_3186.JPG
IMG_3188.JPG
IMG_3189.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HÅKAN SEDBO och 1 gäst