Oskulden är tagen!

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Oskulden är tagen!

Inläggav Kenneth Lundgren » 2021-06-24/16:36

Mitt livs första punktering på hoj. Det smög väldigt sakta ur luft från bakdäcket, pumpade 2,9 för två dagar sen och nu visade tpm 2,5! Kan det vara en smygis? Kollade ytan och fann en liten liten metallsplint, drog ur den och såg knappt hålet efter den, känna något gjorde man inte heller.

Jag hade förberett mig två år tidigare med ett repkitt och en liten kompressor från Biltema. Sagt och gjort så var det dags för den stora reparationen av karln i huset, så jag förberedde mig med en… burk öl!
Med lite hårt arbete för att göra det pyttelilla hålet större, lite darrig var man, vi ska till Gotland om 1,5 veckor och jag vet inte hur fort man kan få fram ett nytt däck tills dess.

Men jag har sett på tuben hur man gör och forcerade så gott det gick, till slut satt pluggen med mycket lim och så dit med kompressorn. En tom burk senare så verkar trycket ha nått önskvärd nivå, vi får se imorrn om det består, i så fall firar jag det med en ny burk. :mrgreen:
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Oskulden är tagen!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-06-24/17:27

Grattis! Annars är det nog inga problem att få fram ett däck på halvannan vecka. (OK - det beror på, var man bor, och hur långt det är till verkstaden.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Oskulden är tagen!

Inläggav Lindeberg » 2021-06-25/12:15

På tal om punktering fingrade jag på BMW:s tyre pressure travel set häromdagen. Otroligt fin känsla i detaljerna, och känner jag mig själv så kommer jag köpa detta set inom kort, bara för att det är så fint och välgjort. Bara förvaringsväskan var smutt. Någon som vet hur många ”ampuller”/gaspatroner som krävs för att få upp ett bakdäck till 2,9?

https://www.bmwmotorradonline.com/produ ... travel-set
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Oskulden är tagen!

Inläggav Håkan » 2021-06-25/12:55

Lindeberg skrev: Någon som vet hur många ”ampuller”/gaspatroner som krävs för att få upp ett bakdäck till 2,9?

Ser smutt ut. ;)
Den gång jag prövat i "skarpt läge", använde jag alla tre ampuller i satsen. Körde sedan till en mack för att kolla/pumpa, hade cirka 1,5 bar. Men det är svårt att utnyttja hela ampullen utan läckage, övning ger färdighet här. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oskulden är tagen!

Inläggav F800åkare » 2021-06-25/15:00

Kolsyran har jag stopoat ned 6 patroner i mitt punkteringskit. 3 räcker till att få trycknig att ej skada fälgen. Men däcket kommer ta stryk. Jag har numer en sån liten 12v kompressor från biltema i packningen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Oskulden är tagen!

Inläggav Kenneth Lundgren » 2021-06-25/16:28

Ja den kompressorn fick jag användning för första gången. Funkade riktigt fint men det tar lite tid för den lilla volymen kompressorn har, men kom upp i rätt tryck. Glöm inte att skaffa en adapter för uttaget till cigguttaget på kompressorn. Köpte min på Kjell co, startade även hojen och då blev de riktigt fart på den.

P,s det blev en ny öl idag
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Oskulden är tagen!

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-06-25/21:10

Lindeberg skrev:På tal om punktering fingrade jag på BMW:s tyre pressure travel set häromdagen. Otroligt fin känsla i detaljerna, och känner jag mig själv så kommer jag köpa detta set inom kort, bara för att det är så fint och välgjort. Bara förvaringsväskan var smutt. Någon som vet hur många ”ampuller”/gaspatroner som krävs för att få upp ett bakdäck till 2,9?

https://www.bmwmotorradonline.com/produ ... travel-set

Men BMW sats kan man bara pumpa upp ett däck inte laga ev punka!
Köp Biltemas istället!
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Oskulden är tagen!

Inläggav BmwMats » 2021-06-26/08:04

Biltemas sats ser ut att kunna göra jobbet, då den innehåller tätningspluggar och solution för däcksreparation samt gasflaskor och ett verktyg för att trä in pluggen i däcket.

Har inte behövt använda det ännu, men jag har ett sådant liggandes i hojen, dessutom en liten 12V pump från Biltema, dock minsta storleken, men fungerar att pumpa ett däck, även om det tar låång tid.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Oskulden är tagen!

Inläggav F800åkare » 2021-06-26/08:32

BmwMats skrev:Biltemas sats ser ut att kunna göra jobbet, då den innehåller tätningspluggar och solution för däcksreparation samt gasflaskor och ett verktyg för att trä in pluggen i däcket.

Har inte behövt använda det ännu, men jag har ett sådant liggandes i hojen, dessutom en liten 12V pump från Biltema, dock minsta storleken, men fungerar att pumpa ett däck, även om det tar låång tid.

/BmwMats

Då kör vi samma uppsättning flr våra nödlägen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Oskulden är tagen!

Inläggav BmwMats » 2021-06-26/09:26

Har gjort en ny tråd med lite tips på vad man bör ha med sig under resan, bland annat bilder och lite text.
Biltemas lilla kompressor är guld värd vid vägkanten... ;)

Se denna länk:
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 51&t=30986

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst