Darr/Surr i fingrarna efter körning?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Darr/Surr i fingrarna efter körning?

Inläggav Peter Nordlund » 2021-06-25/09:27

Hej på er

En fundering om en känsla jag ibland får i handen men mest fingrarna efter körning.
(det är inte karpaltunnel syndrom, är redan op i högerhanden och helt problemfri)

När jag nu både bytt hoj och kör mer regelbundet (till och från jobbet 8,5 mil ToR) så känner jag ibland en slags sockerdrickskänsla i fingrarna, det liknar inte direkt domningarna som jag hade vid karpal ovan, men en viss likhet och i båda händerna, mycket ,mildare och det känns specifik när jag gnuggar fingrarna mot varandra, som när man smular något mellan fingrarna, då känns det mest, vara bara 5-10 minuter.

Någon som kan ge lite input på vad det kan vara?

Min egen tanke är vibrationer i styret? jag upplever inte att det är mer eller mindre än min gamla GS mot min nuvarande GT 800.
Ytterligare en tanke är att det aldrig känns på väg till jobbet utan bara när jag åker hem efter en hel dag, kan det vara så att när man/jag är lite trätt på kvällen så blir det så att jag ligger mer lutad på händerna och har sämre magstöd?

Inget som känns som ett läkarbesök mest fundersam.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Darr/Surr i fingrarna efter körning?

Inläggav Håkan » 2021-06-25/09:44

Hej Peter.
Min erfarenhet är att F-serien har mer av "negativa vibrationer".
Det jag kallar för "negativa vibrationer" det är de jag blir trött av, domningar i händer och fötter med mera som påverkar mig negativt.
Boxern, (R-serie) den rister och skakar. Men det är ingenting jag störs av, ingenting jag blir trött eller ansträngd av, det hör till boxerns karaktär.

Nu är ju mina erfarenheter till viss del begränsade... 300 mil på hyrd F800GS mot nästan 40 år på BMW Boxer...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Darr/Surr i fingrarna efter körning?

Inläggav CG Arvidsson » 2021-06-25/10:06

Har du provat med att montera "grippuppis" på handtagen? Det är ett slags skumgummirör som träs ovanpå handtagen. Fingrarna rätas ju ut en aning och då möjligen en aning bättre blodcirkulation. Dämpar nog vibrationer lite. På gashandtaget har jag trätt på ytterligare en bit av detta på mitten av handtaget. Det fyller ut utrymmet i handloben. Handtagsvärmen påverkas inte av dessa detaljer.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Darr/Surr i fingrarna efter körning?

Inläggav Fredrik Olsson » 2021-06-25/10:09

Har hört att ”Grip Puppies/Grip Buddies” kan hjälpa:
https://www.nippynormans.com/grip-buddi ... overs-foam

Jag har en uppsättning helt oanvända ligger, om du är intresserad av att testa.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Darr/Surr i fingrarna efter körning?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-06-25/10:20

Diagnostik på distans är milt uttryckt vanskligt, men det du beskriver är inte helt okänt för (motor)cyklister - särskilt om körställningen är lite framåtlutad. (Jag känner av det, när jag cyklar.)
Besväret är besläktat med carpaltunnelsyndrom såtillvida, att medianusnerven påverkas i båda fallen. Skillnaden är, att vid carpaltunnelsyndrom är en bindvävstunnel, genom vilken medianusnerven löper, för trång. Det åtgärdas med öppning av tunneln.
Vid "styrpirr" är det en kombination av, att handleden belastas med viss kroppstyngd, samtidigt som nerven sträcks, eftersom handleden som regel är lite bakåtböjd. Det är samma mekanism, som när man råkat somna på armen - som domnar, tills man undanröjer sträckning och belastning.
När Willie var inne på 2 000-milaservice nyligen, disponerade jag en R 1250 RS över dagen - en alldeles underbar hoj, men den gav styrpirr mot slutet av dagen.
R 1250 RT har en mera upprätt körställning = inget styrpirr, men så småningom träsmak i ändan. Men även den ger med sig efter en paus.

En liknande effekt kan fås i en helt annan del av kroppen, när man cyklar en längre sträcka utan paus. Lyckligtvis återkommer känseln i familjejuvelerna som regel rätt snabbt, efter att man klivit av cykeln och eliminerat trycket på berörda nerver.

Ovan tar Håkan upp en annan orsak till pirr i händerna - motorvibrationer. Generaliserat brukar sägas, att ju färre cylindrar, desto märkbarare vibrationer - men de är samtidigt "neurologiskt godartade". Fler cylindrar ger mer högfrekventa vibrationer - med högre risk för kvarstående neurologiska besvär.
Styrändvikter är ett sätt att minska bådadera. De sänker styrets resonansfrekvens.
Grip puppies kan också göra nytta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Darr/Surr i fingrarna efter körning?

Inläggav F800åkare » 2021-06-25/10:26

F800st jag hade var ruskigt mycket vibrationer i styret, klent styre små vikter, samt en motor som trots balansaxel är surrig, särskilt i motorvägsfart.

Jag monterade de största vikterna på styrändarna, samt grip puppies, det hjälpte en hel del, höjde även styret 15mm vilket gav mer upprätt ställning som gör det lättare att ta vikten på rygg/magmuskler och avlastar händerna. För ju lösare man greppar desto mindre överförs vibrationerna till handen.

Under mina undersökningar fann jag att många monterat nån typ av "gummiorm" inuti styret, denna ökar vikten av styret och fungerar enligt tröghetsprincipen. Denna hann jag aldrig testa innan jag bytte till k1300s istället.

Jag ska se om jag har sparat en studie som volvo gjort gällande vibrationsverktyg och de tagit fram en antivibrationsmaterial att montera på handtag till luftdrivna verktyg, tydligen helt revolutionerande, kan ha rapporten på jobbet.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Darr/Surr i fingrarna efter körning?

Inläggav F800åkare » 2021-06-25/10:29

K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Darr/Surr i fingrarna efter körning?

Inläggav BmwMats » 2021-06-25/10:44

Intressant diskussion... :?

Har inte problemet med vibrationer på mina trecylindriga maskiner, men innan jag köpte min K75s år 1989 så hade jag en Honda CB750K med fyra cylindrar, den hade hemska vibrationer men bara i vissa varval.
Dom kom i multiplar av olika varvtal och var hemskt irriterande med stickningar och "sockerdricka" i händerna.

De problem som jag har i dagsläget är om jag åker långt utan att ta någon paus, då kan jag känna att armen somnar, men inte några stickningar eller "sockerdricka", det beror nog på att jag sitter lite framåtböjd och hänger med tyngd på handlederna som blir belastade på ett onaturligt sätt.
Avhjälps lätt genom att hålla lite lösare i styret och slappna av lite, eller ta paus.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Darr/Surr i fingrarna efter körning?

Inläggav Peter Nordlund » 2021-06-25/12:09

Oj det var mycket input, trevligt :)

Jag fick min karpaltunnel-grej precis när jag tog mott mc kort och började köra och det blev en så kallade Deal-breaker, det var ohållbart, så efter en massa undersökning blev det operation och jag blev 100% besvärsfri.

Jag hade då min GS och vad jag kan minnas var det inga vikter på storändarna, 99% säker på det.
men på min nuvarande GT är det absolut riktiga klumpar på styret (hade likadana på min vespa)
vet ej om det är på alla GT men sannolikt.
Och visst är det vibrationer nu men inget jag skulle kunna särskilja ifrån min GS, men visst kan det vara skillnad.

gällande Grip puppies så var det på tal innan jag opererade mig men jag prövade aldrig, skall ta en funderare på dessa!

Jag skall prova att ta lite längre turer under semestern och se hur det känns, har som mest kört 15-20 mils etapper och kanske totalt 250 mil men cykeln så definitivt inga långturer.

Jag är ju en bekväm (vissa skulle säga lat...) man som kanske sitter som en säck potatis när jag kör, får kanske fundera på det lite? situps kanske :o :shock:

Skulle jag bedöma "bekvämlighet" mellan min GS och denna GT så vinner faktiskt GT på alla punkter 8så här långt)...det gjorde mig klar överraskad :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Darr/Surr i fingrarna efter körning?

Inläggav wennborg » 2021-06-28/18:17

Förra säsongen fick jag problem med värk i höger handled efter varit ute med hojen i några mil. Och då kör jag ändå K16000 som verkligen inte vibrerar speciellt mycket i styret.

Satte på Grip Puppies och problemet försvann. Dessutom eftersom jag har dasslock till händer fick skönare grepp också. Kan tänka mig om man har mindre händer att det kan bli oskönt. Dom "bygger" en några millimeter.

Det är varianten där man lindar en liten matta runt handtaget och fäster i sig själv med kardborre. Inte "kondom" varianten alltså.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Darr/Surr i fingrarna efter körning?

Inläggav Glenn Sjöbom » 2021-06-29/07:15

Jag har problem med 4-cylindriga med domningar. Alla andra varianter går mer eller mindre bra. Hade en 800GSA ett tag som vibrerade ganska hårt över 5000 rpm. Boxermotorerna funkar fint efter runt 800 mil då dom verkar ha satt sig och är inkörda. Ta t.ex en 1000XR, helt omöjlig för mig att köra fast det är en fantastisk motorcykel, men 1000R och även 1000RR går betydligt bättre. Det här är en vetenskap och vi är alla olika. Som sagt tidigare i tråden, tunga vibrationer går mycket bättre än fina från 4-or. Men det är jag det.
BMW 310GS
XT660 Tenere
MSZ 125 Monkeybike
Användarvisningsbild
Glenn Sjöbom
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-11-01/16:51

Re: Darr/Surr i fingrarna efter körning?

Inläggav Håkan » 2021-06-29/07:33

Glenn Sjöbom skrev:Jag har problem med 4-cylindriga med domningar.

Vi är nog lika där. :)
4-cylindriska radmotorer är det absolut värsta ur vibrationshänseende. Inte ens gummiupphängning hjälper fullt ut.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst