av Bror Gårdelöf » 2021-07-02/07:44
Till BoxerGeorg: Först av allt delar jag Bengt-Åkes åsikt om Yamaha FJR 1300 A. Svågern hade en sådan, och en provkörning gav mersmak, även om jag behöll min K 1200 RS i ytterligare tio år. En reflexion i sammanhanget är emellertid, att FJR 1300 A nog är rätt lik K 1300 GT, så frågan är, om du vinner något på att byta.
Från och med vattenboxerns införande har R 1200 RT och dess efterföljare gått från att vara en mycket bra tourer till att bli ännu bättre. "Den har allt" - inklusive tillräckligt mycket motor med brett dragregister, utmärkta vägegenskaper och suverän komfort för två, om så önskas. Den kan se lite klunsig ut, men skenet bedrar. "Så fort den rullar, försvinner 50 kg." Jag har läst tidningsartiklar, som korat den till världens bästa asfalttourer. Därom kan förstås tvistas hur länge som helst, men den är onekligen med i toppstriden.
I MOTORRAD:s Alpen Masters 2019(?) var R 1250 RT mycket nära att komma totaltvåa - efter den solklara ettan R 1250 GS - men föll med minsta möjliga marginal mot Honda Africa Twin. Då är att märka, att RT knappast byggts för att vara optimal i den jämförelsen - vilket gör resultatet än mer imponerande.
Personligen får jag snabbare träsmak på R 1250 RT, som har en mer upprätt körställning, än på K 1200 RS, där man kör lite framåtlutad. Inköp av Wunderlichs komfortsadel minskade problemet, men det är fortfarande skönt för häcken att ta en paus då och då. (Jag utgår från, att du vet, att det finns tre olika sadlar - med olika höjd - att köpa, även om det förstås blir en merkostnad, när man köper begagnat.)
Å andra sidan ger den upprätta körställningen bättre överblick i trafiken.
Men sådant är individuellt. Telegramversionen är, att en RT med vattenboxer mycket väl fyller din kravlista. Lycka till, hur det än blir.